Folketingets Europaudvalg
Søren Søndergaard (EL) og Victoria Velasquez (EL)
og
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021
–
226
5. marts 2021
Folketingets Europaudvalg har i brev af 5. februar 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 28 til KOM (2020) 0682 Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅ-
DETS DIREKTIV om passende mindstelønninger i Den Europæiske Union
{SEC(2020) 362 final} - {SWD(2020) 245-46 final}, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL) og Victoria Velas-
quez (EL).
Spørgsmål nr. 28:
”Kan
ministeren oplyse, hvorvidt regeringen såvel som de øvrige EU-lande, som
ministeren den 29. januar 2021 har sendt et brev sammen med til det nuværende og
det tidligere EU-formandskab vedrørende direktivforslag om passende mindsteløn-
ninger (EUU alm. del, bilag 268, 2020-21), er villige til at udgøre et blokerende
mindretal, såfremt alliancen mod direktivet vokser sig stor nok til at forme et blo-
kerende mindretal?”
Svar:
Først og fremmest vil jeg understrege, at regeringen er imod enhver EU-regulering,
der kan underminere den danske model
–
direkte eller indirekte. Vi har gjort det
klart helt fra starten, at vi ikke mener, at et direktiv om mindstelønninger i EU er
den rette vej at gå.
Derfor glæder det mig, at det er lykkedes at samle en bred gruppe af medlemslande
om at udtrykke skepsis over for Kommissionens direktivforslag i det fælles brev,
som spørgerne henviser til. Brevet sender et klart signal om, at der på tværs af lan-
dene findes en betydelig skepsis for forslaget. Selvom der rigtignok ikke er tale om
et blokerende mindretal, må det nødvendigvis gøre indtryk, når så mange lande er
skeptiske.
I første omgang afventer vi
–
på linje med de øvrige medlemslande
–
som bekendt
den vurdering af forslagets hjemmelsgrundlag fra Rådets Juridiske Tjeneste, som
bl.a. Danmark har anmodet om. Fra regeringens side tvivler vi fortsat stærkt på, at
Kommissionen overhovedet har de nødvendige traktatmæssige beføjelser til at fo-
reslå et sådant direktiv om mindsteløn. Den videre færd for direktivforslaget og re-
geringens tilgang vil afhænge af udtalelsen fra Rådets Juridiske Tjeneste, hvilket
også umiddelbart forventes at være gældende for andre medlemslandes stillingta-
gen i denne sag.