Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 Bilag 1, L 148 A Bilag 1, L 148 B Bilag 1
Offentligt
Horsens, 16. november 2020
–
fremsendt via email
Til Energistyrelsen
Vedr: journalnummer 2019-86318
Tak for invitationen til at deltage i Høring over
”Forslag
til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende
energi, lov om elforsyning, biobrændstofloven og forskellige andre love”
(Delvis implementering af direktiv
om fremme af anvendelse af energi fra vedvarende energikilder.).
Hermed svar fra Associationen Dansk Biobrændsel (ADB)
ADB bifalder lovens sigte og særligt hensigten om at bedre naturbeskyttelse og bæredygtighedsprofil for
biomasse fra skovbrug, der ligger vores medlemmer meget på sinde. Særligt da biomasse udgør langt
størstedelen af den vedvarende energi herhjemme.
ADB kan til fulde tilslutte sig aftalegrundlagets-, lovforslagets- og VE-direktivets krav til bæredygtighed.
Desværre oplever vi, at der i udkastet til loven fremstår nogle meget store undtagelser, som reelt vil tillade
store dele af forbruget at gå aldeles udenom bæredygtighedskravene. Noget, der både vil være til stor skade
for biodiversitet og klima, være til skade for Danmarks internationale profil som ansvarlig for sit eget forbrug,
og ikke mindst skævvride konkurrencen til fordel for ikke-bæredygtige produkter i de kommende år med stor
skade for de mere ansvarlige markedsaktører til følge.
Der er tre væsentlige undtagelser, som hver især har ovenstående effekter, og som hver især faktisk
repræsenterer en lempelse ift. de nuværende frivillige brancheaftaler:
•
•
•
Undtagelse for bæredygtighedskrav ved el- og varmeanlæg under 5 MW (2,5 MW fra 2023)
Undtagelse for bæredygtighedskrav for industrianlæg under 20 MW (2,5 MW fra 2023)
Undtagelse for bæredygtighedskrav for producenter og importører af op til 20.000 tons træpiller pr.
år.
ADB mener, at disse undtagelser udgør en meget stor kattelem, som reelt vil resultere i, at mange hundrede
tons ikke-bæredygtig biomasse vil være tilladt i Danmark i årevis. Og at disse undtagelser udgør en urimelig
konkurrence for bæredygtig produktion, import og energiproduktion.
Alene den sidstnævnte undtagelse på 20.000 tons pr. år omfatter producenter og importører, som hver især
kan sidde på henved 2% af det private marked for træpiller (ca. 1 mio. tons ud af 3 mio. tons sælges i det
private marked udenfor den større energiproduktion). Blot 25 virksomheder, der i dag opererer under
bundgrænsen, kan således levere ikke-bæredygtige træpiller til halvdelen af det private marked, svarende til
100.000 enfamiliehuses fyringsforbrug per år.
Det er vores klare holdning, at disse bundgrænser bør fjernes, eller i det mindste nedsættes markant, og at
dette kan ske uden væsentlig skade eller bureaukrati for brancheaktører eller øvrigt erhvervsliv. Faktisk vil
en fjernelse forenkle og styrke kontrollen af bæredygtighedskravene.
Foruden de negative effekter på klima- og biodiversitetsindsats, kan ovenstående fritagelser gøre det
vanskeligt at afgøre, om en specifik energileverandør faktisk lever op til bæredygtighedskrav eller ej, og
dermed svække gennemsigtigheden og tilliden til indsatsen. Dertil kommer signalværdien i at åbne for et
gråsort marked af ikke certificerede produkter.
Det er derfor vores håb, at Folketinget vil fjerne bundgrænserne eller stramme til en reel bagatelgrænse, så
vi undgår spekulation i at undgå de vigtige bæredygtighedskrav.
ADB vedlægger egne noter til de enkelte fritagelser til inspiration i lovarbejdet.
ADB stiller gerne faglig ekspertise og markedsindsigt til rådighed for yderligere spørgsmål.
Mange hilsner
Henrik Nørbo Mosegaard
Formand for Associationen Dansk Biobrændsel