Folketingets Europaudvalg
Jens Rohde
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020
–
178
5. januar 2021
Folketingets Europaudvalg har i brev af 8. december 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 6 til KOM (2020) 0682 Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅ-
DETS DIREKTIV om passende mindstelønninger i Den Europæiske Union
{SEC(2020) 362 final} - {SWD(2020) 245-46 final}, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Rohde (RV).
Spørgsmål nr. 6:
”Hvilke
forskelle ser regeringen på de artikler i direktivet om gennemsigtige og
forudsigelige arbejdsvilkår fra 2018, der vedrører håndhævelse (artikel 17-19) og
de tilsvarende artikler i forslaget til direktivet om passende mindstelønninger fra
2020 (artikel 11-12)”
Svar:
Jeg vil gerne indlede med at slå fast, at regeringen er imod enhver regulering fra
EU, der kan underminere den danske arbejdsmarkedsmodel
–
direkte eller indi-
rekte.
Regeringen ser en række væsentlige forskelle, uanset at der ses identiske formule-
ringer i de nævnte bestemmelser om beskyttelse og sanktioner.
Direktivet om gennemsnitlige og forudsigelige arbejdsvilkår fra 2018 er i regerin-
gens optik et mere traditionelt ansættelsesretligt direktiv. Direktivet tildeler indivi-
duelle ansættelsesretlige rettigheder i form af mindstekrav, som medlemsstaterne
skal sørge for, at arbejdstagerne får ret til. Desuden var der tale om en udvidelse og
revision af et eksisterende direktiv fra 1991 om arbejdsgiverens pligt til at under-
rette arbejdstageren om vilkårene for arbejdskontrakten eller ansættelsesforholdet
(ansættelsesbevisdirektivet).
I udgangspunkt var der således ikke de samme betænkeligheder ved bestemmel-
serne om håndhævelse og sanktioner, når der allerede var eksisterende dansk regu-
lering.
Dermed ikke sagt, at den daværende regering og et flertal i Folketinget ikke for-
holdt sig kritisk til direktivforslaget, se hertil mit svar på spørgsmål nr. 7 til direk-
tivforslaget.