Retsudvalget 2020-21
L 141
Offentligt
2327903_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. februar 2021
Strafferetskontoret
Nina Lentz
2021-0037-0107
1819625
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven og lov om erstatningsansvar (Styrket indsats mod
farlig kørsel m.v.) (L 141), som Folketingets Retsudvalg har stillet til ju-
stitsministeren den 27. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kristian Pihl Lorentzen (V).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
L 141 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om nuværende og fremtidig straframme og normalstraf for hver af de forbrydelser, som forslaget omhandler, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven og lov om erstatningsansvar (Styrket ind-
sats mod farlig kørsel m.v.) (L 141):
”Vil ministeren oplyse henholdsvis eksisterende straframme,
eksisterende normalstraf, fremtidig straframme og fremtidig
normalstraf for hver af de forbrydelser som forslaget omhandler,
idet oplysningerne ønskes angivet i tid/bøder og ikke i procen-
ter?”
Svar:
1.
Efter straffelovens § 119, stk. 1, 1. pkt., straffes med bøde eller fængsel
indtil 8 år den, som øver vold, truer med at øve vold eller offentligt eller
med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter trussel om vold mod
nogen, hvem det påhviler at handle i medfør af offentlig tjeneste eller hverv,
under udførelsen af tjenesten eller hvervet eller i anledning af samme, eller
som på lige måde søger at hindre en sådan person i at foretage en lovlig
tjenestehandling eller at tvinge ham til at foretage en tjenestehandling.
Det følger videre af straffelovens § 119, stk. 4, 1. pkt., at det straffes med
bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, hvis man ellers lægger de
nævnte personer hindringer i vejen for udførelsen af deres tjeneste eller
hverv.
Som anført i pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger straffes
mindre grove overtrædelser af straffelovens § 119, stk. 4, i dag med bøde,
der i førstegangstilfælde som udgangspunkt fastsættes til 1.200 kr., jf. Rigs-
advokatmeddelelsen, afsnittet om forbrydelser mod offentlig myndighed,
pkt. 1.2.5.
Som beskrevet i pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger lægges
der med lovforslaget op til at hæve straffen til et udgangspunkt om 20 dages
ubetinget fængsel i førstegangstilfælde af chikanøs kørsel, hvorved der læg-
ges hindringer i vejen for politiet, herunder ved politiets eftersætning af en
anden bil.
Der lægges ikke med lovforslaget op til at ændre strafferammen for over-
trædelse af straffelovens § 119, stk. 4.
Side 2/5
L 141 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om nuværende og fremtidig straframme og normalstraf for hver af de forbrydelser, som forslaget omhandler, til justitsministeren
2.
Efter straffelovens § 241, 1. pkt., straffes den, som uagtsomt forvolder en
andens død, med bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller under særligt
skærpende omstændigheder med fængsel indtil 8 år. Såfremt forholdet er
begået i forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens § 54,
stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs kørsel, anses dette som en særligt
skærpende omstændighed, jf. § 241, 2. pkt.
Som anført i pkt. 2.2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger har Rigs-
advokaten oplyst, at i sager om overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt.,
ses strafniveauet i dag at være fængsel i 1 år og 4 måneder til 1 år og 6
måneder, når der alene er tale om et enkelt forhold af overtrædelse af straf-
felovens § 241, 2. pkt., som er begået samtidig med overtrædelse af færds-
elslovens § 53 om spirituskørsel og/eller § 54 om narkokørsel mv.
Som beskrevet i pkt. 2.2.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger læg-
ges der med lovforslaget op til at skærpe strafniveauet for overtrædelse af
straffelovens § 241, 2. pkt., med 150 procent. Forslaget indebærer, at uagt-
somt manddrab under særligt skærpende omstændigheder fremover som ud-
gangspunkt vil skulle straffes med fængsel i 3 år og 4 måneder til 3 år og 9
måneder.
Herudover vil der – ligesom det er tilfældet efter gældende ret – skulle fast-
sættes en straf, der er væsentligt strengere end det angivne normalniveau,
hvis der har foreligget en kombination af flere grove overtrædelser af færds-
elsloven.
Forslaget indebærer således, at en overtrædelse af straffelovens § 241, 2.
pkt., hvor der samtidig foreligger yderligere skærpende omstændigheder,
der i dag ville blive straffet med 2 års fængsel, fremover som udgangspunkt
vil skulle straffes med 5 års fængsel. Endvidere forudsættes det i lovforsla-
get, at der i de allergroveste tilfælde af overtrædelse af straffelovens § 241,
2. pkt., som udgangspunkt skal idømmes straffe, der er væsentligt højere
end 5 år.
På den baggrund lægges der med lovforslaget samtidig op til at forhøje straf-
ferammen for overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt., om uagtsomt
manddrab under særligt skærpende omstændigheder fra 8 år til 10 år.
3.
Efter straffelovens § 249, 1. pkt., straffes den, som uagtsomt tilføjer nogen
betydelig skade på legeme eller helbred, med bøde eller fængsel indtil 4 må-
Side 3/5
L 141 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om nuværende og fremtidig straframme og normalstraf for hver af de forbrydelser, som forslaget omhandler, til justitsministeren
neder eller under særligt skærpende omstændigheder med fængsel indtil 8
år. Såfremt forholdet er begået i forbindelse med spirituskørsel, overtræ-
delse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs kørsel,
anses dette som en særligt skærpende omstændighed, jf. § 249, 2. pkt.
Som anført i pkt. 2.2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, har
Rigsadvokaten oplyst, at i sager om overtrædelse af straffelovens § 249, 2.
pkt., ses strafniveauet i dag at være fængsel i 60 dage til 6 måneder, når der
er tale om overtrædelse af straffelovens § 249, 2. pkt., som er begået samti-
dig med overtrædelse af færdselslovens § 53 om spirituskørsel og/eller § 54
om narkokørsel mv.
Som beskrevet i pkt. 2.2.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger læg-
ges der med lovforslaget op til at skærpe strafniveauet for overtrædelse af
straffelovens § 249, 2. pkt., med 100 procent. Forslaget indebærer, at uagt-
som betydelig legemsbeskadigelse under særligt skærpende omstændighe-
der fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med fængsel i 4 måneder
til 1 år.
Der lægges ikke med lovforslaget op til at ændre strafferammen for over-
trædelse af straffelovens § 249, 2. pkt.
4.
Efter straffelovens § 252, stk. 1, straffes med fængsel indtil 8 år, den, der
for vindings skyld, af grov kådhed eller på lignende hensynsløs måde volder
nærliggende fare for nogens liv eller førlighed.
Som anført i pkt. 2.2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger har Rigs-
advokaten oplyst, at strafniveauet i sager om overtrædelse af straffelovens
§ 252 i forbindelse med færdselslovsovertrædelser i dag ses at være fra 7
dage til 4 måneders fængsel, når der alene er tale om et enkelt forhold ved-
rørende overtrædelse af straffelovens § 252.
Som beskrevet i pkt. 2.2.3.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger læg-
ges der med lovforslaget op til at skærpe strafniveauet for overtrædelse af
straffelovens § 252, stk. 1, med 50 procent, når forholdet er begået i forbin-
delse med færdselslovsovertrædelser. Forslaget indebærer, at forsætlig fare-
forvoldelse i forbindelse med færdselslovsovertrædelser fremover som ud-
gangspunkt vil skulle straffes med fængsel i 10 dage til 6 måneder.
Side 4/5
L 141 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om nuværende og fremtidig straframme og normalstraf for hver af de forbrydelser, som forslaget omhandler, til justitsministeren
Der lægges ikke med lovforslaget op til at ændre strafferammen for over-
trædelse af straffelovens § 252, stk. 1.
5.
Efter straffelovens § 253, stk. 1, straffes med bøde eller fængsel indtil 2
år den, som undlader efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig livs-
fare, eller som undlader at træffe foranstaltninger til at redde en tilsynela-
dende livløs person. Det følger af § 253, stk. 2, at den, som overtræder stk.
1 i forbindelse med flugt fra et færdselsuheld, hvorved nogen er tilføjet be-
tydelig personskade, straffes med fængsel indtil 2 år.
Som anført i pkt. 2.2.1.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger er det i
forarbejderne til § 253, stk. 2, forudsat, at straffen i sager om overtrædelse
af bestemmelsen som udgangspunkt skal være en frihedsstraf i niveauet 2
til 3 måneders ubetinget fængsel.
Som beskrevet i pkt. 2.2.3.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger læg-
ges der med lovforslaget op til at skærpe strafniveauet for overtrædelse af
straffelovens § 253, stk. 2, med 50 procent. Forslaget indebærer, at flugtbi-
lisme fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med fængsel i 3 til 5
måneder.
Der lægges ikke med lovforslaget op til at ændre strafferammen for over-
trædelse af straffelovens § 253, stk. 2.
6.
Justitsministeriet bemærker afslutningsvis, at fastsættelse af straffen i en
konkret sag fortsat vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og de ovenfor angivne strafni-
veauer vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i en sag
foreligger andre skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved de
almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Side 5/5