Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0682
Offentligt
2315904_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
Søren Søndergaard
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020
178
8. januar 2021
Folketingets Europaudvalg har i brev af 11. december 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 21 til KOM (2020) 0682 Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅ-
DETS DIREKTIV om passende mindstelønninger i Den Europæiske Union
{SEC(2020) 362 final} - {SWD(2020) 245-46 final}, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 21:
Ministeren bedes redegøre for, om det med EU-Kommissionens forslag til direk-
tiv om passende mindstelønninger vil være muligt for medlemslande med en lovbe-
stemt mindsteløn at sænke lønnen med henvisning til direktivet, i fald en krise op-
står i samfundet, der medfører, at arbejdskraftens produktivitet falder, idet spør-
gerne bemærker, at det af direktivets artikel 5, stk. 1 og stk. 2, fremgår: ”Medlems-
stater med lovbestemte mindstelønninger træffer de nødvendige foranstaltninger
for at sikre, at fastsættelsen og ajourføringen af de lovbestemte mindstelønninger
styres af kriterier (…) De nationale kriterier i stk. 1 skal som minimum omfatte føl-
gende elementer: (…) d) udviklingen i arbejdskraftens produktivitet.”?”
Svar:
Efter forslaget til artikel 16 kan direktivet ikke i sig selv begrunde en sænkelse af
det generelle niveau for beskyttelse i medlemslande. Dette er en standardbestem-
melse fra direktiver på arbejdsmarkedsområdet, der skal forhindre, at medlems-
lande bruger implementeringen af et direktiv som påskud til at sænke allerede gæl-
dende nationale standarder, der ligger over direktivets minimumsforskrifter. En så-
dan bestemmelse forhindrer imidlertid ikke, at medlemslande af andre grunde på et
tidspunkt kan sænke niveauet
1
, når blot det respekterer direktivets minimum. I for-
hold til dette direktivforslag foreskriver forslaget ikke en bestemt mindsteløn, hvil-
ket der heller ikke vil være hjemmel til i TEUF.
Det er derfor vurderingen, at direktivforslaget som formuleret ikke er til hinder for,
at en medlemsstat i en krisesituation sænker niveauet for den lovbestemte mindste-
løn.
1
EU-Domstolens dom i sag C-98/09.
kom (2020) 0682 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om hvorvidt det med EU-Kommissionens forslag til direktiv om passende mindstelønninger vil være muligt for medlemslande med en lovbestemt mindsteløn at sænke lønnen med henvisning til direktivet, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Fungerende beskæftigelsesminister
2