Skatteudvalget 2020-21
L 106 Bilag 4
Offentligt
2295094_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
2. december 2020
L 106 - Forslag til lov om ændring af
emballageafgiftsloven, lov om afgifter af spil,
virksomhedsskatteloven og forskellige andre love
FSR – danske revisorer har kommenteret det fremsatte lovforslag, da det var i
høring.
Vi har gennemgået Skatteministeriets høringsskema samt det fremsatte
lovforslag. Vi har følgende opfølgende bemærkninger til delen vedrørende
ændringer i virksomhedsskatteloven.
FSR – danske
revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Lovforslaget til § 7, nr. 2, reduktion af
kapitalafkastgrundlaget
Det er vores forståelse, at der efter forslaget til VSL § 8, stk. 3, (kun) skal ske
reduktion af kapitalafkastgrundlaget for et givet indkomstår:
For eksisterende virksomhedsordninger, hvori ejendommen indgår som aktiv
primo: Hvis der ved indkomstårets begyndelse er stillet en ejendom rådighed
som bolig for den relevante personkreds
For nyetablerede virksomhedsordninger, hvori ejendommen indgår som aktiv fra
tidspunktet for virksomhedens start: Hvis der på tidspunktet for virksomhedens
start er stillet en ejendom rådighed som bolig for den relevante personkreds
Og dermed omvendt, at hvis der på disse tidspunkter ikke er stillet en ejendom
til rådighed som bolig for den relevante personkreds, skal der ikke ske en
reduktion af kapitalafkastgrundlaget for det pågældende indkomstår - uanset om
det senere i det pågældende indkomstår påbegyndes at stille en ejendom
rådighed som bolig for den relevante personkreds.
Kan skatteministeren bekræfte vores forståelse?
L 106 - 2020-21 - Bilag 4: Henvendelse af 2/12-20 fra FSR - danske revisorer om opfølgende bemærkninger til delen vedrørende ændringer i virksomhedsskatteloven
2295094_0002.png
I så fald kan det efter vores vurdering overvejes at tydeliggøre i lovforslagets §
7, nr. 2, at for et givet indkomstår er det afgørende ”måletidspunkt”, for om en
ejendom er stillet til rådighed som bolig for den relevante personkreds,
tidspunktet for opgørelse af kapitalafkastgrundlaget (dvs. primo for eksisterende
virksomhedsordninger hhv. ved virksomhedsstart for nyetablerede
virksomhedsordninger).
Det er vores forståelse, at hvis der ved indkomstårets begyndelse hhv.
tidspunktet for virksomhedens start er stillet en ejendom til rådighed som bolig
for den relevante personkreds, sker der reduktion af kapitalafkastgrundlaget
efter forslaget til VSL § 8, stk. 3, med det fulde opgjorte beløb (forskel mellem
ejendommens værdi og skematisk andel af gælden), selvom ejendommen senere
i indkomståret ophører med at være til rådighed som bolig for den relevante
personkreds – dvs. der skal ikke udarbejdes ”delperiodeopgørelse” af
reduktionen af kapitalafkastgrundlaget.
Kan skatteministeren bekræfte det?
I opgørelsen af reduktionen af kapitalafkastgrundlaget indgår ”en andel”
(procent) af gælden til kursværdien i virksomhedsordningen, jf. lovforslaget § 7,
nr. 2.
Efter lovforslaget skal ”andelen” (procenten) opgøres som den forholdsmæssige
andel/brøk, som den kontante anskaffelsessum for ejendommen, der er stillet til
rådighed, med tillæg af anskaffelsessum for ombygning, forbedringer m.v., som
er foretaget efter anskaffelsen af ejendommen (tælleren), udgør af de samlede
aktiver i virksomhedsordningen (nævneren). For ejendomme, der er anskaffet før
1. januar 1987, kan den skattepligtige dog ved opgørelsen af tælleren vælge at
værdiansætte ejendommen til værdien ved 18. almindelig vurdering med tillæg
af eventuel ikke medregnet anskaffelsessum for ombygning, forbedringer mv.
Kan skatteministeren bekræfte, at:
For en ejendom, der er anskaffet før 1. januar 1987, kan den
skattepligtige til brug for opgørelse af tælleren i brøkberegningen vælge
at værdiansætte ejendommen til værdien ved 18. almindelig vurdering
med tillæg af eventuel ikke medregnet anskaffelsessum for ombygning,
forbedringer mv, selvom den skattepligtige i øvrigt ved opgørelsen af
kapitalafkastgrundlaget efter VSL § 8, stk. 1-2, har valgt at
værdiansætte ejendommen til den kontante anskaffelsessum?
Side 2
L 106 - 2020-21 - Bilag 4: Henvendelse af 2/12-20 fra FSR - danske revisorer om opfølgende bemærkninger til delen vedrørende ændringer i virksomhedsskatteloven
2295094_0003.png
De samlede aktiver i virksomhedsordningen, der skal anvendes i
nævneren i brøkberegningen, er de samlede aktiver pr. tidspunktet for
opgørelse af kapitalafkastgrundlaget og målt til de værdier, hvormed de
indgår i opgørelsen af kapitalafkastgrundlaget?
Side 3
Skatteministeriet har i høringsskemaet til L 106 bekræftet, at ”hensat til senere
hævning”, jf. VSL §§ 4 og 10, ikke er en ”gæld”, når beløbet for ”gælden til
kursværdien” iht. lovforslaget § 7, stk. 2, skal opgøres.
Kan skatteministeren bekræfte, at det samme gælder for det bogførte beløb på
en mellemregningskonto iht. VSL § 4 a, jf. at der i VSL § 8, stk. 1, sondres
mellem virksomhedens ”gæld” og andre beløb, jf. nærmere bestemmelsen?
Lovforslaget § 7, nr. 4, rentekorrektion
Det er vores forståelse, at der efter lovforslaget § 7, nr. 4, (kun) skal ske
beregning af rentekorrektion for et givet indkomstår:
For eksisterende virksomhedsordninger, hvori ejendommen indgår som aktiv
primo eller ultimo: Hvis ejendommen ved indkomstårets begyndelse eller ved
indkomstårets slutning er stillet til rådighed som bolig for den relevante
personkreds
For nyetablerede virksomhedsordninger, hvori ejendommen indgår som aktiv fra
tidspunktet for virksomhedens start eller ultimo: Hvis ejendommen på
tidspunktet for virksomhedens start eller ved indkomstårets slutning er stillet til
rådighed som bolig for den relevante personkreds
Og dermed omvendt, at hvis der på disse tidspunkter ikke er stillet en ejendom
til rådighed som bolig for den relevante personkreds, skal der ikke ske en
beregning af rentekorrektion for det pågældende indkomstår - uanset om der i
”mellemperioden” mellem indkomstårets begyndelse hhv. tidspunktet for
virksomhedens start og indkomstårets slutning har været stillet en ejendom
rådighed som bolig for den relevante personkreds.
Kan skatteministeriet bekræfte ovenstående?
Kan skatteministeren bekræfte vores fortolkning, kan det efter vores vurdering
overvejes tydeliggjort i lovforslaget § 7, nr. 4, at for et givet indkomstår er de
afgørende ”måletidspunkter” i bestemmelsen, for om en ejendom er stillet til
L 106 - 2020-21 - Bilag 4: Henvendelse af 2/12-20 fra FSR - danske revisorer om opfølgende bemærkninger til delen vedrørende ændringer i virksomhedsskatteloven
2295094_0004.png
rådighed som bolig for den relevante personkreds, primo indkomståret for
eksisterende virksomhedsordninger eller ved virksomhedsstart for nyetablerede
virksomhedsordninger eller ved indkomstårets slutning.
Det er vores forståelse, at hvis der ved indkomstårets begyndelse hhv.
tidspunktet for virksomhedens start eller ved indkomstårets slutning er stillet en
ejendom til rådighed som bolig for den relevante personkreds, skal der ske
rentekorrektion efter lovforslaget § 7, nr. 4, med det beregnede beløb, selvom
ejendommen ikke har været stillet til rådighed som bolig for den relevante
personkreds i hele indkomståret (12 måneder) – dvs. der skal ikke udarbejdes
”delperiodeopgørelse” af rentekorrektionen.
Kan skatteministeren bekræfte ovenstående?
Beregningsgrundlaget for rentekorrektionen udgør efter lovforslaget § 7, nr. 4,
”… den talmæssigt største andel af gælden til kursværdien i
virksomhedsordningen, hvor anvendelsen af virksomhedsordningen for
ejendommen påbegyndes, eller for efterfølgende indkomstår ved indkomstårets
begyndelse henholdsvis indkomstårets udløb.”
Det er vores forståelse, at beregningsgrundlaget for rentekorrektionen dermed
udgør:
For eksisterende virksomhedsordninger, hvori ejendommen indgår som aktiv
primo eller ultimo, og da er stillet til rådighed som bolig for den relevante
personkreds: Det største beløb af (primo-gældsandel x primogæld) og (ultimo-
gældsandel x ultimogæld).
For nyetablerede virksomhedsordninger, hvori ejendommen indgår som aktiv på
tidspunktet for virksomhedens start eller ultimo, og da er stillet til rådighed som
bolig for den relevante personkreds: Det største beløb af (gældsandel ved
virksomhedsstart x gæld ved virksomhedsstart) og (ultimo-gældsandel x
ultimogæld)
Kan skatteministeren bekræfte ovenstående?
Som omtalt ovenfor er beregningsgrundlaget for rentekorrektionen i lovforslaget
§ 7, nr. 4, formuleret som følger: ”Rentekorrektionen beregnes med et beløb,
der svarer til rentekorrektionssatsen efter § 9 a ganget med den talmæssigt
Side 4
L 106 - 2020-21 - Bilag 4: Henvendelse af 2/12-20 fra FSR - danske revisorer om opfølgende bemærkninger til delen vedrørende ændringer i virksomhedsskatteloven
2295094_0005.png
største andel af gælden til kursværdien i virksomhedsordningen, hvor
anvendelsen af virksomhedsordningen for ejendommen påbegyndes, eller for
efterfølgende indkomstår ved indkomstårets begyndelse henholdsvis
indkomstårets udløb.”
Med vores forståelse af, hvordan bestemmelsen skal virke, jf. ovenfor, vil den
følgende formulering være mere præcis (jf. også den nuværende formulering af
VSL § 11, stk. 1) – i nedenstående har vi indsat ”på tidspunktet” samt to
kommaer:
”Rentekorrektionen beregnes med et beløb, der svarer til rentekorrektionssatsen
efter § 9 a ganget med den talmæssigt største andel af gælden til kursværdien i
virksomhedsordningen
på tidspunktet,
hvor anvendelsen af
virksomhedsordningen for ejendommen påbegyndes, eller, for efterfølgende
indkomstår, ved indkomstårets begyndelse henholdsvis indkomstårets udløb.”
Vi står gerne til rådighed for en uddybning af ovenstående.
Side 5
Med venlig hilsen
Klaus Okholm
Formand for Skatteudvalget
Louise Egede Olesen
Chefkonsulent