Europaudvalget 2021-22
KOM (2020) 0408
Offentligt
2526774_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
10. februar 2022
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 21 vedr. KOM(2020)0408
(Alm. del) af 20. januar 2022 stillet efter ønske fra Kim Valentin (V)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan det står til med vurderingen af Polen, Ungarn og
Bulgariens genopretningsplaner, og om retsstatsprincipperne har noget at gøre med
den forsinkede godkendelse?
Svar
Fem EU-lande har endnu ikke fået godkendt deres genopretningsplaner under
EU’s genopretningsfacilitet.
Det gælder Polen, Ungarn, Bulgarien, Sverige og Ne-
derlandene.
Når et land har afleveret sin genopretningsplan, har Kommissionen ifølge forord-
ningen om genopretningsfaciliteten som udgangspunkt to måneder til at vurdere
planen, herunder mhp. at sikre, at alle forordningens kriterier er efterlevet,
jf. bilag
1.
Planens indhold drøftes i vurderingsperioden bilateralt mellem Kommissionen og
det pågældende land. Kommissionen og det enkelte land kan aftale at forlænge
vurderingsperioden, fx som følge af nationale valg, behov for tilpasning af planens
indhold samt afklaring af specifikke spørgsmål.
Det vides endnu ikke, hvornår Kommissionen konkret vil offentliggøre vurdering
og forslag til rådsimplementerende beslutninger for de resterende planer.
Nedenfor følger en status for de fem lande.
Polen
Den polske genopretningsplan blev offentliggjort 3. maj 2021. Der har siden da
været bilaterale drøftelser mellem Kommissionen og Polen om den polske genop-
retningsplan.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
kom (2020) 0408 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, hvordan det går med vurderingen af Polen, Ungarn og Bulgariens genopretningsplaner, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
2526774_0002.png
Side 2 af 4
Kommissionen har over for Finansministeriet oplyst følgende:
Kommissionen er fortsat i gang med at vurdere den polske plan baseret på
kriterierne fastlagt i forordningen om genopretningsfaciliteten.
Et af disse kriterier er, at planen effektivt skal adressere de udfordringer,
der er identificeret i de landespecifikke anbefalinger under det europæiske
semester. Retsvæsenets uafhængighed er en af udfordringerne, der er iden-
tificeret i landeanbefalingerne til Polen.
Et andet af kriterierne er, at der skal sikres kontrol- og revisionssystemer
mhp. at beskytte EU’s finansielle interesser, hvilket også handler om at
sikre et effektivt retssystem.
Mere konkret fokuserer drøftelserne på ændringer i det såkaldte discipli-
nærkammer ved den polske højesteret mhp. at sikre, at relevante reformer
i den polske genopretningsplan hæver standarden for retlig beskyttelse.
Disse drøftelser skal ses i lyset af EU-Domstolens nylige afgørelser vedrø-
rende det polske disciplinærkammer
1
.
Kommissionen arbejder intensivt med de polske myndigheder for at
håndtere de tilbageværende udeståender. Det gælder særligt reformen af
Polens disciplinærregime for dommere.
Kommissionen arbejder på at afslutte vurderingen hurtigst muligt, samti-
dig med at Kommissionen efterspørger yderligere information og vil sikre,
at den polske plan efterlever alle mål og krav i forordningen om genopret-
ningsfaciliteten.
Der henvises i øvrigt til svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 31 (Alm. del) af 4.
november 2021 samt svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 20 vedr.
KOM(2020)0408 (Alm. del) af 18. november 2021.
Ungarn
Den ungarske genopretningsplan blev offentliggjort 12. maj 2021. Der har siden
været bilaterale drøftelser mellem Kommissionen og Ungarn om den ungarske
genopretningsplan.
Kommissionen har over for Finansministeriet oplyst følgende:
Kommissionen og Ungarn arbejder på at adressere de tilbageværende ude-
ståender i den ungarske genopretningsplan mhp., at Kommissionen kan
færdigøre sin vurdering. Der pågår jævnligt drøftelser på teknisk niveau.
Der er fortsat behov for at styrke og afklare en række områder i den un-
garske plan mhp. at sikre, at der er fulgt effektivt op på en tilstrækkelig del
af Ungarns landespecifikke anbefalinger og de heri identificerede udfor-
dringer. Det vedrører særligt anti-korruption, åbenhed og kvaliteten af lov-
givningen.
kendelse af 14. juli 2021 i sag C-204/21 R, Kommissionen mod Polen og EU-Domstolens dom af 15. juli
2021 i sag C-791/19, Kommissionen mod Polen, begge om disciplinærafdelingen ved Polens højesteret, hvor Polen hhv.
pålægges at suspendere behandlingen af sager for disciplinærafdelingen samt dømmes for traktatbrud.
1
EU-Domstolens
kom (2020) 0408 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, hvordan det går med vurderingen af Polen, Ungarn og Bulgariens genopretningsplaner, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 3 af 4
Derudover skal de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger være på plads
mhp. at sikre tilstrækkelig revision og kontrol af genopretningsplanen og
effektiv beskyttelse af EU’s finansielle interesser.
Bulgarien
Den bulgarske genopretningsplan blev offentliggjort 15. oktober 2021. Der blev
afholdt parlamentsvalg i Bulgarien 14. november 2021. En ny bulgarsk regering
tiltrådte 13. december 2021.
Kommissionen har over for Finansministeriet oplyst følgende:
Kommissionen og Bulgarien er blevet enige om at forlænge vurderingspe-
rioden for den bulgarske genopretningsplan til 15. februar 2022.
Kommissionen og den nye bulgarske regering har påbegyndt bilaterale
drøftelser mhp. at sikre, at den bulgarske genopretningsplan efterlever kri-
terierne i forordningen for genopretningsfaciliteten, herunder at planen ef-
fektivt adresserer de udfordringer, der er identificeret i de landespecifikke
anbefalinger under det europæiske semester. Det vedrører særligt grøn
omstilling og korruptionsbekæmpelse.
Sverige
Den svenske genopretningsplan blev offentliggjort 28. maj 2021. Den svenske re-
gering besluttede 23. september 2021 nogle ændringer til den oprindelige plan. En
ny svensk regering tiltrådte 30. november 2021.
Kommissionen har over for Finansministeriet oplyst følgende:
Kommissionen og Sverige er blevet enige om at forlænge vurderingsperio-
den for den svenske genopretningsplan til udgangen af marts 2022.
Det nylige regeringsskifte og vedtagelsen af den svenske finanslov for
2022 af et andet politisk flertal har haft betydning for indholdet af den
svenske genopretningsplan. Dette drøftes på nuværende tidspunkt mellem
Kommissionen og Sverige.
Nederlandene
Nederlandene har endnu ikke offentliggjort en genopretningsplan. Der blev af-
holdt parlamentsvalg i Nederlandene 15.-17. marts 2021. En ny nederlandsk rege-
ring tiltrådte 10. januar 2022.
Kommissionen har over for Finansministeriet oplyst følgende:
Nederlandene har besluttet først at offentliggøre og indsende en genopret-
ningsplan til Kommissionen, efter en ny regering er tiltrådt.
Kommissionen forventer at modtage et første udkast til planen fra de ne-
derlandske myndigheder i den nærmeste fremtid, men understreger, at det
er op til Nederlandene.
kom (2020) 0408 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, hvordan det går med vurderingen af Polen, Ungarn og Bulgariens genopretningsplaner, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
2526774_0004.png
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Bilag 1: Vurderingskriterierne for genopretningsplaner fastsat i forordningen for
EU's genopretningsfacilitet
Bilag - boks 1
Vurderingskriterier for genopretningsplaner fastsat i forordningen for EU's genopretningsfacilitet
1.
Genopretningsplanen indebærer en fyldestgørende og tilstrækkelig afbalanceret reaktion på den økonomi-
ske og sociale situation og bidrager derved på behørig vis til de seks søjler 1) grøn omstilling, 2) digital om-
stilling, 3) smart, bæredygtig og inklusiv vækst, herunder økonomisk samhørighed, arbejdspladser, produkti-
vitet, konkurrenceevne, forskning, udvikling og innovation og et velfungerende indre marked med stærke
SMV'er, 4) social og territorial samhørighed, 5) Sundhedsmæssig og økonomisk, social og institutionel ro-
busthed, herunder med henblik på øget krisereaktionskapacitet og kriseberedskab, og 6) politikker for den
næste generation, børn og unge, herunder uddannelse og færdigheder, idet der tages højde for de berørte
EU-landes specifikke udfordringer og det økonomiske tilskud fra genopretningsfaciliteten til det pågældende
EU-land.
Genopretningsplanen kan forventes effektivt at bidrage til at adressere landets udfordringer som identificeret
i anbefalingerne til landet som led i det europæiske semester.
Genopretningsplanen kan forventes effektivt at bidrage til at styrke et lands vækstpotentiale, arbejdspladser,
økonomiske, institutionelle og sociale robusthed, bidrage til implementeringen af den europæiske søjle for
sociale rettigheder, herunder gennem fremme af politikker for børn og unge, imødegå økonomiske og soci-
ale konsekvenser af krisen, og dermed fremme økonomisk, social og territorial samhørighed samt konver-
gens.
Reformer og investeringer inkluderet i genopretningsplanerne
må ikke gøre betydelig skade mod EU’s miljø
og klimamål (“do-no-harm”-princip).
Genopretningsplanen indeholder tiltag, som udgør effektive bidrag til den grønne omstilling og til udfordrin-
ger forbundet hermed. Klimatiltag skal udgøre mindst 37 pct. af de skønnede omkostninger forbundet med
genopretningsplanen. Eksempler herpå kan fx være energieffektivisering, udvikling og omlægning til vedva-
rende energi, bæredygtig industri, herunder landbrug og transport mv.
Genopretningsplanen indeholder tiltag, som effektivt bidrager til den digitale omstilling og til udfordringer
forbundet hermed. Digitaliseringstiltag skal udgøre mindst 20 pct. af de skønnede omkostninger forbundet
med genopretningsplanen. Det kan fx være digitale netværk og infrastruktur, cybersikkerhed eller digitalise-
ring og udvikling af offentlig administration.
Genopretningsplanen kan forventes at have en varig virkning for det pågældende land.
De af landet foreslåede tiltag er tilstrækkelige til at sikre en effektiv overvågning og gennemførelse af gen-
opretningsplanen, herunder milepæle og mål.
Et lands begrundelse for, at størrelsen af finansieringsbehovet forbundet med dets genopretningsplan er
rimeligt og plausibelt, er på linje med principper om omkostningseffektivitet og står mål med den forventede
nationale økonomiske og sociale effekt.
De ordninger, der foreslås af det pågældende EU-land ift. tilsyn og kontrol, forventes at forhindre, afsløre og
udbedre korruption, svig og interessekonflikter ifm. udmøntningen af genopretningsmidlerne, herunder dob-
beltfinansiering fra andre EU-programmer.
Genopretningsplanen indeholder foranstaltninger til gennemførelse af reformer og investeringer, der repræ-
senterer sammenhængende tiltag.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Kilde: Anneks V i Forordningen om en genopretnings- og resiliensfacilitet, KOM(2020)408