Skatteudvalget 2020-21
L 149 Bilag 1
Offentligt
2325379_0001.png
27. januar 2021
J.nr. 2020-8152
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst med Trinidad og
Tobago.
Morten Bødskov
/ Nina Legaard Kristensen
L 149 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325379_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatsamfundet har ingen be-
mærkninger.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv finder det yderst
betænkeligt at opsige dobbeltbe-
skatningsoverenskomster med an-
dre lande. Opsigelse af dobbeltbe-
skatningsoverenskomster bør være
den absolut sidste udvej.
Dansk Erhverv beder Skattemini-
steriet bekræfte, at det at befinde
sig på sortlisten ikke automatisk
fører til en opsigelse af en dobbelt-
beskatningsoverenskomst samt i
denne forbindelse nærmere rede-
gøre for, hvilke kriterier, der kan
føre til en opsigelse af en dobbelt-
beskatningsoverenskomst.
Dansk Erhverv bemærker videre,
at det er positivt, at lovforslaget er
sendt i høring, da dette ikke har
været tilfældet for tidligere lov-
forslag om opsigelse af dobbeltbe-
skatningsoverenskomster.
Opsigelse af dobbeltbeskatnings-
overenskomster iværksættes kun
undtagelsesvist og ud fra en kon-
kret afvejning af, hvorvidt Dan-
mark fortsat har en interesse i at
indgå i den pågældende dobbeltbe-
skatningsoverenskomst.
Baggrunden for lovforslaget om at
bemyndige regeringen til at opsige
dobbeltbeskatningsoverenskom-
sten med Trinidad og Tobago er,
at det ud fra en konkret afvejning
ikke ses at være i dansk interesse
fortsat at have en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst med Trinidad
og Tobago.
I denne afvejning indgår, at det
strider imod de generelle hensyn,
der forfølges ved Danmarks indgå-
else af dobbeltbeskatningsoverens-
komster, at Danmark indgår i dob-
beltbeskatningsoverenskomster
med skattelylande. Hertil kommer,
at lovforslaget har til formål at
sikre, at det er muligt at gennem-
føre sanktioner i form af såkaldte
defensive foranstaltninger mod alle
lande, der står på EU’s sortliste
over skattely.
Der er i denne forbindelse også fo-
retaget en vurdering af de konse-
kvenser, herunder erhvervsmæs-
sige konsekvenser, som en opsi-
gelse vil have.
Side 2 af 7
L 149 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325379_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Hvis et nyt land optages på EU’s
sortliste over skattely, og hvis der
er tale om et land, som Danmark
har en dobbeltbeskatningsoverens-
komst med, vil et eventuelt forslag
om opsigelse heraf ligeledes blive
baseret på en vurdering af de kon-
krete forhold.
Dansk Erhverv anfører, at det fak-
tum, at et land befinder sig på
EU’s sortliste
i sig selv berettiger
til en opsigelse, da det for det før-
ste bør være muligt at indføre en
mindre indgribende sanktion over-
for det pågældende land. En mu-
lighed kunne eksempelvis være at
vedtage en protokol, der midlerti-
digt indskrænker dobbeltbeskat-
ningsoverenskomstens virkefelt el-
ler midlertidigt ophæver dobbelt-
beskatningsoverenskomsten.
Dansk Erhverv beder Skattemini-
steriet oplyse, om Skatteministeriet
har været i dialog med Trinidad og
Tobago for at finde en løsning, der
kunne afløse dobbeltbeskatnings-
overenskomsten, indtil Trinidad
og Tobago er væk fra EU’s sortli-
ste.
Det er ikke muligt for Danmark
ensidigt at indskrænke en dobbelt-
beskatningsoverenskomsts virk-
ning, medmindre overenskomsten
konkret indeholder en mulighed
herfor. Det gør dobbeltbeskat-
ningsoverenskomsten med Trini-
dad og Tobago ikke.
Der gives i dobbeltbeskatnings-
overenskomsten mulighed for, at
den ene af aftalens parter efter be-
hørigt varsel kan opsige overens-
komsten. En sådan beslutning
kræver således ikke gensidig tiltræ-
delse fra begge parters side.
Det kan videre oplyses, at Skatte-
ministeriet ikke har været i dialog
med Trinidad og Tobago om en
mulig opsigelse af dobbeltbeskat-
ningsoverenskomsten.
EU’s sortliste over skattely er en li-
ste over lande, som EU-landene er
enige om udgør såkaldte ”ikkesam-
arbejdsvillige skattejurisdiktioner”.
De kriterier, der lægges til grund
herfor, vedtages mellem EU-lan-
dene og har overordnet til formål
at sikre, at landene lever op til in-
ternationalt anerkendte kriterier
for transparens og ikke faciliterer
skatteunddragelse og aggressiv
skatteplanlægning. Det er kriterier,
Dansk Erhverv finder det for det
andet kritisabelt, at man benytter
EU’s sortliste som baggrund for
en opsigelse, da listen er yderst dy-
namisk og i sin relativt korte leve-
tid har haft flere forskellige lande
på listen. Hvis alle lande, der be-
finder sig på listen, skal have op-
sagt dobbeltbeskatningsoverens-
komster, vil Dansk Erhverv frygte,
at man vil blive nødsaget til at op-
Side 3 af 7
L 149 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325379_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
sige dobbeltbeskatningsoverens-
komster med lande, som er vigtige
for både danske virksomheder og
borgere. Kriterierne for at komme
på EU’s
sortliste er ikke statisk, og
derfor kan man forestille sig, at
langt flere lande vil kunne ende på
EU’s sortliste.
Dansk Erhverv bemærker videre,
at en opsigelse af dobbeltbeskat-
ningsoverenskomsten med Trini-
dad og Tobago vil føre til, at der
ikke længere er en informationsud-
vekslingsaftale med landet, hvilket
vil føre til, at Danmark ikke læn-
gere kan få oplysninger om danske
borgere og virksomheder i landet.
som Danmark aktivt arbejder for
at fremme.
Trinidad og Tobago har været op-
ført på
EU’s sortliste
over skattely,
siden den første version blev ved-
taget af Rådet den 5. december
2017.
Dobbeltbeskatningsoverenskom-
sten mellem Trinidad og Tobago
blev indgået i 1969 og ikke siden-
hen er blevet ændret. Overens-
komstens bestemmelse om infor-
mationsudveksling er således un-
der alle omstændigheder ikke tids-
svarende. Såfremt dobbeltbeskat-
ningsoverenskomsten endeligt op-
siges, vil det være muligt efterføl-
gende at indgå en særskilt informa-
tionsudvekslingsaftale (en såkaldt
TIEA).
Som det bemærkes ovenfor, har en
vurdering af de erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser for dansk er-
hvervsliv indgået i afvejningen af,
hvorvidt Danmark fortsat kan an-
ses for at have interesse i at indgå i
en dobbeltbeskatningsoverens-
komst med Trinidad og Tobago.
Som angivet i lovforslaget er det
her lagt til grund, at en opsigelse af
dobbeltbeskatningsoverenskom-
sten ikke vil have nævneværdige
økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet.
Dansk Erhverv bemærker desu-
den, at Trinidad og Tobago ikke er
det land, som dansk erhvervsliv
har mest samhandel med, og der-
med vil de overordnede konse-
kvenser ved en opsigelse ikke være
voldsomme. Der er imidlertid en
del virksomheder, der har samhan-
del med landet, og som har nydt
godt af beskyttelsen fra en dob-
beltbeskatningsoverenskomst. En
opsigelse af dobbeltbeskatnings-
overenskomsten vil naturligvis gå
ud over disse virksomheder og
dermed også skade dansk øko-
nomi.
DI
Dansk Industri er enig i intentio-
nen om robuste internationale
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Dansk Er-
hverv.
Side 4 af 7
L 149 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325379_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skatteregler, som sikrer mod ag-
gressiv skatteplanlægning. Dansk
Industri er dog generelt meget kri-
tisk overfor opsigelse af danske
dobbeltbeskatningsoverenskom-
ster, som er med til at skabe ord-
nede forhold og et grundlag for
udveksling af oplysninger mellem
landenes skattemyndigheder. Hvis
Danmark ikke har nogen aftale
med et land om udveksling af skat-
teoplysninger, kan de danske skat-
temyndigheder ikke få oplysninger
fra skattemyndighederne i landet.
Som led i behandlingen af lov-
forslaget anmoder Dansk Industri
Skatteministeriet om at foretage en
samlet opgørelse af fordele og
ulemper fra et dansk perspektiv
ved at opretholde henholdsvis op-
sige dobbeltbeskatningsoverens-
komsten med Trinidad og Tobago.
Trinidad og Tobago er medlem af
OECD Inclusive Framework og
har søgt om at tilslutte sig
OECD's multilaterale konvention
om gensidig administrativ bistand.
Som led i behandlingen af lov-
forslaget anmoder Dansk Industri
Skatteministeriet om at vurdere
den forventede tidshorisont for at
Trinidad og Tobago kan blive fjer-
net fra EU’s liste over ikke-samar-
bejdsvillige skattejurisdiktioner.
Skatteministeriet anser det ikke for
muligt at angive en forventet tids-
horisont for, at Trinidad og To-
bago kan fjernes fra EU’s
sortliste
over skattely. Trinidad og Tobago
har stået på listen, siden den første
version blev vedtaget i december
2017, og det vurderes i forbindelse
med hver opdatering af listen (2
gange årligt), om der er grundlag
for at fjerne de enkelte lande fra li-
sten.
Danske Rederier
Danske Rederier støtter initiativer,
der har til hensigt at værne mod
skatteunddragelse og skatteundgå-
else. Ved opsigelse af dobbeltbe-
skatningsoverenskomster udfor-
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Dansk Er-
hverv.
Side 5 af 7
L 149 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325379_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dres danske virksomheders gene-
relle fysiske og økonomiske aktivi-
teter samt deres retssikkerhed i ju-
ridiske kontrakter. Forpligtelser og
tilstedeværelse, som ikke blot kan
ændres fra den ene dag til den an-
den. Til eksempel foretog dansk-
kontrollerede handelsskibe 176
havneanløb i Trinidad og
Tobago i 2019. Danske Rederier
finder det overilet, at Skattemini-
steriet/regeringen vil ophæve dob-
beltbeskatningsoverenskomster
baseret på den nyeste opdatering
af EU’s sortliste.
EU’s sortliste har til
hensigt at
skabe klarhed over hvilke stater,
der ikke lever op til de krav om
transparens etc., som er påkrævet
fra EU’s side, ligesom formålet er
at motivere staterne til at rette ind
efter EU’s kriterier. EU’s sortliste
opdateres to gange årligt. En kon-
kret vurdering er derfor afgørende.
Der henstilles til, at det kommer til
at fremgå af lovbemærkningerne,
at forslag om ophævelse af dob-
beltbeskatningsoverenskomster,
baseret på defensive foranstaltnin-
ger, kun fremsættes baseret på en
konkret vurdering og en offentlig
høring. Danske Rederier anfører
desuden, at det forekommer re-
spektløst overfor det arbejde og de
ressourcer, der anvendes i forbin-
delse med indgåelse af dobbeltbe-
skatningsoverenskomster, hvis der
ikke skal mere til, før Danmark
som stat ophæver en sådan aftale.
Derfor bør det utvetydigt fremgå
af lovbemærkningerne, at der er
krav om en konkret vurdering
Lovforslaget indeholder alene for-
slag om en bemyndigelse til at op-
sige dobbeltbeskatningsoverens-
komsten med Trinidad og Tobago
og ikke en generel bemyndigelse til
at opsige dobbeltbeskatningsover-
enskomster med lande, der frem-
går af EU’s sortliste over skattely.
Eventuelle fremtidige opsigelser vil
tilsvarende blive baseret på en
konkret vurdering.
Der henvises i øvrigt til kommen-
tarerne til bemærkningerne fra
Dansk Erhverv.
Side 6 af 7
L 149 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2325379_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forud for ophævelse. For nuvæ-
rende er der tale om ophævelse af
dobbeltbeskatningsoverenskom-
sten med Trinidad og Tobago. Det
er ikke muligt at forudse hvor
mange flere ophævelser, der
kan blive tale om.
Danske Rederier henstiller til, at
proportionaliteten af
lovforslaget generelt genovervejes.
Eksempelvis kunne det overvejes,
om stater skal have fremgået af
EU’s sortliste i minimum et til to
år før, restriktionerne vedrørende
den pågældende stat træder i kraft.
På den måde giver Skatteministe-
riet fra dansk side de pågældende
stater mulighed for at rette op og
giver danske virksomheder mulig-
hed for at iagttage juridiske såvel
som forretningsmæssige
interesser mere hensigtsmæssigt.
Slutteligt bemærker Danske Rede-
rier, at Trinidad og Tobago pt.
ikke opkræver fragtskatter af inter-
nationale operatører. Med opsigel-
sen af dobbeltbeskatningsoverens-
komsten og de øvrige defensive
foranstaltninger i lovforslag om
skattesanktioner mod landene på
EU's sortliste er det imidlertid
ikke givet, at denne praksis fasthol-
des. Dette vil i så fald betyde et
tab i omsætning for danske rede-
rier med aktiviteter i Trinidad og
Tobago.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ingen bemærk-
ninger.
Side 7 af 7