Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 , L 148 A , L 148 B
Offentligt
2359580_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. marts 2021
J nr.
2021 - 266
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 4. marts 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 8 til L148, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Better Energy.
Spørgsmål 8
Ministeren bedes kommentere den power point-præsentation, som Better Energy
anvendte i forbindelse med sit foretræde for udvalget den 4. marts 2021 vedrø-
rende lovforslaget - særligt om oprindelsesgarantier, jf. L 148 - bilag 5.
Svar
Helt overordnet vurderer jeg, at det er hensigtsmæssigt at fortsætte det nuværende
system for oprindelsesgarantier, hvor der tildeles oprindelsesgarantier til al VE-pro-
duktion, uanset om denne produktion har modtaget statsstøtte eller ej. Baggrunden
for videreførelsen er hensynene til brancherne og aktørerne, da oprindelsesgaran-
tier derved vil blive udstedt som hidtidigt. Det har været et gennemgående hensyn i
Danmark, at der ikke med tilbagevirkende kraft skal ændres i rammevilkårene for
VE-producenter, der er støttemodtagere.
Jeg vil svare forsøge at svare konkret på de spørgsmål, der fremgår af fremsendte
materiale i bilag 5, side 13 (syv delspørgsmål).
Delspørgsmål 1: Samtlige analyser og rapporter på området vurderer, at prisen på
grønne certifikater er for lav til at drive nye VE-investeringer. Deler ministeren
denne vurdering?
Ad 1 Svar
Aftalerne om køb og salg af oprindelsesgarantier er ikke reguleret i reglerne om op-
rindelsesgarantier, da der er tale om aftaler af privatretlig karakter. Handlen med
oprindelsesgarantier foregår ikke på en central børs, men direkte mellem parterne,
og der er derfor ikke fuld transparens om prisdannelsen.
Da jeg ikke har kendskab til, hvilke overvejelser der er bestemmende for, at inve-
storerne beslutter sig for opføre et VE-anlæg, er det derfor er det heller ikke muligt
nærmere at vurdere, hvorvidt prisen på oprindelsesgarantier driver VE-investerin-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/5
L 148a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om kommentar til materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 4/3-21, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2359580_0002.png
ger. Jeg tror, at stabile og langsigtede rammebetingelser er væsentlige forudsæt-
ninger for at kunne tiltrække og fastholde investorer for at understøtte den grønne
omstilling, så vi når 70%-målet i 2030.
Delspørgsmål 2: Litteraturen på området finder, at den primære årsag til den lave
certifikatpris udspringer af videresalget af certifikater fra eksisterende statsstøttede
VE-produktion. Deler ministeren denne vurdering?
Ad 2 Svar
Jeg vil blot minde om, at markedet for oprindelsesgarantier er europæisk, og der
udstedes ca. 700 mio. oprindelsesgarantier årligt, der kan købes og sælges på
tværs af landegrænser. Flere faktorer såsom teknologi, oprindelsesland og region
kan potentielt påvirke prisdannelsen. Jeg kan derfor ikke isoleret set vurdere, i hvil-
ket omfang prisdannelsen for oprindelsesgarantier afhænger af, om der er tale om
støttet eller ustøttet VE-produktion.
Delspørgsmål 3: Skal værdien af oprindelsesgarantier indgå i overkompensations-
vurderingerne
i henhold til EU’s statsstøtteregler? I bekræftende fald, hvordan kan
køb af certifikater fra eksisterende VE-produktion virke fremmende for ny VE-pro-
duktion, hvis værdien fra oprindelsesgarantierne tilsvarende skal modregnes i
statsstøtten? I afkræftende fald, hvordan sikres en overholdelse af statsstøtteret-
ningslinjerne, herunder at støtte ikke må føre til overkompensation, hvis værdien fra
oprindelsesgarantierne ikke modregnes?
Ad 3 Svar
I Danmark udstedes oprindelsesgarantier til støttet og ikke-støttet VE-produktion,
og det giver det nye VE II-direktiv også fremadrettet mulighed for. Det nuværende
system bidrager til de samlede indtægter for VE-producenter ikke mindst for eksi-
sterende VE-anlægsejere. Det er centralt at skelne mellem
i) nye
eller
åbne støtte-
ordninger og ii) lukkede støtteordninger.
Ad i) Nye eller eksisterende åbne ordninger
De
nye eller åbne ordninger
vil skulle overholde det nye VE II-direktivs krav om, at
oprindelsesgarantiernes markedsværdi er taget i betragtning på passende vis i den
relevante støtteordning. Kravet gælder for støtteordninger, der etableres efter im-
plementeringsfristen den 30. juni 2021 og for eksisterende støtteordninger, der fort-
sat er åbne for tilgang hen over implementeringsfristen.
Direktivet giver flere muligheder for at overholde dette krav ved udstedelse af oprin-
delsesgarantier. Det kan håndteres enten ved,
1) at støtten ydes gennem udbud
2) at oprindelsesgarantiens markedsværdi tages administrativt i betragtning i
støtteniveauet
3) at oprindelsesgarantierne ikke udstedes direkte til producenten, men købes
af en leverandør eller forbruger enten i et konkurrencepræget miljø eller i
Side
2/5
L 148a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om kommentar til materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 4/3-21, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2359580_0003.png
form af langsigtede fastprisaftaler (såkaldte
PPA’er
-
power purchase agre-
ements).
I Danmark forventes fremtidige
nye
støtteordninger netop at fordele støtten gen-
nem udbud, og dermed vil de leve op til kravet om, at markedsværdien af oprindel-
sesgarantierne tages i betragtning i støtteniveauet. Idet den forventede indtægt fra
salg af oprindelsesgarantier vil blive indregnet i budprisen, forventes det at bidrage
til at sænke støttebehovet.
For de eksisterende,
åbne støtteordninger
skal værdien tages administrativt i be-
tragtning, og her tilsikrer bl.a. overkompensationsvurderinger, at de danske støtte-
modtagere ikke overkompenseres. Det gælder fx støtteordningen til afskrevne bio-
massekraftvarme-anlæg, hvor der skal foretages overkompensationsvurderinger.
Med overkompensationsvurderingerne vil det fremgå, om der forekommer en over-
kompensation med den pågældende støtteordning, og i så fald om der er grundlag
for at nedsætte den statslige støtte. I vurderingerne indgår virksomhedernes sam-
lede indtægter, herunder støtte og evt. indtægter fra salg af oprindelsesgarantier.
Hermed sikres det, at der leves op til kravet om, at oprindelsesgarantiernes værdi
tages i betragtning i støtteniveauet, dels med fremtidige udbud, hvori der eventuelt
indgår støtte, og dels gennem overkompensationsvurderinger for eksisterende
åbne ordninger.
Ad ii) Eksisterende lukkede ordninger
De eksisterende,
lukkede
støtteordninger er ikke omfattet af det nye VE II-direktivs
krav om, at værdien af oprindelsesgarantierne skal tages administrativt i betragt-
ning. I nogle af disse ordninger er der dog alligevel indbygget en forpligtelse til at
foretage overkompensationsvurderinger i kraft af selve statsstøttegodkendelsen.
Det gælder fx de lukkede støtteordninger til biogas. Her foretages overkompensati-
onsvurderinger, ikke for hver enkelt virksomhed, men på ordningsniveau.
Delspørgsmål 4:
Hvordan sikrer ministeren, at EU’s overkompensationsregler
håndhæves for eksisterende VE-produktion, der modtager faste statslige produkti-
onstilskud, fx til biomassebaseret elproduktion, og samtidig har mulighed for at vi-
deresælge oprindelsesgarantier fra VE-produktionen? Kan ministeren i forlængelse
heraf bekræfte, at udstedelsen af oprindelsesgarantier ikke er knyttet til støttebetin-
gelserne for biomassebaseret elproduktion?
Ad 4 Svar
Først og fremmest henvises der til svaret for delspøgsmål 3.
Reglerne om oprindelsesgarantier omhandler alene krav til, at energien skal
komme fra vedvarende energikilder, som er nærmere defineret i VE II-direktivet og
dermed også i lovforslaget. Jeg vurderer, at det afgørende er, om der er tale om
vedvarende energikilder, som bl.a. er grundlaget for, om der kan udstedes oprindel-
sesgarantier, og ikke om der er tale om biomassebaseret energiproduktion eller ej.
Side
3/5
L 148a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om kommentar til materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 4/3-21, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2359580_0004.png
Det er også et hensyn, at det bør sikres, at der ikke sker en diskrimination af be-
stemte sektorer.
Delspørgsmål 5: Vurderer ministeren, at det understøtter den grønne omstilling i
Danmark og Europa, når størstedelen af danske grønne certifikater eksporteres?
Ad 5 Svar
De danske oprindelsesgarantier udgør kun en mindre andel af det samlede antal
oprindelsesgarantier på det europæiske marked. Der udstedes ca. 700 mio. oprin-
delsesgarantier årligt i Europa, hvoraf ca. 20-21 mio. udstedes i Danmark. Oprin-
delsesgarantier købes og sælges på tværs af Europa. Trenden med øget handel
forventes yderligere at tage til fremadrettet. Men pris og udbud kan ikke ses isoleret
for et dansk marked for oprindelsesgarantier. I det omfang at danske producenter
af vedvarende energi får en ekstra indtægt gennem salg af oprindelsesgarantier,
kan det give et ekstra incitament til at investere i grøn energi.
Delspørgsmål 6: Kan ministeren bekræfte, at der en større VE-additionalitet ved
køb af grønne certifikater via indgåelse af elindkøbsaftale end ved køb af oprindel-
sesgarantier?
Ad 6 Svar
I forhold til VE-elkøbsaftaler kan det oplyses, at VE-elkøbsaftale er en bilateral og
ikke-offentliggjort aftale mellem en projektopstiller (sælger) og en kommerciel aktør
(køber), hvorfor jeg ikke har nærmere kendskab til det specifikke aftaleindhold.
Oprindelsesgarantier kan udstedes til al VE-produktion, uanset om der er indgået
en el-købsaftale eller ej. Da der ikke skeles til, om der er indgået en elkøbsaftale el-
ler ej i forbindelse med udstedelse, er det ikke muligt at gøre rede for, om oprindel-
sesgarantier, der udstedes til en VE-producent, der har indgået en el-indkøbsaftale,
giver større VE-additionalitet.
Delspørgsmål 7: Er ministeren enig i, at formålet med VE II-direktivet er at doku-
mentere oprindelsen af en given energimængde samt tilskynde anvendelsen af
vedvarende energi, og i de tilfælde, hvor der er et modsætningsforhold mellem de
to formål, bør fordelen falde ud til det tilskyndende element?
Ad 7 Svar
Formålet med oprindelsesgarantier er først og fremmest over for slutkunden at
kunne give en deklaration på, at en bestemt energimængde er produceret fra en
vedvarende energikilde. Oprindelsesgarantier kan bidrage til at fremme salget af
elektricitet, gas, varme eller køling fra vedvarende energikilder, og samtidig bidra-
ger oprindelsesgarantierne til, at forbrugerne får mere gennemsigtige oplysninger
om oprindelsen af den energi, som udbydes på markedet.
Side
4/5
L 148a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om kommentar til materiale fra Better Energy i forbindelse med foretræde den 4/3-21, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2359580_0005.png
Oprindelsesgarantier giver forbrugerne mulighed for at efterspørge energi fra ved-
varende energikilder ved, at forbrugerne tilkøber dokumentation for oprindelsen i
tillæg til deres køb af energi. Producenter af vedvarende energi får en ekstra ind-
tægt gennem salg af oprindelsesgarantier. Det kan give et ekstra incitament til at
investere i grøn energi, og fremadrettet kan det potentielt føre til lavere støtteom-
kostninger.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
5/5