Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 , L 148 A , L 148 B
Offentligt
2383179_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
28. april 2021
J nr.
2021 - 1389
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 27. april 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål L 148 nr. 65, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 65
Vil ministeren uddybe henvisningen til et forligskredsmøde den 25. september
2020, som indgår som et centralt argument i svaret på spm. 55 med hensyn til,
hvorledes dette specifikt kan begrunde, at forligskredsen har tiltrådt:
(a) at der ses bort fra, at det særlige ved VE-fællesskaber er, at de etablerer en
nærhed mellem produktion og forbrug, som afgørende for at skabe bæredygtige
løsninger ved at nedbringe netomkostninger og tab og udnytte de lokale potentialer
for VE-baseret produktion af energi, herunder elektricitet,
(b) at der (jf. det nyeste bekendtgørelsesforslag, der aktuelt er i høring) sættes lig-
hedstegn mellem borgerenergifællesskaber og VE-fællesskaber, og
(c) at ministeren ikke ønsker at implementere reglerne for VE-egenforbrugere i
dansk lovgivning (udover at fjerne identitetskrav, jf. svar på spm. 57)?
Svar
I forhold til delspørgsmål a) bemærker jeg, at implementeringsmodellen og ram-
merne for bemyndigelsen blev drøftet og tiltrådt i forbindelse med forligskredsmø-
det 25. september 2020. Der var dog ikke en teknisk drøftelse af de enkelte be-
stemmelser, der skulle fremgå af bekendtgørelsen.
Ift. energifællesskabernes mulighed for at nedbringe netomkostninger og tab, er
netvirksomhederne forpligtede til at udvikle en tarif, der afspejler de fordele og
ulemper, som fællesskaberne medfører for netdriften, hvilket er beskrevet i lovbe-
mærkningerne til L 148. Denne forpligtelse gælder allerede vedrørende tarifering af
borgerenergifællesskaber, og vil tillige gælde for VE-fællesskaber, hvis lovforslaget
vedtages. Jeg henviser i øvrigt til mit svar på spørgsmål 63 i forhold til tarifering af
VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber, når disse er etableret med indbyr-
des nærhed mellem produktion og forbrug.
I forhold til delspørgsmål b) bemærker jeg, at vi på forligskredsmødet blev enige
om, at implementeringen af VE-fællesskaberne skulle følge implementeringen af
borgerenergifællesskaberne, som vi implementerede i december 2020. Med L 148
og tilhørende bekendtgørelsesforslag har vi implementeret energifællesskaberne
efter ensartede principper.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 148a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om uddybning af henvisningen til et forligskredsmøde den 25/9-20, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2383179_0002.png
Derudover bemærker jeg, at der efter de foreslåede regler vil være lighed mellem
et borgerenergifællesskab, der ejer et VE-anlæg, hvor der produceres elektricitet,
og hvor der er nærhed mellem produktion og forbrug og et VE-fællesskab, der pro-
ducerer elektricitet, når der ikke indgår en mellemstor virksomhed. Derfor foreslås
energifællesskaberne også reguleret i samme bekendtgørelse.
VE-fællesskaber, der producerer elektricitet, og hvor deltagerkredsen indeholder en
mellemstor virksomhed, har derimod ikke lighed med borgerenergifællesskaber,
fordi mellemstore virksomheder ikke kan indgå i borgerenergifællesskaber. VE-fæl-
lesskaber, som ikke producerer elektricitet, har heller ikke har lighed med borger-
energifællesskaber, fordi et borgerenergifællesskab alene kan producere elektrici-
tet.
Som også delvist redegjort for i svar på spørgsmål 63, er der mange ligheder mel-
lem direktivbestemmelserne for hhv. VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber,
hvorfor de foreslås reguleret ens i det omfang direktiverne tillader det. Dette sikrer
ensartethed i anvendelsen af fællesskaberne og klarhed omkring rettigheder og
pligter for fællesskaberne uanset om de fungerer som borgerenergi- eller VE-fæl-
lesskaber. Det sikrer også, at vi på et senere tidspunkt let kan justere reglerne med
virkning for begge fællesskaber, hvis dette skulle blive nødvendigt.
I forhold til delspørgsmål c) er det ministeriets vurdering, at de rettigheder, der ved-
rører VE-egenforbrugere efter VE II-direktivets art. 21, allerede eksisterer efter de
eksisterende danske regler med undtagelse af retten til at være VE-egenforbruger,
selvom VE-anlægget ejes af en tredjepart. Med undtagelse af den foreslåede op-
hævelse af identitetskravet, der sikrer, at VE-egenforbrugere også kan egenfor-
bruge fra VE-anlæg ejet af tredjepart, vurderes der dermed ikke at være behov for
at indføre nye regler eller justere eksisterende regler. Jeg henviser i øvrigt til min
besvarelse af spm. 64.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2