Folketingets Europaudvalg
Søren Søndergaard (EL) og Victoria Velasquez (EL)
og
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021
–
226
5. marts 2021
Folketingets Europaudvalg har i brev af 5. februar 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 29 til KOM (2020) 0682 Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅ-
DETS DIREKTIV om passende mindstelønninger i Den Europæiske Union
{SEC(2020) 362 final} - {SWD(2020) 245-46 final}, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL) og Victoria Velas-
quez (EL).
Spørgsmål nr. 29:
”Er
ministeren bekendt med, hvilke motiver, der er til at være medafsendere på
brevet ministeren har sendt den 29. januar 2021 vedrørende direktivforslag om pas-
sende mindstelønninger (EUU alm. del, bilag 268, 2020-21), idet spørgerne be-
mærker, at flere af medafsenderne ikke har stærke kollektive overenskomstbase-
rede arbejdsmarkedsmodeller, og det derfor kan være interessant at vide, hvad be-
kymringerne omkring direktivet er motiveret af hos andre medlemslande?”
Svar:
I regeringen er vi bekymrede for, at man med et direktiv om mindstelønninger i EU
kan risikere at påvirke den danske model, hvor lønnen som bekendt reguleres af ar-
bejdsmarkedets parter. Vi stiller os også tvivlende overfor, om Kommissionen
overhovedet har de nødvendige traktatmæssige beføjelser til at foreslå et sådant di-
rektiv om mindsteløn. Derfor er det et skridt i den rigtige retning, at ni medlems-
lande i det af spørgerne omtalte fælles brev har udtrykt skepsis over for, om Kom-
missionens fremlagte direktivforslag er den rette vej at gå.
De enkelte landes skepsis har en naturlig sammenhæng til landenes forskellige ar-
bejdsmarkedsmodeller, idet der på tværs af de europæiske lande findes en række
forskellige systemer til at fastsætte løn. Dette er netop én af årsagerne til, at vi i re-
geringen er af den opfattelse, at lønfastsættelse skal være op til landene selv. Vi
støtter ikke idéen om, at der skal gælde EU-regler om lønfastsættelse på tværs af
landene. Vi mener altså grundlæggende ikke, at EU-regulering vedrørende mind-
steløn er vejen frem. I stedet for et direktiv burde man efter regeringens opfattelse
fokusere på fremme af social dialog, eksempelvis gennem kapacitetsopbygning af
arbejdsmarkedets parter i EU-landene, der kan understøtte bedre inddragelse og
sikre parternes autonomi.