Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 , L 148 A , L 148 B
Offentligt
2373042_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. april 2021
J nr.
2018 - 3458
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har stillet mig følgende spørgsmål 30,
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carsten
Kissmeyer (V).
Spørgsmål 30
Vil ministeren redegøre for de skønnede økonomiske konsekvenser for landbru-
get og den gennemsnitlige landmand som følge af, at den beregningsmæssige
bonus på 45 g CO
2
e/MJ husdyrgødning svarende til 54 kg CO
2
e/t husdyrgød-
ning udelukkende tilfalder biogasanlæggene og ikke den enkelte landmand eller
landbruget som helhed? De skønnede økonomiske konsekvenser bedes opgjort
i årene 2021-2030, og besvarelsen bedes medregne faktorer som potentiel ind-
tægt på certifikatmarkedet, merværdi som følge af fortrængningskrav og FQD-
krav samt fremtidige tilsvarende krav til CO
2
-reduktion i landbruget, som på
grund den foreslåede fordeling af den beregningsmæssige bonus, må skulle fin-
des i andre processer i landbruget.
Svar
Den beregningsmæssige bonus for forbedret landbrugs- og husdyrgødningsfor-
valtning indgår som en del af beregningen for den samlede drivhusgasemissi-
onsbesparelse, der opgøres i henhold til VE II-direktivet, når biogas anvendes
som erstatning for det fossile alternativ. Bonussen for den forbedrede land-
brugs- og husdyrgødningsforvaltning er beregnet ud fra forskellen på den driv-
husgasemission, der finder sted ved lagring af uafgasset husdyrgødning sam-
menlignet med lagring af afgasset husdyrgødning efter biogasproduktion
1
. Bo-
nussen opstår altså som et resultat af, at husdyrgødningen anvendes til biogas-
produktion.
Værdien af den beregningsmæssige bonus forventes i høj grad at være tilknyttet
værdien fra salget af bionaturgascertifikaterne, der handles på markedsvilkår.
Værdien af bionaturgascertifikaterne antages at være højere, såfremt biogassen
er baseret på gylle eller andre restprodukter forbundet med en stor drivhusgas-
reduktion. Værdien af bionaturgascertifikaterne er dog ikke kendt af Klima-,
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
1
Giuntoli J, Agostini A, Edwards R, Marelli L, Solid and gaseous bioenergy pathways: in-
put values and GHG emissions. Calculated according to the methodology set in
COM(2016) 767, EUR 27215 EN, doi:10.2790/27486. (s. 59).
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 148a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om de skønnede økonomiske konsekvenser for landbruget og den gennemsnitlige landmand som følge af, at den beregningsmæssige bonus på 45 g CO2e/MJ husdyrgødning, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2373042_0002.png
Energi- og Forsyningsministeriet, hvorfor det ikke er muligt at foretage de øn-
skede beregninger.
Den økonomiske værdi af drivhusgasreduktionen ved at afgasse gylle må dog
forventes at indgå som en forhandlingsparameter, når der indgås leveranceafta-
ler mellem leverandørerne af gylle og biogasanlæggene.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2