Skatteudvalget 2020-21
L 106
Offentligt
2300836_0001.png
9. december 2020
J.nr. 2019 - 11261
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 106 - Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven, lov om afgifter
af spil, virksomhedsskatteloven og forskellige andre love (Genindførelse af emballageaf-
gift på pvc-folier, forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og onlinekasino samt afskaf-
felse af skattefordele ved forældrekøb i virksomheds- og kapitalafkastordningerne).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 26. november 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lars Boje Mathiesen.
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 106 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 9: MFU spm. om at redegøre for fordelingsvirkningen af forslaget, til skatteministeren
2300836_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for fordelingsvirkningen af forslaget om at forhøje afgiftssatsen
som for væddemål og onlinekasino opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kro-
ner og øre samt i procent af disponibel indkomst opdelt på 10 indkomstdeciler? Endeligt
bedes ministeren oplyse forslagets virkning på Gini-koefficienten.
Svar
En forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og onlinekasino er omtrent fordelingsneutral.
Afgiftsforhøjelsen har marginalt større virkning for 2.-6. indkomstdecil end for resten af
indkomstfordelingen, men udgør en meget begrænset andel af de disponible indkomster,
jf. den højre søjle i tabel 1.
Målt som ækvivalent ændring i Gini-koefficienten er fordelings-
virkningen 0, når Gini-koefficienten afrundes til to decimaler,
jf. den nederste række i tabel 1.
Tabel 1. Fordelingsvirkninger af forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og onlinekasino
Gns. ny afgiftsbetaling som følge af afgiftsforhøjelse
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Befolkningen i alt
Ækvivalent fordelingsvirkning målt ved Gini-koefficient
1
,
pct.-point
Kr.
-40
-80
-90
-90
-80
-80
-70
-70
-60
-50
-70
Pct. af disponibel indkomst
1
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,0
0,00
Anm.: Indkomstdeciler er opgjort på baggrund af familieækvivalerede indkomster i 2017. De procentvise ændringer i den
gennemsnitlige disponible indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser. For de gennemsnitlige
ændringer i de disponible indkomster i kroner medregnes kun voksne.
1) Forbrugsskatter indgår ikke i de disponible indkomster, som udgør den indkomst, der rådes over efter indkomstskat mv.
Ændringer i forbrugsskatterne påvirker derfor heller ikke direkte indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten.
Kilde: Beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks Forbrugsundersøgelse for perioden 2015-2018, samt en 33,3 pct.
stikprøve af befolkningen i år 2017 fremregnet til 2020-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
august
2020.
Da metoden for beregning af fordelingsvirkninger blandt andet bygger på en spørgeske-
mabaseret datakilde med relativt få respondenter i bunden af indkomstskalaen samt stor
spredning på indkomsten blandt respondenterne i toppen af indkomstskalaen, er den be-
regningsmæssige usikkerhed særdeles stor for det første og tiende indkomstdecil.
Side 2 af 2