Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0682
Offentligt
2314514_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
Jens Rohde
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020
178
5. januar 2021
Folketingets Europaudvalg har i brev af 8. december 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 7 til KOM (2020) 0682 Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅ-
DETS DIREKTIV om passende mindstelønninger i Den Europæiske Union
{SEC(2020) 362 final} - {SWD(2020) 245-46 final}, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Rohde (RV).
Spørgsmål nr.
7:
På hvilket grundlag vurderer regeringen i 2020, at man er ”delvist uenig” i Kom-
missionens vurdering af nærhedsprincippet for så vidt angår håndhævelsesartik-
lerne i direktivet om passende mindstelønninger, når regeringen i 2018 i forbin-
delse med direktivet om gennemsigtige og forudsigelige arbejdsvilkår konklude-
rede, at man var ”enig i Kommissionens vurdering af, at
nærhedsprincippet er over-
holdt?”
Svar:
Det er vigtigt for regeringen at slå fast, at regeringen er imod enhver regulering fra
EU, der kan underminere den danske arbejdsmarkedsmodel
direkte eller indi-
rekte.
I vurderingen af nærhedsprincippet til direktivforslaget om pasende mindstelønnin-
ger har regeringen taget udgangspunkt i, om forslaget fra Kommissionen respekte-
rer parternes aftalefrihed på lønområdet fuldt ud.
Det er som bekendt regeringens vurdering, at visse elementer i forslaget ikke er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet. Det gælder forslagets artikel 4, stk. 2
(om fremme af kollektive forhandlinger ved en overenskomstdækning under 70
procent) og artikel 11 og 12 (om håndhævelse).
Derfor har regeringen erklæret sig delvist uenig i Kommissionens vurdering af, at
nærhedsprincippet er overholdt.
Regeringen afviser således ikke principielt Kommissionens bagvedliggende ana-
lyse, hvorefter der i andre medlemsstater kan være et behov for initiativer fra EU-
niveau til at øge lønningerne fx udveksling af gode erfaringer fra andre lande, støtte
kapacitetsopbygning, fremmende incitamenter mv. Det er ikke acceptabelt, at man
har lovbestemte lønninger, man ikke kan leve af, og som forvrider konkurrencen i
EU.
kom (2020) 0682 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvilket grundlag regeringen vurderer i 2020, at man er delvist uenig i Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet for så vidt angår håndhævelsesartiklerne i direktivet om passende mindstelønninger, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
Dette adskiller sig fra forslaget om direktiv om gennemsigtige og forudsigelige ar-
bejdsvilkår fra 2018, hvor den daværende regering ikke fandt grundlag for at til-
sidesætte Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet var overholdt.
Baggrunden herfor var, at der
i modsætning til regulering af mindstelønning - har
været oplysningsforpligtelser forhold til arbejdsvilkår siden 1991 på EU-niveau i
det såkaldte ansættelsesbevisdirektiv (direktiv 91/553/EEC om arbejdsgiverens
pligt til at underrette arbejdstageren om vilkårene for arbejdskontrakten eller ansæt-
telsesforholdet).
Formålet med direktivforslaget om arbejdsvilkår i 2018 var således bl.a. at bringe
ansættelsesdirektivet i trit med den udvikling, der var sket på arbejdsmarkedet si-
den dets vedtagelse i 1991. Direktivet erstattede og ophævede det tidligere ansæt-
telsesdirektiv. På denne baggrund vurderede den daværende regering, at nærheds-
princippet var respekteret, idet det var nødvendigt med regulering på EU-niveau for
at opnå formålet.
Det bemærkes, at man fra dansk side - uanset at man ikke gjorde indsigelse i for-
hold til nærhedsprincippet, generelt i forhandlingerne af forslaget forholdt sig kri-
tisk til de elementer i forslaget, der indebar en udvidelse af eksisterende rettighe-
der, som i dansk optik bedst er varetaget af arbejdsmarkedets parter.
Der henvises endvidere til mit svar på spørgsmål nr. 6 til direktivforslaget.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Fungerende beskæftigelsesminister
2