Folketingets Europaudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020-178
16. december 2020
Europaudvalget har i brev af 3. december 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 4 til
KOM (2020) 0682. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt
(DF).
Spørgsmål nr. 4:
”
Er det ministerens vurdering, at forslagets betragtning 21 udgør en direkte indgri-
ben i lønforhold i de lande, der i dag har en lovfastsat mindsteløn, jf. Impactdom-
men (C-268/06)? Kan ministeren i forlængelse heraf pege på lande, hvor direktiv-
forslaget vil kunne ses som en direkte indgriben i lønfastsættelsen?
Svar:
Indledningsvis skal jeg henvise til regeringens grund- og nærhedsnotat om sagen,
hvor det bl.a. fremgår, at regeringen er imod enhver regulering, der kan undermi-
nere den danske arbejdsmarkedsmodel
–
direkte eller indirekte. Jeg skal i den for-
bindelse henvise til svaret på spørgsmål 3, hvor jeg har oplyst, at artikel 11 eventu-
elt vil kunne betyde, at bestemmelserne møntet på lande med lovbestemt mindste-
løn kan få afsmittende effekt i Danmark.
Betragtning 21 knytter sig til artikel 5. Det foreslås i bestemmelsens stk. 1, at
”medlemsstater
med lovbestemte mindstelønninger træffer de nødvendige foran-
staltninger for at sikre, at fastsættelsen og ajourføringen af de lovbestemte mindste-
lønninger styres af kriterier, der er fastsat for at fremme tilstrækkelighed med hen-
blik på at opnå anstændige arbejds- og levevilkår, social samhørighed og opadgå-
ende konvergens.”
Af stk. 3 i artikel 5 fremgår, at medlemsstaterne skal anvende vejledende reference-
værdier som rettesnor for deres vurdering af de lovbestemte mindstelønningers til-
strækkelighed i forhold til det generelle bruttolønniveau, f.eks. dem, der normalt
anvendes på internationalt plan. Det forklares i betragtning 21, at indikatorer, der er
almindeligt anvendt på internationalt plan, og som altså kan være en rettesnor, er
60 % af bruttomedianlønnen og 50 % af den gennemsnitlige bruttoløn.
Der er altså ikke efter artikel 5 pligt til at indføre en bestemt løn. Der er alene krav
om vejledende referenceværdier, og de nævnte internationale indikatorer er alene
eksempler.