Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 126 Bilag 9, L 126 A Bilag 9, L 126 B Bilag 9
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 126
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 2. februar 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om pas til danske statsborgere
m.v. og udlændingeloven
(Styrket indsats mod negativ social kontrol m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Radikale
Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1, 4 og 5 om deling af lovforslaget. Udlændinge- og
integrationsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3.
2. Afrapportering af indsatserne
Udlændinge- og integrationsministeren har i sit svar på
spørgsmål 1 oplyst, at Styrelsen for International Rekrut‐
tering og Integration (SIRI) fra 2021 udarbejder en årlig
arbejdsplan indeholdende SIRIs hovedopgaver, mål og ho‐
vedleverancer på området for æresrelaterede konflikter og
negativ social kontrol. SIRI vil fra 2021 årligt udarbejde en
afrapportering af indsatserne i arbejdsplanen. SIRIs årlige
afrapportering vil blive sendt til udvalget i forbindelse med
offentliggørelsen.
3. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, SF, KF og NB) indstiller
lovforslag A og B til
vedtagelse
med de stillede ændrings‐
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (RV og EL) indstiller lovforslag
A til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretal‐
let indstiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for ændringsfor‐
slag nr. 3-5 til det under B nævnte lovforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (Sikandar Siddique (UFG))
vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling
til lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de stillede æn‐
dringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medemmer af udvalget vil styrke indsatsen imod
negativ social kontrol. Der skal ikke herske nogen tvivl om,
at V mener, at kampen mod negativ social kontrol er en af
Danmarks allervigtigste ligestillingskampe. V stemmer for
lovforslaget, da det indeholder mange gode elementer. Dog
har V, som det også fremgår af B 91 (forslag om at gøre
social kontrol til en skærpende omstændighed i strafudmå‐
lingen efter straffeloven), folketingsåret 2020-21, et andet
udgangspunkt, når det drejer sig om at straffe negativ social
kontrol. V mener, at domstolene skal tillægge det skærpende
betydning, hvis der er tale om negativ social kontrol. V
foreslår helt konkret, at negativ social kontrol skrives ind i
straffelovens § 81, således at domstolene skal skærpe straf‐
fen, hvis en forbrydelse er sket som led i negativ social
kontrol. Det skal fremgå af straffeloven, at en forbrydelse
er værre, hvis den sker som led i negativ social kontrol,
på samme måde som det fremgår med hadforbrydelser. Det
skal således være en skærpende omstændighed, hvis f.eks.
psykisk eller fysisk tvang sker som led i negativ social kon‐
trol. V mener dermed, at negativ social kontrol skal udløse
en hårdere straf end det, som regeringen lægger op til.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder, at negativ
social kontrol er meget alvorligt, og der er desværre alt for
mange særlig kvinder og unge, som bliver udsat for det. En‐
AX025766