Europaudvalget 2021-22
KOM (2020) 0408
Offentligt
2480580_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
16. november 2021
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 17 vedr. KOM(2020)0408
(Alm. del) af 19. oktober 2021 stillet efter ønske fra Kim Valentin
(V)
Spørgsmål
Vil ministeren uddybe, hvilken betydning den polske forfatningsdomstols afgø-
relse forventes at få for Rådets behandling af den polske genopretningsplan og
herunder den danske tilgang?
Svar
Afgørelsen fra den polske forfatningsdomstol af 7. oktober 2021, der fastslår, at
EU-traktatens bestemmelser om adgang til domstolsprøvelse og effektiv retsbeskyt-
telse, ikke er forenelige med den polske forfatning, er meget bekymrende. Retsstats-
princippet er en helt central del af fundamentet for vores samarbejde i EU.
Det er dog for tidligt at udtale sig om betydningen af den polske forfatningsdom-
stols afgørelse for Rådets behandling og den danske tilgang til den polske genop-
retningsplan. Kommissionen er fortsat i gang med at drøfte den polske genopret-
ningsplan med Polen. Kommissionen er også i gang med fortsat ved at analysere
den polske forfatningsdomstols afgørelse og betydningen heraf. Det videre forløb
og konsekvenserne af dommen er behæftet med betydelig usikkerhed.
Jeg forventer, at Kommissionen grundigt vurderer Polens plan og først kommer
med en positiv vurdering, når der er leveret tilstrækkeligt på de fastsatte kriterier,
også ift. retsstatsprincippet. Jeg forventer i den sammenhæng, at Kommissionen
stiller krav om, at der i planen skal være fulgt tilstrækkeligt op på en væsentlig del
af landeanbefalingerne, herunder landeanbefalinger relateret til retsstaten, og at der
er etableret effektive kontrolsystemer for at imødegå svindel, korruption og interes-
sekonflikter med de midler, som skal udbetales. Jeg har, sammen med flere ligesin-
dede lande, givet udtryk for disse danske synspunkter på en række møder i Rådet,
og fx også sagt, at der bør være en klar sammenhæng mellem efterlevelse af rets-
statsprincippet og udbetaling af EU-midler.
Kommissionens formand har på et pressemøde 28. oktober 2021 kommenteret
status for den polske genopretningsplan, hvor der blev henvist til den konkrete
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
kom (2020) 0408 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om, hvilken betydning den polske forfatningsdomstols afgørelse forventes at få for Rådets behandling af den polske genopretningsplan, til finansministeren, kopi til udenigsministeren
2480580_0002.png
Side 2 af 2
landeanbefaling til Polen vedr. retsvæsenets uafhængighed og bemærket, at et krav
for en positiv vurdering fra Kommissionen vil være, at Polen i sin genopretnings-
plan forpligter sig til 1) at nedlægge disciplinærafdelingen ved den polske højeste-
ret 2) at opløse eller reformere disciplinærregimet samt 3) at påbegynde en proces
for genindsættelse af dommere, der er blevet frataget deres tidligere dommer-
hverv. De nævnte krav skal ses i lyset af bl.a. kendelsen af 14. juli 2021 fra EU-
Domstolen
1
samt EU-Domstolens dom af 15. juli 2021 begge om disciplinærafde-
lingen ved Polens Højesteret
2
, og hvor Polen hhv. pålægges at suspendere be-
handlingen af sager for disciplinærafdelingen samt dømmes for traktatbrud
3
. Dan-
mark intervenerede i sagen til støtte for Kommissionen.
Fra dansk side støtter vi Kommissionen og fortsætter med at lægge pres på Polen
med vores klare holdninger til retsstatsprincippet.
Når Kommissionens vurderinger og forslag til rådsbeslutning vedr. Polens genop-
retningsplan foreligger, vil regeringen vurdere disse i lyset af mandatet om EU-lan-
des genopretningsplaner, som Folketingets Europaudvalg gav regeringen 8. juli
2021, og drøfte sagen med Folketingets Europaudvalg.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
I sag C-204/21 R, Kommissionen mod Polen.
EU-domstolens afgørelse af 15. juli 2021 i sag C-791/19
3
Se tillige kendelse af 27. oktober 2021 fra EU-Domstolen i sag C-204/21 R, hvorved Polen pålægges at be-
tale 1 mio. euro om dagen for manglende efterlevelse af kendelsen af 14. juli 2021.
1
2