Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 , L 148 A , L 148 B
Offentligt
2344316_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
2. marts 2021
J nr.
2018-3442
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 5. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 1 til L 148, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Egil Hulgaard (KF).
Spørgsmål 1
Hvorfor er det hensigtsmæssigt at sætte bagatelgrænsen ved 20.000 tons om året
for, hvornår aktører er omfattet af bæredygtighedskravene til træbiomasse?
Svar
Med
aftale om bæredygtighedskrav til træbiomasse til energi fra 2. oktober 2020
blev et bred flertal af Folketingets partier enige om at stille lovkrav til bæredygtig-
hed af træbiomasse til energi samt krav til dokumentation og verifikation.
Lovkravene til bæredygtighed skal implementere mindstekrav til skovbiomasse i et
revideret direktiv for vedvarende energi (VE-II direktivet). Derudover vil kravene in-
deholde supplerende danske lovkrav, der skal holde niveauet fra den frivillige bran-
cheaftale om bæredygtighed af træpiller og flis til el og fjernvarme, der har eksiste-
ret i Danmark siden 2014. Aftaleparterne er derudover enige om at gå et skridt læn-
gere. Herunder at omfatte flere aktører og en større del af biomassen, bl.a. produ-
center og importører af træpiller, brænde og briketter til bl.a. private husholdninger.
Fra 30. juni 2021 vil virksomheder, der importerer eller producerer over 20.000 tons
træpiller pr. år således blive omfattet af nye bæredygtighedskrav. Fra 30. juni 2023
sænkes grænsen til 5.000 tons per år. Samtidig omfattes importører og producen-
ter af briketter og brænde af grænsen på 5.000 tons pr. år. Disse virksomheder er
ikke omfattet af direktivet, og de har heller ikke været omfattet af brancheaftalen
om bæredygtighed af træpiller og flis til el- og fjernvarme.
Derudover omfatter de danske lovkrav træbiomasse, der ikke er fra skove. Endelig
vil aftaleparterne skærpe kravene til klimabæredygtighed i forhold til brancheaftale
og direktiv.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 148a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor det er hensigtsmæssigt at sætte bagatelgrænsen ved 20.000 t om året for, hvornår aktører er omfattet af bæredygtighedskravene til træbiomasse, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2344316_0002.png
Grænserne på 20.000 tons pr. år fra 2021 og 5.000 tons pr. år fra 2023 er fastsat
ud fra et hensyn til, at kravene kommer til at omfatte virksomheder, der er uvante
med at skulle opfylde bæredygtighedskrav, da de ikke har været omfattet af bran-
cheaftalen. Med den politiske aftale er der på den baggrund aftalt en indfasning, så
de får tid til at indrette produktionskæderne, så de kan dokumentere opfyldelse.
De nye bæredygtighedskrav indeholder krav om dokumentation og indberetning.
Omkostningerne hertil pr. ton biomasse vurderes at være større for en lille virksom-
hed end for en stor. Indfasningen, der starter ved 20.000 tons per år, samt græn-
sen på 5000 tons pr. år i 2023 er derfor sat for at skabe proportionalitet mellem den
enkelte virksomheds rolle i at mindske risikoen for, at der bruges ikke-bæredygtig
træbiomasse i Danmark og dennes omkostninger til at skulle dokumentere bære-
dygtighed.
En analyse i 2023, der bl.a. skal evaluere kravene, vil give grundlag for en beslut-
ning om, hvorvidt en større del af det private forbrug af biomasse til varmeproduk-
tion skal omfattes af bæredygtighedskravene.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2