Folketingets Europaudvalg
Søren Søndergaard
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020
–
178
8. januar 2021
Folketingets Europaudvalg har i brev af 11. december 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 26 til KOM (2020) 0682 Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅ-
DETS DIREKTIV om passende mindstelønninger i Den Europæiske Union
{SEC(2020) 362 final} - {SWD(2020) 245-46 final}, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 26:
”Kan
ministeren klargøre, om det med EU´s direktiv om passende mindstelønnin-
ger vil være muligt for EU´s medlemslande, med henvisning til en politisk eller
samfundsmæssig krise, at sætte lønningerne kraftigt ned, idet spørgeren bemærker,
at det af direktivets artikel 6, stk. 2, fremgår: ”Medlemsstaterne kan tillade nedsatte
satser ved lov, som reducerer lønnen til arbejdstagere til et niveau, der ligger under
den lovbestemte mindsteløn. Medlemsstaterne sikrer, at disse nedsatte satser for
lovbestemte mindstelønninger er nødvendige, objektivt begrundede og forholds-
mæssige.”?”
Svar:
Med hensyn til hvorvidt direktivforslaget giver mulighed for at sætte en mindsteløn
ned generelt henvises til svaret på udvalgets spørgsmål nr. 21 til direktivforslaget.
Forslagets artikel 6 vedrører muligheden for at sætte lønnen ned under mindste-
lønsniveauet for grupper på arbejdsmarkedet. Rækkevidden af bestemmelsen er
uklar, og der er spurgt til forståelsen i de indledende drøftelser i Rådets arbejds-
gruppe. Af Kommissionens konsekvensanalyse fremgår det imidlertid, at der ikke
umiddelbart er tænkt på en situation som den nævnte, men på fx praktikanter.
Selv om bestemmelsen vedrører lande med lovbestemt mindsteløn, så henviser jeg
til svaret på udvalgets spørgsmål nr. 5 til direktivet, hvor regeringens bekymring
for, at særligt artikel 11 kan føre til en direkte indgriben i vores system, og evt. kan
indebære en afsmittende effekt af bestemmelserne om lovbestemt mindsteløn er
gengivet. Artikel 11 kan således på sigt eventuelt føre til en konkret sag, hvor en
person er omfattet af en overenskomst, og hvor overenskomsten bliver vurderet ef-
ter direktivets bestemmelser om lovbestemt mindsteløn. Således kunne det fx blive
vurderet, om en særlig sats for unge er i overensstemmelse med direktivets artikel
6.