Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0682
Offentligt
2336765_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
Victoria.Velasquez
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 226
16. februar 2021
Folketingets Europaudvalg har i brev af 19. januar 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 27 til KOM (2020) 0682 Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅ-
DETS DIREKTIV om passende mindstelønninger i Den Europæiske Union
{SEC(2020) 362 final} - {SWD(2020) 245-46 final}, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria.Velasquez, EL.
Spørgsmål nr. 27:
”Ministeren
bedes oversende det danske svar på det spørgeskema vedrørende for-
slaget om en europæisk mindsteløn, som er omtalt i artikel i Agence Europe den
19. januar
2021 (”Majority of Member States feel need for EU action on minimum
wage has been demonstrated”).”
Svar:
Det er vigtigt for mig at fastholde den tætte kontakt med Folketinget om mindste-
lønssagen, og jeg værdsætter vores gode og tætte dialog i dette vigtige spørgsmål.
Jeg imødekommer gerne spøgerens interesse, og vedlægger her regeringens svar på
formandskabets spørgeskema om Kommissionens konsevensanalyse (Impact As-
sessment) til direktivforslaget om passende mindstelønninger. Samtidig vil jeg give
dokumentet et par ord med på vejen, da der i høj grad er tale om en mere teknisk
øvelse.
Kommissionens konsekvensanalyse har til formål at undersøge, om der er behov
for EU regulering og analysere de mulige virkninger af tilgængelige løsninger.
Konsekvensanalysen gennemføres i forberedelsesfasen, inden Kommissionen fær-
diggør og fremsætter forslag til ny regulering. Formålet med dette spørgeskema til
medlemslandene er at få vurderet kvaliteten af Kommissionens konsekvensanalyse.
Dels med henblik på at vurdere det konkrete forslag, men også for at give Kommis-
sionen et feedback til brug for fremtidige konsekvensanalyser. Medlemsstaterne
skal bl.a. svare på, om Kommissionen har argumentet for, at der er hjemmel til det
fremsatte forslag, og at nærhedsprincippet er opfyldt, ligesom medlemsstaterne
skal forholde sig til, om en række formalia vedr. metodik er opfyldt.
Det er således ikke formålet med spørgeskemaet, at medlemsstaterne skal tilkende-
give politisk holdning til det fremsatte forslag. Dette foregår under forhandlingerne
i Rådet. Men det klart, at hvis fx en medlemsstat har udtrykt skepsis over for, om
kom (2020) 0682 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om oversendelse af det danske svar på spørgeskema vedr. forslag om en europæisk mindsteløn, som er omtalt i artikel i Agence Europe den 19. januar 2021, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
der er hjemmel, og/eller om nærhedsprincippet er opfyldt, så vil det selvfølgelig af-
spejles i den politiske tilgang i forhandlingerne. Men at et flertal giver udtryk for,
at behovet for EU-handling er blevet påvist, er altså ikke nødvendigvis udtryk for
støtte til det konkrete forslag.
Vi har fra dansk side bl.a. påpeget vores tvivl om det juridiske grundlag og hvor-
vidt nærhedsprincippet er overholdt. Derudover har vi peget på,
at
Kommissionen
ikke har analyseret overvågning og håndhævelse, herunder konfliktløsningssyste-
mer i lande, hvor arbejdsmarkedets parter fastsætter lønnen,
at
indvirkningen af en
evt. henstilling samt
at
påstanden om, at direktivforslaget forventes at støtte lige-
stilling mellem kønnene og bidrage til at mindske kønsbestemte lønforskelle ikke
er tilstrækkeligt belyst.
Vi dog også fra dansk side erklæret os enig i Kommissionens analyse af behovet
for at gøre noget, samtidig med, at vi har talt imod et direktiv, bl.a. fordi vi tvivler
på, at der er hjemmel til det, ligesom en række punkter i det konkrete forslag efter
regeringens opfattelse ikke er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Efter re-
geringens opfattelse kunne man i stedet fx gøre noget inden for beskæftigelsesstra-
tegien, ligesom man kunne styrke fokus på behovet for støtte til kapacitetsopbyg-
ning i nationale programmer under Den Europæiske Socialfond.
Som understreget i tidligere svar afventer regeringen en udtalelse fra Rådets Juridi-
ske Tjeneste om foreneligheden af forslaget med traktaten. Vi vil herefter studere
deres argumentation og nøje overveje forhandlingspositionen, hvis forslaget fast-
holdes, med henblik på at sikre, at forslaget ikke underminerer den danske arbejds-
markedsmodel.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2