Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 , L 148 A , L 148 B
Offentligt
2359492_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. marts 2021
J nr.
2018 - 3458
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har stillet mig følgende spørgsmål 9 til
L148, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Land-
brug og Fødevarer.
Spørgsmål 9
Ministeren bedes kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra
Landbrug & Fødevarer i forbindelse med foretræde for udvalget den 4. marts
2021 om lovforslaget
særligt om CO
2
-bonus fra brug af husdyrgødning til bio-
gas
Svar
Landbrug og Fødevarer argumenterer i forbindelse med deres foretræde for ud-
valget den 4. marts 2021 for, at den CO
2
-bonus, der med lovforslaget tilføjes i
beregningen af biogassens drivhusgasreduktion, og som tildeles for forbedret
landbrugs- og husdyrgødningsforvaltning, bør tilfalde landmanden.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, som oplyser følgende, hvortil
jeg kan henholde mig:
”Som
følge af implementeringen af VE II-direktivet i medio 2021 introduceres
bæredygtighedskrav til biogasproduktionen, herunder krav om reduktion af driv-
husgasemissioner, hvor opfyldelse af kravene kan dokumenteres i form af en
bæredygtighedscertificering.
Bæredygtighedscertificeringen er en dokumentation af biogassens bæredygtig-
hed, som med VE II-direktivet bliver en forudsætning for, at biogassen kan indgå
i den danske VE-opgørelse. Bæredygtighedscertificeringen har indtil nu været
relevant i forhold til biogas anvendt i transportsektoren, men vil som følge af VE
II-direktivets art. 29 blive et krav for alle anlæg over en vis størrelse, som anven-
der biomasse til energiformål.
I VE-direktivets art. 29 stilles en række bæredygtighedskrav til de biomasser,
der anvendes i produktionen af vedvarende energi, herunder biogas, samt et
krav om en minimumsbesparelse af drivhusgasemissioner. Drivhusgasemissi-
onsbesparelseskravet gælder for nye anlæg idriftsat fra 1. januar 2021 og frem-
efter.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 148a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommentar til henvendelse af 5/3-21 fra Biogas Danmark, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2359492_0002.png
I VE II-direktivet er drivhusgasreduktionen for et biomassebrændsel, herunder
biogas, beregnet ud fra de samlede emissioner fra hele forsyningskæden, her-
under anvendte biomasser, dyrkning, høst, transport, procesenergi og energi-
konvertering ift. en fossil reference. Når biogassen baseres på husdyrgødning
tilføjes i beregningen af biogassens drivhusgasreduktion en bonus på 45 g
CO
2
eq/MJ husdyrgødning (-54 kg CO
2
eq/t frisk produkt) for forbedret landbrugs-
og husdyrgødningsforvaltning
1
. Bonussen for den forbedrede landbrugs- og
husdyrgødningsforvaltning er beregnet ud fra forskellen på den drivhusgasemis-
sion, der finder sted ved lagring af uafgasset husdyrgødning sammenlignet med
lagring af afgasset husdyrgødning efter biogasproduktion
2
.
Den samlede drivhusgasemissionsbesparelse opgøres, når biomassebrændslet
anvendes som erstatning for det fossile alternativ, altså fx når biogas opgrade-
res og tilføres gasnettet. Beregningen foretages med henblik på at sikre over-
holdelse af direktivets art. 29 stk. 10 om drivhusgasemissionsbesparelser ved
anvendelse af biobrændstoffer, flydende biobrændsler og biomassebrændsler.
Det er således ikke relevant at opdele drivhusgasreduktionen mellem forskellige
sektorer, da beregningen sker for brændslet. Det må forventes, at en evt. øko-
nomisk værdi af drivhusgasreduktionen indgår som en forhandlingsparameter,
når der indgås leveranceaftaler mellem leverandørerne af gylle og biogasanlæg-
gene.
Det bemærkes i øvrigt, at der i den nationale klimaopgørelse, der ligger til grund
for 70 pct.-målsætningen, skelnes mellem bidraget fra biogas i energisektoren
for fortrængning af fossil naturgas og i landbrugssektoren for en reduktion af
metanudledningen fra husdyrgødningen som følge af afgasning af gyllen i et
biogasanlæg.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
1
Europa-parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/2001 af 11. december 2018 om
Giuntoli J, Agostini A, Edwards R, Marelli L, Solid and gaseous bioenergy pathways: in-
fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder, bilag VI, B, 1b(*)
2
put values and GHG emissions. Calculated according to the methodology set in
COM(2016) 767, EUR 27215 EN, doi:10.2790/27486. (s. 59).
Side 2/2