Skatteudvalget 2020-21
L 149 Bilag 1
Offentligt
2325378_0001.png
Lise Winther Jensen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Henriette Fagerberg Erichsen <[email protected]>
2. december 2020 08:02
Lovgivning og Økonomi; Lise Winther Jensen
Sv: Høring - forslag til lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst med
Trinidad og Tobago - høringsparter (SKM: 563713) (Sagsnr.: 2020 - 3656)
Denne e-mail kommer fra internettet og er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde selvom afsenderadresse kan indikere
det.
Tak for henvendelsen.
Advokatrådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Med venlig hilsen
Henriette Fagerberg Erichsen
Sekretær
Advokatsamfundet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K
D +45 33 96 97 28
[email protected] - www.advokatsamfundet.dk
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
[email protected] ([email protected])
Lise Winther Jensen ([email protected])
Høring - forslag til lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst med Trinidad og Tobago -
høringsparter (SKM: 563713)
Sendt:
11-11-2020 16:27
Til høringsparterne
Vedlagt fremsendes høringsbrev, høringsliste, resumé og udkast til lovforslag til opsigelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Trinidad og Tobago
.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger
senest den 9. december 2020.
Høringssvarene bedes sendt til
[email protected]
med
[email protected]
i kopi og med henvisning
til journalnummer 2020 – 8152. Evt. spørgsmål til høringsmaterialet kan rettes til Lise Winther Jensen, tlf.:
72 37 49 12, mail:
[email protected].
Med venlig hilsen
Lise Winther Jensen
International koordinering
Mobil72374912
[email protected]
1
L 149 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
2
L 149 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325378_0003.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Skatteministeriet
Att.: Lise Winther Jensen
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Den 9. december 2020
Opsigelse af DBO med Trinidad og Tobago
Dansk Erhverv har den 11. november 2020 fået et lovforslag om opsigelse af dobbeltbeskatnings-
overenskomsten med Trinidad og Tobago i høring.
Baggrund
Det fremhæves i lovforslaget, at baggrunden for opsigelsen først og fremmest er, fordi det strider
imod de generelle hensyn, der forfølges ved Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverens-
komster, at Danmark har dobbeltbeskatningsoverenskomster med skattelylande.
Herudover har lovforslaget til formål at sikre, at det er muligt at gennemføre sanktioner i form af
såkaldte defensive foranstaltninger mod Trinidad og Tobago. Disse defensive foranstaltninger,
som der parallelt fremsættes særskilt lovforslag om, har til formål at gælde for lande, der står på
EU’s sortliste over skattely og kan generelt ikke gennemføres over for lande, hvormed Danmark
har en dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Almindelige bemærkninger
Generelt finder Dansk Erhverv det yderst betænkeligt at opsige dobbeltbeskatningsoverenskom-
ster med andre lande. I 2009 blev DBO’erne med Frankrig og Spanien opsagt ensidigt af Dan-
mark og der er endnu ikke kommet nye DBO’er med de to lande, hvilket har været til stor skade
for danske virksomheder og personer med forretning eller bopæl i et af de to lande.
Danmarks omdømme har ligeledes lidt skade og samlet set må det vurderes, at opsigelsen har væ-
ret til mere skade end gavn for Danmark.
Opsigelsen af DBO’erne med Frankrig og Spanien blev aldrig sendt i høring, hvilket medførte en
manglende drøftelse i Folketinget og dermed amputeret demokratisk proces. Det er derfor posi-
tivt, at Skatteministeriet vælger at sætte dette lovforslag i høring.
Opsigelse af DBO’er bør være den absolut sidste udvej. Dansk Erhverv mener ikke, at det, at et
land befinder sig på EU’s sortliste berettiger til en opsigelse, da det for det første bør være muligt
jar/jar
Side 1/2
L 149 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
DANSK ERHVERV
at indføre en mindre indgribende sanktion overfor det pågældende land. I dette tilfælde fremgår
det ikke, om Skatteministeriet har været i kontakt med Trinidad og Tobago for at finde en mere
mindelig løsning. En mulighed kunne eksempelvis være at vedtage en protokol, der midlertidigt
indskrænker DBO’ens virkefelt eller midlertidigt ophæver DBO’en. Det er svært at se, at Trinidad
og Tobago ikke også skulle være interesseret i sådan en løsning.
Skatteministeriet bedes oplyse, om man har været i dialog med Trinidad og Tobago for at finde en
løsning, der kunne afløse DBO’en indtil Trinidad og Tobago er væk fra EU’s sortliste.
Dansk Erhverv finder det for det andet kritisabelt, at man benytter EU’s sortliste som baggrund
for en opsigelse. Listen er yderst dynamisk og har allerede i sin relativt kort levetid haft flere for-
skellige lande på listen, de fleste er dog pillet af, men der er også kommet nye til. Hvis alle lande,
der befinder sig på listen, skal have opsagt DBO’er, så vil Dansk Erhverv frygte, at man vil blive
nødsaget til at opsige DBO’er med lande, som er vigtige for både danske virksomheder og borgere.
Kriterierne for at komme på EU’s
sortliste er ikke statisk,
og derfor kan man forestille sig, at langt
flere lande vil kunne ende på EU’s
sortliste.
Skatteministeriet bedes derfor bekræfte, at det at be-
finde sig på sortlisten ikke automatisk fører til en opsigelse af en DBO. Skatteministeriet bedes i
denne forbindelse nærmere redegøre for, hvilke kriterier, der kan føre til en opsigelse af en DBO.
Specielle bemærkninger
En opsigelse af DBO’en med Trinidad og Tobago vil desuden føre til, at der ikke længere er en in-
formationsudvekslingsaftale med landet. Dette vil føre til, at Danmark ikke længere kan få oplys-
ninger om danske borgere og virksomheder i landet. Opsigelsen fører dermed til, at det vil blive
lettere at omgå dansk skattebetaling for dem, der gerne vil snyde.
Trinidad og Tobago er ikke det land, som dansk erhvervsliv har mest samhandel med og dermed
vil de overordnede konsekvenser ved en opsigelse ikke være så voldsomme som vi har set det med
opsigelsen af DBO’erne med Frankrig og Spanien. Der er imidlertid en del virksomheder, der har
samhandel med landet og som har nydt godt af beskyttelsen fra en DBO. En opsigelse af DBO’en
vil naturligvis gå ud over disse virksomheder og dermed også skade dansk økonomi.
Dansk Erhverv stiller sig naturligvis til rådighed for yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen,
Jacob Ravn
Skattepolitisk chef
Fejl! Henvisningskilde ikke
fundet.2/2
L 149 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325378_0005.png
9. december 2020
SUHB
DI-2020-25103
Deres sagsnr.: 2020-8152
Skatteministeriet
Sendes pr. e-mail:
[email protected]
Høringssvar - udkast til lovforslag om opsigelse af DBO med Trinidad og
Tobago
Skatteministeriet har sendt ovennævnte udkast til lovforslag i høring.
Formålet med lovforslaget er at bemyndige regeringen til at opsige Danmarks dobbeltbe-
skatningsoverenskomst
(DBO’en)
med
Trinidad og Tobago, som er opført på EU’s
liste
over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner.
Ifølge lovbemærkningerne er der ikke holdepunkter for at skønne over størrelsen af de
provenumæssige konsekvenser ved opsigelse af
DBO’en
med Trinidad og Tobago. I lovbe-
mærkningerne skønnes de provenumæssige konsekvenser dog at være yderst begrænsede.
Dansk Industri er enig i intentionen om robuste internationale skatteregler, som sikrer
mod aggressiv skatteplanlægning.
Dansk Industri er dog genere meget kritisk
overfor opsigelse af danske DBO’er, som er
med til at skabe ordnede forhold og et grundlag for udveksling af oplysninger mellem lan-
denes skattemyndigheder. Hvis Danmark ikke har nogen aftale med et land om udveks-
ling af skatteoplysninger, kan de danske skattemyndigheder ikke få oplysninger fra skat-
temyndighederne i landet, jf. Den juridiske vejledning, afsnit C.F.8.1.2.1 Grundlag for ud-
veksling af oplysninger.
DBO’en med
Trinidad og Tobago bestemmer i artikel 23:
”De kontraherende staters kompetente myndigheder skal efter anmodning udveksle så-
danne oplysninger (d.v.s. oplysninger, der efter sædvanlig praksis er til deres rådighed
i henhold til deres respektive skattelove), som er nødvendige for gennemførelsen af be-
stemmelserne i denne overenskomst eller for at hindre skattesvig eller for administra-
tion af bestemmelser, der tager sigte på at hindre omgåelser, alt for så vidt angår de
skatter, som omhandles i denne overenskomst.”
Opsigelse af DBO’en svækker
således de danske skattemyndigheders muligheder for at
udøve kontrol vedrørende Trinidad og Tobago.
*SAG*
L 149 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Som led i behandlingen af lovforslaget anmoder Dansk Industri Skatteministeriet om at
foretage en samlet opgørelse af fordele og ulemper fra et dansk perspektiv ved at opret-
holde henholdsvis opsige DBO’en med Trinidad og Tobago.
Trinidad og Tobago er medlem af OECD Inclusive Framework og har søgt om at tilslutte
sig OECD's multilaterale konvention om gensidig administrativ bistand. Som led i be-
handlingen af lovforslaget anmoder Dansk Industri Skatteministeriet vurdere den forven-
tede tidshorisont for at Trinidad og Tobago kan blive fjernet fra EU’s liste over ikke-sam-
arbejdsvillige skattejurisdiktioner.
Med venlig hilsen
Sune Hein Bertelsen
Fagleder for skattejura & international skat
L 149 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325378_0007.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK-1402 København K
Sendt på mail til [email protected] og [email protected]
9. december 2020
Høringssvar om udkast til forslag til opsigelse af dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst med Trinidad og Tobago (j.nr. 2020-8152)
Danske Rederier støtter initiativer, der har til hensigt at værne mod skat-
teunddragelse og skatteundgåelse. Som Danmarks største eksporter-
hverv påvirkes de danske rederier af lovforslaget, hvorfor det indled-
ningsvist skal beklages, at Danske Rederier ikke fremgår af høringsli-
sten. Dertil har Danske Rederier følgende kommentarer.
Opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster sker yderst sjældent og
er derfor af principiel karakter. Lovforslaget giver skatteministeren be-
myndigelse til at opsige den over 50 år gamle dobbeltbeskatningsover-
enskomst med Trinidad og Tobago. En dobbeltbeskatningsoverenskomst
der ellers sikrer ordnede forhold og grundlag for informationsudveksling
mellem landenes skattemyndigheder. En opsigelse vil dog tidligst kunne
få virkning fra den 1. januar 2022.
Ved opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster udfordres danske
virksomheders generelle fysiske og økonomiske aktiviteter samt deres
retssikkerhed i de juridiske kontrakter. Forpligtelser og tilstedeværelse,
som ikke blot kan ændres fra den ene dag til den anden. Til eksempel
foretog danskkontrollerede handelsskibe 176 havneanløb i Trinidad og
Tobago i 2019.
Det forekommer overilet at Skatteministeriet/regeringen vil ophæve dob-
beltbeskatningsoverenskomster baseret på den nyeste opdatering af
EU’s sortliste.
En ophævelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster bør
kun ske baseret på en konkret vurdering af de foreliggende grunde og de
forventede konsekvenser.
EU’s sortliste har til hensigt at skabe klarhed
over hvilke stater, der ikke lever op til de krav om transparens etc., som
er påkrævet fra EU’s side, ligesom formålet er at motivere staterne til at
rette ind efter EU’s kriterier. Det er
således muligt for staterne at blive
fjernet fra listen igen, hvilket der også er eksempler på. EU’s sortliste er
dermed et øjebliksbillede, der reflekterer staters skatteregler og -
1/3
L 149 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325378_0008.png
forvaltning sammenholdt med de krav, der stilles fra EU’s side. Både ef-
terlevelsen og kravene er dog foranderlige, hvorfor billedet aldrig vil være
endeligt.
EU’s sortliste opdateres
to gange årligt, hvorfor det teoretisk set er mu-
ligt, at Trinidad og Tobago
samt andre lande med dansk dobbeltbe-
skatningsoverenskomst
kan være udeladt af listen, for derefter et halvt
år senere at fremgå af listen, for efterfølgende at rette ind og blive fjernet
fra listen igen ved den næste opdatering yderligere et halvt år senere. En
konkret vurdering er derfor afgørende. Dette reflekteres ikke af Skatte-
ministeriet i lovforslaget. Der henstilles til, at det kommer til at fremgå af
lovbemærkningerne, at forslag om ophævelse af dobbeltbeskatnings-
overenskomster, baseret på defensive foranstaltninger, kun fremsættes
baseret på en konkret vurdering og en offentlig høring.
Henset til de anvendte ressourcer, der umiddelbart anvendes i Skattemi-
nisteriets Departement til at opnå diplomatisk kontakt og forhandle dob-
beltbeskatningsoverenskomster på vegne af Danmark, da forekommer
det respektløst overfor det arbejde og de ressourcer, der anvendes hertil,
hvis der ikke skal mere til, før Danmark som stat ophæver en sådan afta-
le. Derfor bør det utvetydigt fremgå af lovbemærkningerne, at der er krav
om en konkret vurdering forud for ophævelse. For nuværende er der tale
om ophævelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Trinidad og
Tobago. Det er ikke muligt at forudse hvor mange flere ophævelser, der
kan blive tale om.
Danske Rederier henstiller hermed venligst til, at proportionaliteten af
lovforslaget generelt genovervejes. Eksempelvis kunne det overvejes,
om stater skal have fremgået af EU’s sortliste i minimum et til to år før,
restriktionerne vedrørende den pågældende stat træder i kraft. På den
måde giver Skatteministeriet fra dansk side, de pågældende stater mu-
lighed for at rette op. Dertil
ikke mindst
giver Skatteministeriet de
danske virksomheder mulighed for at iagttage juridiske såvel som forret-
ningsmæssige interesser mere hensigtsmæssigt.
Slutteligt bemærker Danske Rederier, at Trinidad og Tobago pt. ikke op-
kræver fragtskatter af internationale operatører. Med opsigelsen af dob-
beltbeskatningsoverenskomsten og de øvrige defensive foranstaltninger i
lovforslag om skattesanktioner mod landene på EU's sortliste er det imid-
lertid ikke givet, at denne praksis fastholdes. Dette vil i så fald betyde et
tab i omsætning for danske rederier med aktiviteter i Trinidad og Tobago.
2/3
L 149 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325378_0009.png
Der henvises afslutningsvis til Danske Rederiers høringssvar om forslag
til fastsættelse af defensive foranstaltninger mod lande på EU-listen over
ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner (J.nr. 2020-4674).
Danske Rederier står til rådighed for yderligere kommentarer.
Med venlig hilsen
Bjarne Løf Henriksen
Chefkonsulent
Danske Rederier
3/3
L 149 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325378_0010.png
Lise Winther Jensen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Finanstilsynet - Ministerbetjening <[email protected]>
12. november 2020 09:09
Lovgivning og Økonomi
Lise Winther Jensen; Ministerbetjening (FT)
SV: Høring - forslag til lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst med
Trinidad og Tobago - høringsparter (SKM: 563713)
Kære Lise
Finanstilsynet har ingen bemærkninger.
Mh Mia
Fra:
Lise Winther Jensen <[email protected]>
Sendt:
11. november 2020 16:28
Cc:
Nina Legaard Kristensen <[email protected]>
Emne:
Høring - forslag til lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst med Trinidad og Tobago -
høringsparter (SKM: 563713)
Til høringsparterne
Vedlagt fremsendes høringsbrev, høringsliste, resumé og udkast til lovforslag til opsigelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Trinidad og Tobago.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger
senest den 9. december 2020.
Høringssvarene bedes sendt til
[email protected]
med
[email protected]
i kopi og med henvisning
til journalnummer 2020 – 8152. Evt. spørgsmål til høringsmaterialet kan rettes til Lise Winther Jensen, tlf.:
72 37 49 12, mail:
[email protected].
Med venlig hilsen
Lise Winther Jensen
International koordinering
Mobil72374912
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
1