Folketingets Europaudvalg
Søren Søndergaard
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020
–
178
8. januar 2021
Folketingets Europaudvalg har i brev af 11. december 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 21 til KOM (2020) 0682 Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅ-
DETS DIREKTIV om passende mindstelønninger i Den Europæiske Union
{SEC(2020) 362 final} - {SWD(2020) 245-46 final}, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 21:
”
Ministeren bedes redegøre for, om det med EU-Kommissionens forslag til direk-
tiv om passende mindstelønninger vil være muligt for medlemslande med en lovbe-
stemt mindsteløn at sænke lønnen med henvisning til direktivet, i fald en krise op-
står i samfundet, der medfører, at arbejdskraftens produktivitet falder, idet spør-
gerne bemærker, at det af direktivets artikel 5, stk. 1 og stk. 2, fremgår: ”Medlems-
stater med lovbestemte mindstelønninger træffer de nødvendige foranstaltninger
for at sikre, at fastsættelsen og ajourføringen af de lovbestemte mindstelønninger
styres af kriterier (…) De nationale kriterier i stk. 1 skal som minimum omfatte føl-
gende elementer: (…) d) udviklingen i arbejdskraftens produktivitet.”?”
Svar:
Efter forslaget til artikel 16 kan direktivet ikke i sig selv begrunde en sænkelse af
det generelle niveau for beskyttelse i medlemslande. Dette er en standardbestem-
melse fra direktiver på arbejdsmarkedsområdet, der skal forhindre, at medlems-
lande bruger implementeringen af et direktiv som påskud til at sænke allerede gæl-
dende nationale standarder, der ligger over direktivets minimumsforskrifter. En så-
dan bestemmelse forhindrer imidlertid ikke, at medlemslande af andre grunde på et
tidspunkt kan sænke niveauet
1
, når blot det respekterer direktivets minimum. I for-
hold til dette direktivforslag foreskriver forslaget ikke en bestemt mindsteløn, hvil-
ket der heller ikke vil være hjemmel til i TEUF.
Det er derfor vurderingen, at direktivforslaget som formuleret ikke er til hinder for,
at en medlemsstat i en krisesituation sænker niveauet for den lovbestemte mindste-
løn.
1
EU-Domstolens dom i sag C-98/09.