Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0682
Offentligt
2445805_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
Søren Søndergaard (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021
226
15. september 2021
Folketingets Europaudvalg har i brev af 1. september 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 31 til KOM (2020) 0682 , som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 31:
”Er
det forsat regeringens holdning, at EU-Kommissionen ikke har hjemmel i trak-
taten til sit forslag til direktiv om mindsteløn i EU, idet spørgeren bemærker, at et
næsten enstemmigt folketing i en begrundet udtalelse til Kommissionen har fast-
lagt, at forslaget er i strid med nærhedsprincippet, at ”forslag om lønforhold [lig-
ger] uden for EU’s beføjelser” (EUU, KOM(2020)0682, bilag 5, 2020-21)?”
Svar:
Regeringen er skeptisk over for, om der er hjemmel. Det er den formulering, vi har
anvendt i regeringens grund- og nærhedsnotat, og den skepsis har vi fortsat.
Regeringen har derfor heller ikke på noget tidspunkt tilkendegivet, at der helt
utvivlsomt
ikke
er hjemmel til Kommissionens forslag. Som nævnt i svaret på ud-
valgsspørgsmål 8, KOM (2020) 0682, er det imidlertid regeringens klare vurdering,
at der ikke er hjemmel i traktaten til at indføre en egentlig ret for enhver lønmodta-
ger til en bestemt mindsteløn.
Jeg vil kort genopridse problemstillingen vedrørende hjemmel, og hvordan regerin-
gen arbejder for at beskytte den danske model:
Regeringen er enig med Folketinget i, at lønforhold falder uden for EU's beføjelser
til at vedtage minimumsdirektiver efter artikel 153 i Traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde. Det står således direkte i stk. 5 i bestemmelsen.
Spørgsmålet er,
hvad der menes med ”lønforhold”. Kommissionen og Rådets Juri-
diske Tjeneste finder, at undtagelsen i stk. 5 alene betyder, at der ikke kan vedtages
et direktiv, der
direkte
griber ind i lønfastsættelsen. Undtagelsen hindrer således
ifølge denne opfattelse ikke, at der kan vedtages et direktiv, der fastlægger nogle
rammer for lønfastsættelse, fx konsultation af parterne ved fastsættelse af lovbe-
stemt mindsteløn (hvor det findes), så længe direktivet ikke direkte regulerer løn-
dannelsen. Med
direkte
påvirkning af løndannelsen menes fx en pligt til at sikre, at
nogle eller alle lønmodtagere har ret til en bestemt mindsteløn.
kom (2020) 0682 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om hvorvidt det er regeringens holdning, at EU-Kommissionen ikke har hjemmel i traktaten til sit forslag til direktiv om mindsteløn i EU, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
Fra EU-institutionerne er der blevet argumenteret for, at der er hjemmel til et for-
slag, der sætter
rammer
for fastlæggelse af mindsteløn. Derfor arbejder regeringen
også hårdt for at påvirke teksten i direktivforslaget, så den helt klart og udtrykkeligt
reflekterer, at der alene er tale om, at direktivet i givet fald alene fastsætter rammer
og ikke en egentlig ret til en bestemt mindsteløn. Det vil være afgørende i forhold
til, at det fortsat skal være arbejdsmarkedets parter, der fastsætter lønnen på det
danske arbejdsmarked.
Som jeg også tidligere har sagt, forbeholder vi os fortsat retten til et anullations-
søgsmål, hvis vi vurderer, at en endelige direktivtekst giver anledning til det.
Regeringen inddrager løbende arbejdsmarkedets parter i overvejelserne om direk-
tivforslaget, ligesom vi kører tæt parløb med Sverige i forhandlingerne. Herudover
har vi samarbejde med en gruppe ligesindede lande for at fremme vores synspunk-
ter.
Den 24. august 2021 drøftede jeg sagen med den franske beskæftigelsesminister og
europaminister, der var på besøg i Sverige og Danmark for at tale om bl.a. mindste-
lønssagen. De to ministre mødte også arbejdsmarkedets parter i begge lande for at
forstå vores modeller og skepsis over for europæisk regulering. På mødet med mig
gav ministrene udtryk for, at Frankrig, der overtager EU-formandskabet den 1. ja-
nuar 2022, har ønske om at beskytte velfungerende arbejdsmarkedsmodeller som
de danske og svenske.
Som altid ser jeg ser frem til at fortsætte det gode og tætte samarbejde med Folke-
tinget om denne vigtige sag.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2