Skatteudvalget 2020-21
L 106 Bilag 2
Offentligt
2284316_0001.png
Skatteudvalget den 19. november 2020
Teknisk gennemgang af
lovforslag om pvc-folier,
væddemål og onlinekasino samt
forældrekøb
Teknisk gennemgang, Skatteudvalget den 19. november 2020
L 106 - 2020-21 - Bilag 2: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 19. november 2020, fra Skatteministeriet
2284316_0002.png
Dagsorden
Teknisk gennemgang af L [X]
1. Introduktion
2. Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og onlinekasino
3. Afskaffelse af skattefordele ved forældrekøb i virksomheds- og
kapitalafkastordningerne
L 106 - 2020-21 - Bilag 2: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 19. november 2020, fra Skatteministeriet
2284316_0003.png
Teknisk gennemgang af L 106
Forhøjelse af afgiftssatsen for
væddemål og onlinekasino
L 106 - 2020-21 - Bilag 2: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 19. november 2020, fra Skatteministeriet
2284316_0004.png
Baggrund – Væddemål og onlinekasino
Baggrund for afgiftsforhøjelse
Bred politisk aftale i finansloven for 2020
Regeringen , Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
Politisk ønske om at regulere spilmarkedet
Begrænse spilforbruget
Harmonisere afgifter på tværs af spil
Finansieringsbidrag
Årligt merprovenu efter tilbagebageløb og adfærd
på ca. 150 mio. kr. fra 2021
.
Teknisk gennemgang af L 106
Afgiftssatser før/efter forhøjelse på udvalgte spiltyper
Eksempler på
Spil, der indgås mellem en spiller og en spiludbyder ved
Onlinespil:
konstaterede tilfælde
brug af fjernkommunikation.
Onlinespil
Online væddemål
Før
20 pct.
20 pct.
Efter
28 pct.
28 pct.
Onlinekasino*
Rapport fra H2 Gambling Capital skønner maksimalt provenu ved 26-
27 pct. ifølge standard økonomisk teori.
Landbaserede spil:
Spil, der indgås, ved at en spiller og en
spiludbyder eller spiludbyderens forhandler mødes fysisk.
Landbaseret spil
Før
20 pct.
45 pct. (alm.)
30 pct. (tillæg)
41 pct. (alm.)
30 pct. (tillæg)
Efter
28 pct.
45 pct. (alm.)
30 pct. (tillæg)
41 pct. (alm.)
30 pct. (tillæg)
Lovforslag
Afgiftssatsen på væddemål og onlinekasino forhøjes fra 20
til 28 pct. af bruttospilleindtægten (BSI) fra 2021
Væddemål
Landbaseret kasino*
Spilleautomater
Anm.: Den gennemsnitlige afgiftssats for landbaseret kasino og spilleautomater er beregnet
til hhv. 56,8 pct. og 42,2 pct. for 2019.
*) Differentieret afgiftssats mellem onlinekasino og landbaseret
kasino udgør lovlig statsstøtte.
L 106 - 2020-21 - Bilag 2: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 19. november 2020, fra Skatteministeriet
2284316_0005.png
Forbrug af onlinespil hos udbydere med dansk tilladelse
Kanalisering
Kanaliseringsgraden er et udtryk for
andelen af spilforbruget af onlinekasino og
onlinevæddemål, der forbruges hos
regulerede spiludbydere i Danmark
Kanaliseringsgraden har været stigende
siden liberaliseringen af markedet i 2012
Forbruget på det uregulerede marked
skønnes at stige som følge af
afgiftsforhøjelsen
Skatteministeriet skønner på den baggrund
et fald i kanaliserings-graden på ca. 9 pct.-
point
H2 Gambling Capital skønner et tilsvarende
fald på ca. 10 pct.-point
Skatteministeriet følger løbende udviklingen
i kanaliseringsgraden
Der afsøges mulige tiltag til at reducere spil
hos uregulerede spiludbydere
.
Teknisk gennemgang af L 106
Reguleret onlinemarked i Danmark ifølge H2 Gambling Capital
Eksempler på konstaterede tilfælde
Pct.
Pct.
100
90
Liberalisering af
markedet
Skøn for
udvikling
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020e
2021e
Kilde: H2 Gambling Capital
L 106 - 2020-21 - Bilag 2: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 19. november 2020, fra Skatteministeriet
2284316_0006.png
Teknisk gennemgang af L 106
Afskaffelse af skattefordele ved
forældrekøb i virksomheds- og
kapitalafkastordningerne
L 106 - 2020-21 - Bilag 2: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 19. november 2020, fra Skatteministeriet
2284316_0007.png
Lovforslagets afgrænsninger
Teknisk gennemgang af L 106
• Lovforslaget omfatter nærtstående til
den selvstændigt
erhvervsdrivende.
• Lovforslaget omfatter også nærtstående til
den
selvstændigt erhvervsdrivendes ægtefælle.
Nærtstående er:
Forældre,
Bedsteforældre,
Børn og disses ægtefæller samt
Børnebørn og disses ægtefæller.
• Lovforslaget omfatter fast ejendom, der stilles til
rådighed som bolig for nærtstående
• Lovforslaget omfatter
ikke
fast ejendom, der anvendes til
erhvervsmæssige formål:
Boligudlejning (til tredjemand),
Butik,
Landbrug,
Produktion mv.
L 106 - 2020-21 - Bilag 2: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 19. november 2020, fra Skatteministeriet
2284316_0008.png
Den skematiske model for afskaffelse af skattefordele
Teknisk gennemgang af L 106]
• Selvstændigt erhvervsdrivende kan opnå en højere
skatteværdi af rentefradrag på gæld, der indgår i
virksomhedsordningen.
• Dette sker ved, at virksomhedens renteudgifter fradrages
ved opgørelsen af virksomhedens skattepligtige indkomst –
herved opnås der i sidste ende fuldt fradrag for renteudgifter
i den personlige indkomst.
• I kapitalafkastordningen opnår den selvstændigt
erhvervsdrivende et skematisk fradrag for erhvervsmæssige
renteudgifter ved beregning af et kapitalafkast på baggrund
af de erhvervsmæssige aktiver i ordningen ganget med
kapitalafkastsatsen.
• Med lovforslaget neutraliseres disse skattefordele
skematisk.
Dvs., at forældrekøbet formelt bliver i
ordningerne, men at rentefradraget reduceres skematisk.
• Konsekvenser efter gældende regler, hvis forældrekøb
skulle fjernes fra virksomhedsordningen:
• Fast ejendom vil skiftevis skulle indgå og udtages af
virksomhedsordningen afhængigt af dens status som
forældrekøb.
• I forbindelse med udtagning af den faste ejendom fra
virksomhedsordningen vil der ske beskatning af et evt.
(opsparet) overskud, dog uden at der overføres frie midler til
betaling af skatten.
• Selv om der i forbindelse med udtagning af den faste
ejendom også udtages evt. boliglån eller realkreditlån (netto
overføres ingen værdier), vil der fortsat kunne ske en
beskatning som følge af det såkaldte bruttoprincip i
ordningen.
L 106 - 2020-21 - Bilag 2: Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 19. november 2020, fra Skatteministeriet
2284316_0009.png
Den skematiske rentekorrektionsmodel i virksomhedsordningen -
eksempel
Gældende regler
Virksomhed (overskud)
Indtægt
Renteudgift
Overskud
Person (beskatningsgrundlag)
Personlig indkomst
Virksomhedens overskud
Kapitalindkomst
Renteudgift
Person (beskatning)
Skat og AM-bidrag i alt
37.598 kr.
Person (beskatning)
Skat og AM-bidrag i alt
0 kr.
Renteudgift
Rentekorrektion
70.000 kr.
100.000 kr.
- 30.000 kr.
70.000 kr.
Indtægt
Renteudgift
Overskud
Person (beskatningsgrundlag)
Personlig indkomst
Virksomhedens overskud
Rentekorrektion
Kapitalindkomst
Teknisk gennemgang af L 106
Lovforslaget
Virksomhed (overskud)
100.000 kr.
- 30.000 kr.
70.000 kr.
70.000 kr.
30.000 kr.
0 kr.
-30.000 kr.
43.827 kr.
Der er tale om et forsimplet eksempel for at vise effekt af den foreslåede skematiske rentekorrektionsmodel i
virksomhedsordningen.