Europaudvalget 2020-21
SEK (2021) 0250 Bilag 1
Offentligt
2424622_0001.png
Notat
Grund- og nærhedsnotat
vedr. EU’s budget for 2022
SEC(2021) 250.
1. Resume
30. juni 2021
Kommissionen har d. 8. juni fremlagt forslag til EU's budget for 2022. Kommissionens forslag
indebærer et niveau for forpligtigelsesbevillinger på 167,8 mia. euro. Det foreslåede forpligtelsesni-
veau svarer ifølge Kommissionen til 1,12 pct. af BNI. I forhold til 2021-budgettet (inkl. æn-
dringsbudget 1-3) er der tale om et fald i forpligtelsesbevillingerne på ca. 0,6 pct. svarende til ca.
1,0 mia. euro.
Betalingsbevillingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 169,4 mia. euro. Det foreslåede beta-
lingsniveau svarer ifølge Kommissionen til 1,14 pct. af BNI. I forhold til 2021-budgettet (inkl.
ændringsbudget 1-3) er der tale om et fald i betalingsbevillingerne på ca. 0,7 pct. svarende til ca.
1,2 mia. euro.
Det vil være afgørende for Danmark, at helt centrale danske hovedprioriteter imødekommes i et
endeligt kompromis. Dvs., at en endelig budgetaftale i videst mulige omfang bør imødekomme
Danmark
og andre budgetansvarlige lande
på de væsentligste spørgsmål om især niveau for
margen, udgiftspolitiske prioriteringer, samlet udgiftsniveau, modernisering og klimaindsatsen.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 8. juni 2021 forslag til EU's budget for 2022, der
skal behandles i henhold til budgetproceduren vedtaget med Lissabon-traktaten.
Hjemmelsgrundlaget er traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budget-
tet).
Kommissionens
forslag til EU’s budget for 2022 er fremlagt med udgangspunkt i
rammerne for den flerårige finansielle ramme for 2021-2027
(MFF’en). Kommis-
sionen forventes efter fast praksis i efteråret 2021 at præsentere et ændringsbrev til
forslag til 2022-budgettet.
Europa-Parlamentet forventes at behandle forslaget i efteråret 2021. Hvis der er
uenighed mellem Rådet og Europa-Parlamentet indledes en 21 dage lang forligs-
procedure med Kommissionen i rollen som mægler. Der stiles mod en aftale om
det endelige EU-budget på ECOFIN-budget til efteråret.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU's 2022-budget er opsummeret i tabel 1.
sek (2021) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU's budget for 2022
2424622_0002.png
Side 2 af 13
Tabel 1
Kommissionens forslag til
EU’s budget for 2022
Mia. euro, lø-
bende priser
2021-budget
1)
Forplig-
telser
1. Det indre
marked, innova-
tion og det digi-
tale område
2. Samhørighed,
resiliens og vær-
dier
3. Naturressour-
cer og miljø
4. Migration og
grænseforvalt-
ning
5. Sikkerhed og
forsvar
6. Naboområder
og verden
7. Europæisk of-
fentlig forvaltning
I alt budgetkate-
gori 1-7
Heraf fleksibilitetsin-
strumentet
2022 budgetforslag
Forskel
Forplig-
telser
0,8
Betalinger
Forskel i pct.
Forplig-
telser
4,0%
Betalinger
Betalinger
Forplig-
telser
21,6
Betalinger
20,8
17,2
21,7
4,5
26,4%
53,1
58,6
2,3
1,7
16,1
10,4
66,4
56,8
2,7
0,7
10,8
10,4
56,1
56,1
3,1
1,8
16,7
10,8
62,2
56,5
3,1
1,2
12,4
10,8
3,0
-2,5
0,8
0,1
0,6
0,4
-4,1
-0,3
0,4
0,6
1,6
0,4
5,7%
-4,2%
37,1%
4,4%
3,7%
3,9%
-6,2%
-0,5%
16,2%
84,6%
14,8%
3,8%
163,0
0,3
165,0
0,8
166,3
168,1
0,2
3,3
3,1
2,0%
1,9%
Andre særlige in-
strumenter
I alt
Margen
5,8
168,8
0,8
5,6
170,6
2,0
1,5
167,8
1,2
1,3
169,4
1,4
-4,3
-1,0
-4,3
-1,2
-74,0%
-0,6%
-76,3%
-0,7%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2021 inkl. forslag til ændringsbudget 1-3.
Kilde: Kommissionens forslag
til EU’s budget for 2022
Af det foreslåede betalingsniveau på 169,4 mia. euro kan ca. 123,1 mia. euro (sva-
rende til ca. 73 pct.) ifølge Kommissionen henføres til betalinger relateret til uind-
friede forpligtelser fra foregående MFF 2014-2020 samt direkte støtte under land-
brugspolitikken. Omkring 29,7 mia. euro (svarende til ca. 18 pct.) kan ifølge Kom-
missionen henføres til betalinger for forpligtelser under den nuværende MFF,
mens det resterende beløb kan henføres til administration, decentrale agenturer,
særlige instrumenter mv.
Det samlede fald i forpligtelser og betalinger fra 2021 til 2022 kan i særdeleshed
henføres til Kommissionens forslag om at mobilisere 4,2 mia. euro (2021-priser)
af Brexit-reserven i 2021. Såfremt der ses bort fra Brexit-reserven står forpligtel-
ses- og betalingsniveauet til at stige fra 2021 til 2022.
Låneprovenuet fra genopretningsinstrumentet (NextGenerationEU) opføres på
budgettet som formålsbestemte indtægter, hvorfor udgifterne ikke medregnes un-
der EU-budgettets udgiftslofter og ikke er genstand for forhandling ifm. vedtagel-
sen af EU’s budget for 2022.
sek (2021) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU's budget for 2022
2424622_0003.png
Side 3 af 13
3.1 Uddybning af de enkelte budgetkategorier
3.1.1 Budgetkategori 1
Det indre marked, innovation og det digitale område
Budgetkategori 1 er de såkaldt vækstskabende initiativer, herunder bl.a. forskning,
infrastrukturinvesteringer og digitalisering. Over halvdelen af udgifterne under ka-
tegori 1 går til forskningsprogrammet Horisont Europa.
Kommissionens budgetforslag for kategori 1 indebærer samlede forpligtelser for
21.644 mio. euro svarende til en stigning på ca. 828 mio. euro eller 4,0 pct. ift. 2021-
budgettet. Det efterlader en margen op til forpligtigelsesloftet for kategori 1 på
233,9 mio. euro.
Forslaget indeholder betalinger for 21.729 mio. euro svarende til en stigning på
4.537 mio. euro eller 26,4 pct. ift. 2021,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Budgetkategori 1
Det indre marked, innovation og det digitale område
Mio. euro, lø-
bende priser
2021-budget
1)
Forplig-
telser
Betalinger
9.835
254
2022 budgetforslag
Forplig-
telser
12.179
271
Betalinger
12.559
315
Forskel
Forplig-
telser
673
5
Betalinger
2.724
61
Forskel i pct.
Forplig-
telser
5,8%
1,9%
Betalinger
27,7%
23,9%
Horisont Europa
Det Europæiske
Atomenergifælles-
skab Euratom
International ter-
monuklear for-
søgsreaktor ITER
InvestEU
Store infrastruktur
projekter CEF
Digitalt Europa
Indre marked pro-
gram
Bekæmpelse af
svig
Samarbejde på
beskatningsområ-
det (FISCALIS)
Toldprogram
(CUSTOMS)
Det Europæiske
Rumprogram
Agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
Margen
11.507
266
864
654
2.848
1.130
575
24
36
127
1.997
345
444
20.817
102
614
1.081
2.107
159
547
24
33
86
1.652
345
456
17.192
710
1.197
2.843
1.248
584
24
37
130
2.008
379
34
21.644
234
668
1.032
2.734
1.115
580
31
36
115
2.088
379
78
21.729
-154
543
-4
118
9
0
1
4
11
34
-410
828
54
-49
627
956
33
7
3
28
437
34
-378
4.537
-17,8%
83,1%
-0,2%
10,5%
1,5%
1,3%
2,0%
2,8%
0,5%
9,7%
-92,4%
4,0%
8,8%
-4,5%
29,8%
602,8%
6,0%
30,9%
9,3%
32,9%
26,4%
9,7%
-82,9%
26,4%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2021 inkl. forslag til ændringsbudget 1-3.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2022
For forskningsprogrammet Horisont Europa foreslår Kommissionen, at der afsæt-
tes 77 mio. euro i forpligtelsesbevillinger ud over det afsatte i budgetforslaget. Mid-
sek (2021) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU's budget for 2022
2424622_0004.png
Side 4 af 13
lerne svarer til tidligere indgåede forpligtelser, der som følge af manglende imple-
mentering under Horisont Europa i tidligere år, er annulleret. En sådan såkaldt gen-
anvendelse af annullerede forpligtelser under Horisont følger af MFF-aftalen for
2021-2027 mellem Rådet og Europa-Parlamentet, hvor der var enighed om at gen-
anvende forpligtelser for i alt 0,5 mia. euro (2018-priser) over hele MFF-perioden.
3.1.2 Budgetkategori 2
Samhørighed, resiliens og værdier
Kategori 2 indeholder særligt udgifter til Den Europæiske Regionale Udviklings-
fond, Samhørighedsfonden samt Den Europæiske Socialfond Plus
også kaldet
EU's samhørighedspolitik. Formålet med EU's samhørighedspolitik er at styrke
økonomisk, social og territorial samhørighed mellem regioner og medlemsstater i
EU. I flere mindre velstående medlemsstater udgør EU's strukturfonde en betydelig
del af de offentlige investeringer.
Under samhørighedspolitikken ligger også en række programmer relateret til gen-
opretningen efter COVID-19: Instrument for teknisk støtte under genopretnings-
faciliteten (RRF), der gør det muligt for Kommissionen at støtte medlemsstaternes
myndigheder i deres bestræbelser på at udforme reformer, sundhedsprogrammet
EU4Health samt EU’s civilbeskyttelsesmekanisme RescEU.
Dertil kommer finan-
sieringsomkostningerne ved genopretningsinstrumentet, hvortil Kommissionen
forventer at rentebetalingerne igangsættes i løbet af 2022.
Forslaget indeholder 56.099 mio. euro i forpligtelser og 62.219 mia. euro i betalin-
ger. Det svarer til en stigning i forpligtelser på 3,0 mia. euro (5,7 pct.) og et fald i
betalinger på 4,1 mia. euro (6,2 pct.) ift. 2021,
jf. tabel 3.
Der efterlades en margen
på 101 mio. euro til forpligtelsesloftet.
Tabel 3
Budgetkategori 2 - Samhørighed, resiliens og værdier
Mio. euro, løbende
priser
2021 budget
1)
2022 budgetforslag
Forskel
Forskel i pct.
Forplig-
telser
Den Europæiske
Fond for Regional-
udvikling (ERDF)
Samhørighedsfon-
den
Den Europæiske
Socialfond Plus
(ESF+)
Genopretningsfacili-
teten (RRF) og In-
strument for teknisk
støtte (TSI)
Finansieringsom-
kostninger til EU’s
genopretningsinstru-
ment (EURI)
EU’s civilbeskyttel-
sesmekanisme
(RescEU)
EU4Health
29.240
6.138
12.812
Betalinger
33.871
11.845
16.147
Forplig-
telser
30.174
6.359
13.174
Betalinger
29.598
13.014
13.736
Forplig-
telser
934
221
361
Betalinger
-4.274
1.169
-2.411
Forplig-
telser
3,2%
3,6%
2,8%
Betalinger
-12,6%
9,9%
-14,9%
116
109
119
112
2
3
2,0%
2,6%
40
40
390
390
350
350
884,3%
884,3%
90
328
194
128
95
789
181
353
5
461
-13
353
5,6%
140,8%
-6,5%
176,3%
sek (2021) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU's budget for 2022
2424622_0005.png
Side 5 af 13
Nødhjælpsinstru-
ment (ESI)
Erasmus+
Solidaritetskorps
Kreativt Europa
Andet
Agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
Margen
156
2.663
136
306
279
538
236
53.078
-292
238
2.408
127
237
254
528
237
66.362
-
3.367
138
401
392
501
201
56.099
101
8
3.274
116
400
333
478
227
62.219
-156
704
3
95
113
-37
-35
3.021
-230
866
-11
164
79
-50
-10
-4.142
-100,0
26,4%
2,0%
30,9%
40,4%
-6,9%
-14,7%
5,7%
-96,6%
36,0%
-8,4%
69,2%
31,1%
-9,5%
-4,2%
-6,2%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2021 inkl. forslag til ændringsbudget 1-3.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2022
Den samlede stigning i forpligtelser skyldes primært en øget bevilling til struktur-
fondene, Erasmus+ samt EU4Health. Herudover øges finansieringsomkostnin-
gerne til EU’s genopretningsinstrument
ift. 2021. Betalingsniveauet overstiger for-
pligtelsesniveauet i budgetforslaget, hvilket kan henføres til betalinger for forplig-
telser indgået før 2022.
3.1.3 Budgetkategori 3
Naturressourcer og miljø
Budgetkategori 3 vedrører den fælles landbrugspolitik, fiskerifonden, miljøpro-
grammet LIFE og mekanismen for en retfærdig omstilling (JTM). JTM har til hen-
sigt at yde støtte til regioner mest påvirket af den grønne omstilling. Landbrugspo-
litikken understøttes af de to søjler i landbrugsbudgettet; søjle 1, der indeholder den
direkte landbrugsstøtte og markedsordningerne samt søjle 2, der indeholder udgif-
ter til EU’s landdistriktspolitik.
Forslaget indeholder 56.097 mio. euro i forpligtelser, svarende til et fald på ca. 2,4
mia. euro (-4,2 pct.) og 56.508 mio. euro i betalinger, svarende til et fald på ca. 0,3
mia. euro (-0,5 pct.) ift. 2021-budgettet,
jf. tabel 4.
Der efterlades en margen på 422
mio. euro til forpligtelsesloftet.
Tabel 4
Budgetkategori 3
Naturresourcer og miljø
Mio. euro, løbende
priser
2021-budget
1)
Forplig-
telser
Direkte landbrugs-
støtte
Landdistriktsstøtte
Fiskeri-programmer
(Hav- og fiskerifon-
den, partnerskabs-
aftale om fiskeri og
regional fiskeriorga-
nisation)
40.368
Betalinger
40.354
2022 budgetforslag
Forplig-
telser
40.299
Betalinger
40.323
Forskel
Forplig-
telser
-69
Betalinger
-31
Forskel i pct.
Forplig-
telser
-0,2%
Betalinger
-0,1%
15.345
15.022
12.728
14.680
-2.617
-342
-17,1%
-2,3%
909
974
1.120
877
211
-97
23,3%
-9,9%
sek (2021) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU's budget for 2022
2424622_0006.png
Side 6 af 13
EU’s støtteprogram
til miljø- og klima-
projekter LIFE
Fonden for Retfær-
dig Omstilling (JTF)
Pilotprojekter mv.
Agenturer
I alt
Margen
739
1.137
4
70
58.571
54
372
0
15
70
56.806
708
1.160
0
83
56.097
422
529
1
15
83
56.508
-31
23
-4
13
-2.473
157
1
-1
13
-298
-4,1%
2,0%
-100,0%
19,1%
-4,2%
42,3%
2.997,0%
-3,3%
19,1%
-0,5%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2021 inkl. forslag til ændringsbudget 1-3.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2022
Ca. 70 pct. af betalingerne (40,4 mia. euro) vedrører landbrugsstøtten i søjle 1 (mar-
kedsudgifterne og direkte støtte), mens landdistriktsstøtte (søjle 2) med ca. 26 pct.
af de samlede betalinger udgør den anden større udgiftspost. Faldet i landdistrikts-
støtten er den primære årsag til det lavere forpligtelsesniveau.
Forhandlingerne om en reform af EU’s fælles landbrugspolitik er fortsat undervejs.
Kommissionen oplyser, at der for 2022 vil gælde en transitionsordning, hvor reg-
lerne fra 2014-2020 forlænges.
Landbrugsstøttens søjle 1 består primært af direkte betalinger og markedsstøtte. For
så vidt angår
markedsstøtte
i landbrugssektoren foreslår Kommissionen at afsætte
2.661 mio. euro, hvilket er en opjustering på 43 mio. euro ift. 2021-budgettet. For
så vidt angår
den direkte støtte
falder denne ca. 55 mio. euro (ca. 0,1 pct.) ift. 2021.
Herudover foreslår Kommissionen at afsætte 497 mio. euro gennem en mekanisme
for finansiel disciplin til en reserve til eventuelle kriser i landbrugssektoren.
3.1.4 Budgetkategori 4
Migration og grænseforvaltning
Budgetkategori 4 indeholder udgifter vedrørende grænsekontrol, migration og asyl-
politik,
herunder kontrollen med EU’s ydre grænser.
Forslaget indebærer samlede forpligtelser for 3.124 mio. euro, svarende til en stig-
ning på 845 mio. euro (37,1 pct.) ift. 2021-budgettet samt samlede betalinger for
3.121 mio. euro, svarende til en stigning på 435 mio. euro (16,2 pct.) ift. 2021,
jf.
tabel 5.
Der efterlades en margen på 67 mio. euro til forpligtelsesloftet.
Tabel 5
Budgetkategori 4
Migration og grænseforvaltning
Mio. euro, lø-
bende priser
2021-budget
1)
Forplig-
telser
Betalinger
1.301
2022 budgetforslag
Forplig-
telser
1.100
Betalinger
1.277
Forskel
Forplig-
telser
226
Betalinger
-25
Forskel i pct.
Forplig-
telser
25,9%
Betalinger
-1,9%
Asyl- og Migrati-
onsfond
Det Europæiske
Asylstøttekontor
EASO
873
138
138
153
153
16
16
11,2%
11,2%
sek (2021) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU's budget for 2022
2424622_0007.png
Side 7 af 13
Instrumentet for
grænseforvaltning
og visa
Instrument for fi-
nansiel støtte til
toldkontroludstyr
Frontex
IT-agenturet Eu-
LISA
I alt
Margen
398
488
646
491
248
3
62,3%
0,6%
136
33
138
136
3
103
2,0%
313,3%
506
228
2.279
188
506
220
2.686
758
329
3.124
67
758
306
3.121
252
101
845
252
86
435
49,8%
44,2%
37,1%
49,8%
39,1%
16,2%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2021 inkl. forslag til ændringsbudget 1-3.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s 2022-budget
Den samlede stigning i forpligtelser kan særligt henføres til stigninger til Asyl- og
Migrationsfonden, Instrument for grænseforvaltning og visa samt EU’s grænsekon-
trolsagentur Frontex. Stigning i betalingsniveauet kan primært henføres til et løft af
betalingerne til Frontex.
3.1.5 Budgetkategori 5
Sikkerhed og forsvar
Budgetkategori 5 indeholder udgifter vedrørende sikkerhed og forsvar.
Forslaget indebærer samlede forpligtelser for 1.785 mio. euro, svarende til en stig-
ning på 76 mio. euro (4,4 pct.) ift. 2021-budgettet og samlede betalinger for 1.238
mio. euro, svarende til en stigning på 567 mio. euro (84,6 pct.),
jf. tabel 6.
Der efter-
lades en margen på 83 mio. euro op til forpligtelsesloftet.
Tabel 6
Budgetkategori 5
Sikkerhed og forsvar
Mio. euro, løbende
priser
2021-budget
1)
Forplig-
telser
2022 budgetforslag
Forplig-
telser
227
Forskel
Forplig-
telser
51
Forskel i pct.
Forplig-
telser
29,3%
Betalinger
Betalinger
Betalinger
Betalinger
Fonden for Intern
Sikkerhed
Nuklear sikkerhed
Den Europæiske
Forsvarsfond
Militær mobilitet
Agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
Margen
176
181
241
60
33,3%
142
128
143
105
1
-23
0,8%
-17,9%
946
122
946
556
0
434
0,0%
471,1%
227
198
22
1.709
96
17
198
25
671
232
216
22
1.785
83
98
216
21
1.238
5
18
1
76
82
18
-4
567
2,1%
9,3%
2,3%
4,4%
489,2%
9,3%
-15,8%
84,6%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2021 inkl. forslag til ændringsbudget 1-3.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s 2022-budget
sek (2021) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU's budget for 2022
2424622_0008.png
Side 8 af 13
Stigningen i betalinger kan primært henføres til Den Europæiske Forsvarsfond.
3.1.6 Budgetkategori 6
Naboområder og verden
Budgetkategori 6 dækker tiltag, som iværksættes uden for EU, herunder udviklings-
hjælp og humanitær nødhjælp.
Forslaget indebærer samlede forpligtelser for 16.698 mio. euro, svarende til en stig-
ning på 601 mio. euro (3,7 pct.) og samlede betalinger for 12.407 mio. euro, sva-
rende til en stigning på 1.596 mio. euro (14,8 pct.) ift. 2021,
jf. tabel 7.
Der efterlades
en margen under forpligtelsesloftet for budgetkategori 6 på ca. 104 mio. euro.
Tabel 7
Budgetkategori 6
Naboområder og verden
Mio. euro, lø-
bende priser
2021-budget
1)
Forpligti-
gelser
2022 budgetforslag
Forpligti-
gelser
Forskel
Forpligti-
gelser
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
Betalinger
Betalinger
Betalinger
Betalinger
Instrument for
naboskab, ud-
viklingssamar-
bejde og inter-
nationalt sam-
arbejde
(NDICI)
Europæisk in-
strument for
nuklear sikker-
hed
Oversøiske
lande og terri-
torier (herun-
der Grønland)
Humanitær bi-
stand
Fælles uden-
rigs- og sik-
kerhedspolitik
Instrument for
før-tiltrædel-
sesbistand
Pilotprojekter
mv.
I alt
Margen
12.071
6.514
12.527
7.859
456
1.344
3,8%
20,6%
38
33
39
33
1
0
2,6%
0,4%
67
33
69
52
2
19
2,9%
56,9%
1.503
1.900
1.595
1.616
92
-285
6,1%
-15,0%
352
329
362
334
10
5
2,8%
1,5%
1.901
1.882
1.941
2.372
39
489
2,1%
26,0%
165
16.097
150
120
10.881
167
16.698
104
142
12.407
2
601
23
1.596
1,0%
3,7%
18,9%
14,8%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2021 inkl. forslag til ændringsbudget 1-3.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s 2022-budget
De største poster i budgetkategori 6 udgøres af instrument for naboskab, udvik-
lingssamarbejde og internationalt samarbejde (NDICI), humanitær bistand og før-
tiltrædelsesstøtte. Midlerne til disse tre programmer udgør tilsammen ca. 95 pct. af
både forpligtelserne og betalingerne.
3.1.7 Budgetkategori 7
Administration
Budgetkategori 7 dækker over de administrative udgifter til alle EU-institutionerne,
pensioner og Europaskolerne.
sek (2021) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU's budget for 2022
2424622_0009.png
Side 9 af 13
Forslaget indebærer et niveau for forpligtigelser på 10.845 mio. euro til administra-
tive udgifter, hvilket er en stigning på 403 mio. euro (3,9 pct.) ift. 2021. Det bemær-
kes, at budgetkategori 7 er karakteriseret ved, at forpligtelserne i høj grad svarer til
betalingerne, idet langt størsteparten af udgifterne er ét-årige. Kommissionen opgør
kun forpligtelsesniveauet for budgetkategori 7 på programniveau i budgetforslaget.
Den samlede margen til forpligtelsesloftet er på 213 mio. euro,
jf. tabel 8.
Tabel 8
Budgetkategori 7
Europæisk offentlig forvaltning
Mio. euro, løbende
priser
Pensioner og euro-
pæiske skoler
Heraf pensioner
Heraf europæiske skoler
2021-budget
1)
2022 budgetforslag
Forskel
Forskel i pct.
2.413
2.215
198
2.557
2.350
208
145
135
10
6,0%
6,1%
5,1%
EU-institutionernes
administrative udgif-
ter
Heraf Kommissionen
Heraf Europa-Parlamen-
tet
Heraf Rådet
Heraf EU-Domstolen
Heraf Revisionsretten
Heraf Det Økonomiske
og Sociale Udvalg
Heraf Regionsudvalget
Heraf Ombudsmanden
Heraf Tilsynsførende for
Databeskyttelse
Heraf Udenrigstjenesten
8.030
3.724
2.063
594
444
154
145
107
12
8.288
3.868
2.112
615
464
161
151
108
12
258
144
49
21
20
7
6
2
0
3,2%
3,9%
2,4%
3,5%
4,5%
4,8%
4,0%
1,5%
-1,8%
20
768
10.443
192
20
776
10.845
213
1
8
403
3,8%
1,1%
3,9%
I alt
Margen
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2021 inkl. forslag til ændringsbudget 1-3.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s 2022-budget
De samlede udgifter til EU-institutionerne stiger samlet med 258 mio. euro (3,2
pct.). Fsva. stigningen for Europa-Parlamentet kan denne primært henføres til an-
modning om 142 nye stillinger samt 180 nye eksterne ansatte. Dvs. i alt 322 nye
stillinger. Det må forventes, at godkendelse af stillingerne vil være en prioritet for
Parlamentet i forhandlingerne med Rådet.
3.1.7 Særlige instrumenter
En række særlige instrumenter er placeret uden for loftet i den flerårige finansielle
ramme. De særlige instrumenter kan kun aktiveres, hvis der er et særligt behov.
Kommissionens budgetforslag for særlige instrumenter indebærer samlede forplig-
telser for 1.500 mio. euro, svarende til et fald på 4,2 mia. euro (-74 pct.). Forslaget
indeholder betalinger for 1.324 mio. euro, svarende til et fald på 4,3 mia. euro (-76,3
sek (2021) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU's budget for 2022
2424622_0010.png
Side 10 af 13
pct.) ift. 2021,
jf. tabel 9.
Faldet i forpligtelser og betalinger ift. 2021 kan særligt hen-
føres til Brexit-reserven.
Tabel 9
Særlige instrumenter
Mio. euro, løbende pri-
ser
2021-budget
1)
Forplig-
telser
Betalinger
2022 budgetforslag
Forplig-
telser
Betalinger
Forskel
Forplig-
tigelser
Betalinger
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
-1,7%
Betalinger
Solidaritets- og Nød-
hjælpsreserven
1.321
Globaliseringsfonden
Brexit-reserven
I alt
197
4.245
5.764
1.321
20
4.245
5.586
1.299
201
0
1.500
1.299
25
0
1.324
-23
4
-4.245
-4.263
-23
5
-4.245
-4.262
-1,7%
2,0%
-100,0%
-74,0%
25,0%
-100,0%
-76,3%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2021 inkl. forslag til ændringsbudget 1-3.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s 2022-budget
Solidaritets- og Nødhjælpsreserven har til formål at yde humanitær nødhjælp til EU
og tredjelande som følge af begivenheder, herunder naturkatastrofer, sundhedskri-
ser og migrationsstrømme, der ikke kan forudses ved budgettets fastlæggelse. Kom-
missionen foreslår, at hele forpligtigelsesloftet udnyttes i 2022.
Globaliseringsfonden har til formål at hjælpe arbejdstagere med at finde nyt arbejde
og udvikle nye kompetencer, når de har mistet jobbet i tilfælde af større omstruk-
tureringer, herunder ændrede handelsmønstre, overgangen til en lav-emissionsøko-
nomi eller som følge af digitalisering og automatisering. Kommissionen foreslår, at
hele forpligtigelsesloftet til Globaliseringsfonden udnyttes i 2022.
Brexit-reserven har til formål at imødegå de negative sociale og økonomiske kon-
sekvenser af Brexit i medlemslandene. Kommissions lagde i sit forslag til Brexit-
reserven
af 25. december 2020 op til, at den samlede konvolut i MFF’en for 2021-
2027 på 5 mia. euro i alt (2018-priser) blev mobiliseret med hhv. 4 mia. euro i 2021
og 1 mia. euro i 2024. Som konsekvens heraf er der ikke i Kommissionens budget-
forslag afsat forpligtelser og betalinger til reserven i 2022. Såfremt der vedtages en
anden betalingsprofil i aftalen mellem Rådet og Europa-Parlamentet, vil Kommis-
sionen opdatere budgetforslaget for at afspejle dette.
Fleksibilitetsinstrumentet
Fleksibilitetsinstrumentet kan anvendes til at finansiere uforudsete udgifter op til i
alt 990 mio. euro i 2022, der ikke kan finansernes inden for ét eller flere lofter for
udgiftsområder. Kommissionen foreslår at anvende instrumentet for 228 mio. euro
i betalingsbevillinger i 2022 som konsekvens af tidligere mobilisering af instrumen-
tet i årene 2018-2021. Der lægges ikke i Kommissionens forslag op til, at fleksibili-
tetsinstrumentet anvendes til nye forpligtelser i 2022, idet instrumentet dog kan
mobiliseres i løbet af året ved et ændringsbudget.
sek (2021) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU's budget for 2022
Side 11 af 13
Fælles margeninstrument
Fælles margeninstrumentet er et sidste-udvejsinstrument til at håndtere uforudsete
situationer, der kan anvendes til forpligtelser og betalinger ud over lofterne i de
specifikke budgetkategorier i et givet år ved at anvende ubrugt margen fra tidligere
år. Det samlede niveau kan ikke overstige
0,04 pct. af EU’s samlede BNI i forplig-
telser og 0,03 pct. i betalinger, svarende til hhv. ca. 6,0 mia. euro i forpligtigelser og
4,5 mia. euro i betalinger i 2022. Der lægges ikke i Kommissionens forslag op til, at
instrumentet finder anvendelse i 2022.
3.2 Storbritanniens finansiering
Det følger af artikel 140 i udtrædelsesaftalen mellem EU og Storbritannien, at
Storbritannien holdes ansvarlig for sin andel af de budgetmæssige forpligtelser til
EU’s
budget, der er udestående til og med 31. december 2020. Kommissionen an-
slår, at Storbritannien skal finansiere ca. 10,7 mia. euro (12,4 pct.) af betalingsbe-
villingerne i 2022 for forpligtelser indgået før Storbritanniens udtræden af EU ved
udgangen af 2020.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes at fastlægge sin holdning
til EU’s budget for 2022
i ef-
teråret.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles
på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Når der er opnået enighed om EU's budget for 2022, vil det få betydning for ni-
veauet for det danske EU-bidrag i 2022, der vil blive opført på finansloven for 2022.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Såfremt Kommissionens forslag vedtages i sin nuværende form, skønnes det
danske EU-bidrag i 2022 at udgøre ca. 24,8 mia. kr. Der kan komme ændringer til
skønnet, herunder som følge af evt. ændringsbudgetter, ændrede skøn for
toldindtægter, BNI, momsberegningsgrundlag, niveau for genanvendt
plastemballage, bødeindtægter mv.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder,
vurderes forslaget til EU’s
2022-budget at
have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske land-
mænd, forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmidler til
vækstfora, støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De samlede er-
hvervsøkonomiske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres, men afhænger især af
hvor stor en andel af budgettet, der tildeles vækstpolitikker.
8. Høringer
Ikke relevant.
sek (2021) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU's budget for 2022
Side 12 af 13
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række budgetansvarlige lande ventes at argumentere for, at EU’s budget skal
være retvisende og afspejle det faktiske udgiftsbehov. Endvidere ventes samme
gruppe af lande at argumentere for, at der er behov for en skarp prioritering af
EU’s udgifter på lige
vis med den prioritering medlemslandene foretager i deres
nationale budgetter.
En anden gruppe af lande forventes at lægge vægt på, at bevillinger til samhørig-
hedspolitikken prioriteres, da dette ses som en forudsætning for vækst og beskæf-
tigelse i disse lande.
10. Regeringens generelle holdning
COVID-19 udgør fortsat et stort usikkerhedsmoment for de europæiske økono-
mier. Det understreger nødvendigheden af at sikre tilstrækkelige margener til, at
der kan tages højde for uforudsete udgifter, som måtte opstå i løbet af året. Rege-
ringen finder derfor, at der er behov for en større margen i 2022-budgettet, så EU
hurtigt kan reagere, hvis der i løbet af året opstår uforudsete behov.
Samtidig skal EU-budgettet i 2022 bringes i spil til at understøtte den fortsatte
genopretning af de europæiske økonomier og hjælpe den grønne omstilling på vej.
Det kræver bl.a., at udgifterne fokuseres på de områder, hvor en fælleseuropæisk
indsats har størst merværdi, mens andre mere traditionelle udgiftsområder bør re-
duceres
også for at begrænse belastningen af medlemslandenes offentlige finan-
ser, som fortsat er pressede af COVID-19 håndteringen.
Fra regeringens side finder man det helt centralt, at der i budgetforhandlingerne
foretages samme konsolideringsbestræbelser og vanskelige prioriteringer, som ud-
gør rammerne for den nationale budgetlægning i medlemslandene. Der skal der-
med foretages reelle udgiftspolitiske prioriteringer frem for tilførsel af nye udgif-
ter, således at der sikres et samlet set lavere udgiftsniveau, en modernisering af
budgettet og større margen til håndtering af evt. uforudsete udgifter.
Det er meget
vigtigt, at EU’s budget for 2022
adresserer de største grænseover-
skridende udfordringer, som EU står overfor. Her er det særligt vigtigt, at under-
støttelse af den grønne omstilling prioriteres højt, samt at der fokuseres på politik-
ker, der har størst dokumenteret effekt ift. den grønne omstilling.
Inden for ovennævnte ramme vil Danmark vægte følgende mere specifikke priori-
teter:
Budgetkategori 1 det indre marked, innovation og det digitale område
skal prioritere
midler til excellencebaseret forskning og digitalisering.
Budgetkategori 2 samhørighed, resiliens og værdier
skal bidrage til en samlet reduktion
af udgiftsniveauet. Dertil prioriteres det højt, at midler anvendes til den grønne
omstilling.
sek (2021) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU's budget for 2022
Side 13 af 13
Budgetkategori 3 naturressourcer og miljø
skal afsætte realistiske bevillinger til land-
brugspolitikken, idet budgetkategorien traditionelt er overbudgetteret i Kom-
missionens forslag. Dertil prioriteres det højt, at midler anvendes til den
grønne omstilling og bidrager til faktiske og dokumenterbare klima- og miljø-
forbedringer.
Budgetkategori 4 migration og grænseforvaltning
skal indebære en betydelig priorite-
ring af midler til migrationsindsatsen, som bl.a. skal bidrage til arbejdet for et
mere retfærdigt og humant asylsystem.
Kommissionens forslag indebærer meget markante stigninger, der risikerer at
resultere i absorberingsudfordringer samt manglende luft til hurtigt og effek-
tivt at kanalisere midler til uforudsete situationer. Derfor ønsker regeringen
mere moderate udgiftsstigninger generelt.
Budgetkategori 5 sikkerhed og forsvar
skal bidrage til en samlet reduktion i forhold
til Kommissionens forslag.
Budgetkategori 6 naboområder og verden
skal prioritere Afrika og nærområderne for
at adressere de grundlæggende årsager til migration. Dertil skal den humani-
tære bistand og Grønlandsinstrumentet prioriteres.
Fsva.
budgetkategori 7 europæisk offentlig forvaltning
anlægges en stram og budgetan-
svarlig linje. I forlængelse heraf finder regeringen det meget vigtigt, at antallet
af ansatte fastholdes ift. 2020-niveauet i overensstemmelse med konklusio-
nerne fra Det Europæiske Råd d.
21. juli vedr. MFF’en for 2021-2027.
Det vil være afgørende for Danmark, at helt centrale danske hovedprioriteter i vi-
dest mulige omfang imødekommes. Dvs., at en endelig budgetaftale, bør imøde-
komme Danmark
og andre budgetansvarlige lande
på de væsentligste spørgs-
mål om især niveau for margen, udgiftspolitiske prioriteringer, samlet set lavere
udgiftsniveau, modernisering og klimaindsatsen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.