Retsudvalget 2020-21
L 132 Bilag 7
Offentligt
2318463_0001.png
Til lovforslag nr.
L 132
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Retsudvalget den [15. januar 2021]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
(Gennemførelse af dele af aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udval‐
get og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I
§ 807, stk. 3, 2 pkt.
ændres »§ 806, stk. 7, 1. pkt.« til:
»§ 806, stk. 8, 1. pkt.«.
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 3,
hvorefter § 806, stk. 7-9 bliver stk. 8-10]
Til § 2
2)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 6 b, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »840 kr., jf. dog stk. 7,« til:
»1.085 kr., jf. dog stk. 6.«.
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 2,
hvorefter § 6 b, stk. 7 bliver stk. 6]
Til § 4
3)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 4 c
ændres »§ 4 a, stk.
2-6, og § 4 b, stk. 1,« til: »§ 4 a, stk. 2-5, og stk. 6, 1. pkt.,
samt § 4 b, stk. 1, «
[Præcisering af hensyn til territorialbestemmelsen i lovfor‐
slagets § 6, stk. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 3, at indsætte et
nyt stk. 7 i retsplejelovens § 806, hvilket indebærer, at de
hidtidige stk. 7-9 bliver til stk. 8-10. Som en konsekvens
heraf foreslås det, at henvisningen til stk. 7 i § 807, stk. 3, 2.
pkt., ændres til en henvisning til stk. 8.
Til nr. 2
Det foreslås med lovforslagets § 2, nr. 2, at ophæve vå‐
benlovens § 6 b, stk. 2, hvilket indebærer, at de hidtidige
stk. 3-7 bliver stk. 2-6. Som konsekvens heraf foreslås det,
at henvisningen til stk. 7 i § 6 b, stk. 1, 1. pkt., ændres til en
henvisning til stk. 6.
DokumentId
Journalnummer
L 132 - 2020-21 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2318463_0002.png
2
Til nr. 3
Efter lovforslagets § 4 c fordobles de efter paslovens § 4
a, stk. 2-6, og § 4 b, stk. 1, gældende gebyrer for udstedelse
af pas, hvis et gyldigt eller udløbet pas tilhørende pasansø‐
geren ikke kan fremvises ved ansøgning, eller hvis passet
fremvises i ødelagt stand i forbindelse med ansøgning om
fornyelse af pas eller udstedelse af nyt pas i gyldighedspe‐
rioden.
Det følger af paslovens § 4 a, stk. 6, 1. pkt., at § 4 a, stk.
1-5, også gælder ved ombytning af pas, udstedelse af ekstra
pas og udstedelse af nyt pas i gyldighedsperioden. Efter § 4
a, stk. 6, 2. pkt., udstedes nyt pas dog uden betaling, hvis et
pas på grund af forhold, der må tilregnes den pasudstedende
myndighed, lider af væsentlige mangler. Endelig fremgår
det af paslovens § 4 a, stk. 6, 3. pkt., at nyt pas ligeledes
udstedes uden betaling, når der i medfør af paslovens § 2,
stk. 3, udstedes et provisorisk pas til en person, over for
hvem der er truffet afgørelse efter § 2, stk. 1, nr. 5.
Paslovens § 4 a, stk. 6, 3. pkt., blev indført med § 2,
nr. 7, i lov nr. 1542 af 18. december 2018. Det fremgår af
ændringslovens § 4, at ændringen ikke gælder for Færøerne
og Grønland. Der er ikke i denne ændringslov en mulighed
for at sætte lovændringen i kraft for Færøerne og Grønland.
Det foreslås på den baggrund, at forslaget til § 4 c præci‐
seres således, at det fremgår udtrykkeligt, at ændringen kun
vedrører § 4 a, stk. 2-5 og stk. 6, 1. pkt., og dermed ikke
stk. 6, 3. pkt., der ikke kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Med den foreslåede ændring vil forslaget til § 4 c alene
indeholde en henvisning til 1. pkt. i § 4 a, stk. 6. Der er
alene tale om en præcisering, da en henvisning til § 4 a, stk.
6, 2. og 3. pkt., i § 4 c ikke er nødvendig for at disse undta‐
gelsesregler kan anvendes på de tilfælde, der omhandles af
forslaget til § 4 c.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. december og var til 1.
behandling den 12. januar 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Den 22. december 2020 sendte justitsministeren hørings‐
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <6> bilag på lovfor‐
slaget.
Henvendelse
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 13 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S)
Annette Lind (S) Kristian Hegaard (RV)
nfmd.
Jens Rohde (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V)
fmd.
Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V)
Inger Støjberg (V) Morten Dahlin (V) Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF) Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
41
16
16
15
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
6