Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 , L 148 A , L 148 B
Offentligt
2359547_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. marts 2021
J nr.
2021 - 266
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 4 til L148, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Egil Hulgaard (KF).
Spørgsmål 4
Ministeren bedes redegøre for, om muligheden for videresalg af oprindelsesgaran-
tier fra biomassebaseret elproduktion, der modtager statsstøtte, gavner udbygnin-
gen af ny VE, der ikke modtager statsstøtte.
Svar
Helt overordnet vurderer jeg, at det er hensigtsmæssigt at fortsætte det nuværende
system for oprindelsesgarantier, hvor der tildeles oprindelsesgarantier til al VE-pro-
duktion, uanset om denne produktion har modtaget statsstøtte eller ej. Baggrunden
for videreførelsen er hensynene til brancherne og aktørerne, da oprindelsesgaran-
tier derved vil blive udstedt som hidtidigt. Det har været et gennemgående hensyn i
Danmark, at der ikke med tilbagevirkende kraft skal ændres i rammevilkårene for
VE-producenter, der er støttemodtagere.
En oprindelsesgaranti kan betragtes som en varedeklaration for produceret grøn
energi, hvorfor der ikke er nogen garanti for, at de direkte fører til mere VE-produk-
tion. Dog kan oprindelsesgarantierne bidrage til at fremme grøn energi ved at give
VE-producenter en ekstra indtægtskilde ved køb og salg af oprindelsesgarantier.
Aftalerne om køb og salg af oprindelsesgarantier er ikke reguleret i reglerne om op-
rindelsesgarantier, da der er tale om aftaler af privatretlig karakter. Handelen med
oprindelsesgarantier foregår ikke på en central børs, men direkte mellem parterne.
Oprindelsesgarantierne bidrager til transparens omkring klimavenlig versus fossil-
baseret energi. På hver oprindelsesgaranti skal fremgå en række oplysninger om
energikilden, herunder bl.a. teknologi, anlæg og hvorvidt anlægget har modtaget
støtte fra en støtteordning.
Virksomheder og forbrugere har mulighed for at købe grøn strøm, og oprindelses-
garantier er dokumentationen for den grønne strøm. Det er svært at vurdere, om
oprindelsesgarantierne direkte fører til mere grønt energiforbrug. De kan dog indi-
rekte føre til mere grøn energiproduktion ved at øge incitamentet til at investere i ny
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 148a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om muligheden for videresalg af oprindelsesgarantier fra biomassebaseret elproduktion, der modtager statsstøtte, gavner udbygningen af ny VE, der ikke modtager statsstøtte, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2359547_0002.png
grøn energiproduktion, da salget af oprindelsesgarantier kan give VE-producen-
terne en ekstra indtægtskilde.
Det afgørende for, om der kan udstedes oprindelsesgarantier, er, om der er tale om
vedvarende energikilder, og ikke om der er tale om biomassebaseret energiproduk-
tion. Reglerne om oprindelsesgarantier VE II-direktivet stiller blot krav til, at ener-
gien skal komme fra vedvarende energikilder, som er nærmere defineret i VE II-di-
rektivet og dermed også i forbindelse med lovforslaget. Der sondres ikke mellem
biomassebaseret elproduktion og andre energikilder, så længe der er tale om ved-
varende energikilder.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2