Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 , L 148 A , L 148 B
Offentligt
2372939_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. april 2021
J nr.
2020-3173
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 8. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål 48 til L 148, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 48
Vil ministeren fremlægge de beregninger, der ligger til grund for den direkte CO
2
-
effekt samt forventede adfærdseffekter i CO
2
-fortrængningskravet i Aftale om grøn
omstilling af vejtransporten? Vil ministeren ligeledes redegøre for, om Tysklands
varslede afgiftsstigninger påvirker den forventede CO
2
-reduktion, der fremgår af
CO
2
-fortrængningskravet i
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten?
Svar
I
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020
bliver det nugæl-
dende iblandingskrav fra 2022 erstattet med et CO
2
-fortrængningskrav for benzin,
diesel og gas på 3,4 pct. i 2022, stigende til 5,2 pct. i 2025, 6 pct. i 2028 og 7 pct. i
2030.
CO
2
-fortrængningskravet skønnes at medføre en årlig samlet CO
2
-reduktion på 0,2
mio. ton i 2022 stigende til 1,4 mio. ton i 2030, når kravet er fuldt indfaset,
jf. tabel
1.
Heraf skønnes afledte adfærdseffekter med betydelig usikkerhed at udgøre 0
mio. ton CO
2
i 2022 stigende til 0,6 mio. ton CO
2
i 2030.
Tabel 1
CO
2
-effekt som følge af CO
2
-fortrængningskravet i aftale om grøn omstilling af vejtransporten
2022
3,4
0,2
-
2025
5,2
0,7
0,2
2030
7
1,4
0,6
CO
2
-reduktionskrav, pct.
CO
2
-reduktion i alt, mio. ton
-
Heraf afledt adfærd
Anm: Energistyrelsens opgørelsen af CO
2
-effekt tager udgangspunkt i beregninger på baggrund af
Energistyrelsens Basisfremskrivning 2020. Effekten er opgjort i forhold til nugældende
lovgivning inkl. baseudvidelse og korrigeret for samspilseffekten, der opstår som følge af
mindre salg af fossilt brændstof ved større antal elbiler som følge af afgiftsomlægningen i
samme aftale.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 148a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om de beregninger, der ligger til grund for den direkte CO2-effekt samt forventede adfærdseffekter i CO2-fortrængningskravet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2372939_0002.png
Skatteministeriet oplyser, at de varslede afgiftsstigninger i Tyskland ikke giver an-
ledning til ændringer til skønnet for den isolerede effekt af CO
2
-fortrængningskra-
vet. Det skyldes, at afgiftsstigninger i Tyskland ikke vurderes at have betydning for
effekterne af ændringer i prissammensætningen for benzin og diesel i Danmark.
Det skal bemærkes, at det alene er muligt at skønne over brændstofsammensæt-
ningen og de forventede CO
2
-reduktioner baseret på nuværende prisforhold og det
aktuelle udbud af brændstoffer. Det er dog op til den enkelte brændstofleverandør,
hvordan CO
2
-fortrængningskravet opfyldes, herunder den konkrete brændstofsam-
mensætning under de aktuelle markedsforhold.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2