Kære medlem af Skatteudvalget
Jeg og mine medlemmer fulgte med stor interesse samrådet med Skatteministeren torsdag d. 10.
december om L106, der indfører en afgiftsstigning på onlinespil og væddemål.
Skatteministeren kommer i løbet af samrådet med en række påstande og udsagn om spillebranchen og
vores arbejde med Adfærdskodekset, som vi i branchen ikke opfatter som retvisende eller fair, hvorfor jeg
føler det nødvendigt at rette henvendelse til jer.
Adfærdskodekset var en del af
Aftale om nye tiltag mod spilafhængighed og justering af spil-aftale
fra den
29. juni 2018. I aftaleteksten bliver særligt pop-up vinduer og spilreklamer nævnt som områder, der skulle
drøftes med branchen og reguleres af adfærdskodekset.
Så sent som i juni 2020 skrev vi til Skatteministeren for at fortælle om de nye skærpelser i
Adfærdskodekset, som vi havde indført, og for at komme med forslag til nye lovtiltag, der ville kunne hæve
forbrugersikkerheden på det danske spillemarked yderligere. Det gælder eksempelvis:
-
at give spiludbydere adgang til at tjekke spillere i RKI, så vi bedre kan forebygge utilsigtet
spilaktivitet,
-
at hæve aldersgrænsen til +18 på alt spil
-
At gøre det lovpligtigt at være tilsluttet Spilreklamenævnet – et nævn som branchen selv har
oprettet for at sørge for en god markedsføringskultur.
Vi har i branchen i løbet af 2019 gennemført næsten alle de lovede ting, som vi blev opfordret til i den
politiske aftale. Og i løbet af 2020 har vi bygget oven på adfærdskodekset med en række nye
ansvarlighedstiltag, som ikke var nævnt i aftalen fra 2019.
Vi har bredt i branchen indført pop-up vinduer (såkaldte
”reality-checks”),
der informerer spilleren om
deres tids- og pengeforbrug, og som beder dem aktivt vælge at spille videre – et tiltag, som vi i
Spillebranchen i øvrigt har foreslået at gøre lovpligtigt.
Vi har også arbejdet med en mere
ansvarlig markedsføring
– bl.a. ved ikke at bruge udtryk, som ”skynd dig
– spil nu!” eller ”det er nu eller aldrig!” som opfordrer til hastværk og uovervejede beslutninger, og ved at
aftale, at der ikke må bruges personer under 25 år eller personer, der kan opfattes som ”autoriteter” med
en særlig indsigt i spillet i reklamerne.
Endelig søsatte Spillebranchens medlemmer en tv-kampagne, som vi kørte hen over sommeren for
ansvarligt spil.
SPILLEBRANCHEN |Flæsketorvet 68 | 1711 København V | +45 20887210 | spillebranchen.dk