Folketingets Europaudvalg
Søren Søndergaard
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020
–
178
8. januar 2021
Folketingets Europaudvalg har i brev af 11. december 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 15 til KOM (2020) 0682 Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅ-
DETS DIREKTIV om passende mindstelønninger i Den Europæiske Union
{SEC(2020) 362 final} - {SWD(2020) 245-46 final}, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 15:
”Kan
ministeren afklare, om regeringen vil støtte, at man i sidste instans får afprø-
vet ved de danske domstole, om EU-Kommissionens forslag til passende mindste-
lønninger er i overensstemmelse med den danske tiltrædelseslov, idet spørgeren be-
mærker, at dr. jur. Jens Christiansen i sit notat af 11. november 2020 udarbejdet for
Dansk Metal skriver: ”Ifølge Højesterets dom af 6. december 2016 (trykt i Uge-
skrift for Retsvæsen 2017, s. 824) er det de danske domstole (og ikke EU-Domsto-
len), der afgør om en EU-retsakt befinder sig inden for rammerne af tiltrædelseslo-
ven.” (EUU statusblad –
KOM (2020) 0682, bilag 2)?”
Svar:
Jeg vil gerne slå fast, at regeringen er i mod enhver regulering fra EU, der direkte
eller indirekte kan underminere den danske arbejdsmarkedsmodel.
Regeringen er skeptisk i forhold til, om der er hjemmel til forslaget, og vi afventer i
første omgang udtalelsen fra Rådets Juridiske Tjeneste. Når den foreligger, vil re-
geringen nærlæse argumenterne og overveje forhandlingssituationen, hvis forslaget
fastholdes.
Jeg kan desuden henvise til Justitsministeriets besvarelse af 28. august 2020 af
spørgsmål nr. 267 (EUU
–
Alm. del), hvoraf det bl.a. fremgår, at der efter dansk ret
kan foretages en prøvelse af, om en EU-retsakt, der efter EU-institutionernes (EU-
lovgivers og EU-Domstolens)
opfattelse har hjemmel i EU’s traktatgrundlag, over-
skrider grænserne for den ved tiltrædelsesloven foretagne suverænitetsafgivelse.
Jeg kan henholde mig til svaret fra Justitsministeriet og skal understrege, at det for-
hold, at det er en ”retsakt”, der kan prøves, jf. også det citerede i spørgsmålet, samt
at EU-Domstolen skal have vurderet det først, indebærer, at Højesteret ikke kan
prøve, om et fremsat forslag er i overensstemmelse med tiltrædelsesloven.