Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 156 Bilag 1
Offentligt
2330391_0001.png
-- AKT 1129802 -- BILAG 1 -- [ Bilag 5 RGOs høringssvar ændring af energispareloven mm 181120 ] --
Energistyrelsen
Att.:
[email protected]
kopi til: Hannus Petersen,
[email protected]
18. november 2020
Høring af forslag til lov om ændring af energispareloven m.fl. - journalnummer 2020 - 10110
Rådet for Grøn Omstilling takker for at have fået lejlighed til at deltage i ovennævnte høring.
Vi har primært kommentarer til ændringerne af energispareloven på følgende to punkter:
Energisparelovens formålsbestemmelse - § 1
Af lovbemærkningerne til energisparelovens §1 fremgår: ”Til
opfølgning af klimaaftalen og en fremadrettet
fokusering af målsætningen på klimaområdet foreslås lovens formålsbestemmelse tydeliggjort ved
udtrykkeligt at nævne tilskud til tiltag til reduktion i anvendelsen af fossile brændsler i forbindelse med
energibesparelser og energieffektiviseringer.”
Det er vores holdning, at det er en styrke ved energispareloven, at der fokus på energibesparelser, og at
dette i udgangspunktet gælder alle energibesparelser, uanset hvilket brændsel eller energiform dette
omfatter. Det betyder, at loven i sin nuværende form allerede omfatter besparelser i forbruget af fossile
brændsler. Der er derfor efter vores opfattelse ikke behov for at fremhæve fossile brændsler i
formålsbestemmelsen i loven.
Vi synes, at denne tilføjelse kan skævvride fokus for energispareindsatsen i retning af besparelser i fossile
brændsler, hvilket vi imod. Der er efter vores opfattelse ved at brede sig det synspunkt, at værdien af
energibesparelser alene skal måles i forhold til de direkte CO
2
-reduktioner, dette giver anledning til, og
lovforslaget kan derfor opfattes som en bevægelse i denne retning. Det er vi klart i mod. Vi mener, at
besparelser tjener til effektivisering af ressourceforbruget, og derfor bør fremmes uanset hvilken
energiform, der er tale om. Derudover vil besparelser i forbruget af fossile brændsler og vedvarende energi
bidrage til at reducere omkostningerne til den grønne omstilling. Dette dokumenteres af EA-Energianalyse,
der har beregnet, at de samfundsøkonomiske nettomeromkostninger til den grønne omstilling frem mod
2030 bliver næsten halveret fra 30 mia. kr. til 16 mia. kr. ved investeringer i energieffektivitet. Vi vil
populært sagt få mere grøn omstilling for pengene ved at investere i energieffektivitet.
Endelig er er der en række såkaldte Non Energy Benefits (NEB) ved energirenovering af bygninger. Disse
NEB omfatter fx forbedret indeklima, mindre sygdom, højere indlæringsevne i daginstitutioner og skoler,
mindre risiko for fugtskader, nedsat støj osv. Et ensidigt fokus på reduktion af de fossile brændsler vil ikke
høste disse fordele.
Energisparerådets navn — § 5
Energibesparelser og energieffektivisering vil som nævnt ovenfor blive centrale værktøjer i forbindelse med
at gennemføre den grønne omstilling så omkostningseffektiv som muligt i Danmark.
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 23, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2330391_0002.png
EU-Kommissionen har med Renoveringsbølgen på det seneste sat energibesparelser og energieffektivitet i
fokus, og i 2021 forventes både bygnings- (EPBD) og energieffektivitetsdirektivet (EDD) genåbnet i
forbindelse med ønsket om mindst at fordoble den årlige renoveringsrate i EU i et forsøg på at realisere det
overordnede EU-mål om en forbedring i energieffektivitet på 32,5 % i 2030. Så sent som i oktober
bemærkede EU-Kommissionen, at Danmarks bidrag til dette mål er utilstrækkeligt, og at de danske
ambitioner inden for energieffektivitet bedst kan betegnes som ”meget lave”.
Vi finder det derfor vigtigt, at der et råd, der er dedikeret energibesparelser og energieffektivisering, og
som kan drøfte de danske energibesparelses- og energieffektiviseringsindsatser i lyset af både den danske
målsætning om 70% CO
2
-reduktion i 2030 og EU's målsætninger.
I forbindelse med forslaget om at ændre Energisparerådets navn, finder vi det vigtigt, at rådets navn fortsat
signalerer, at hovedformålet er energibesparelser og energieffektivisering, som det nuværende navn gør.
Skulle der være spørgsmål til vores høringssvar, står vi naturligvis til rådighed for en drøftelse.
Med venlig hilsen
Chr. Jarby
Seniorrådgiver
Rådet for Grøn Omstilling
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 23, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2330391_0003.png
-- AKT 1129802 -- BILAG 2 -- [ Bilag 6 Landbrug og Fødevarer ] --
Dato
Side
23. november 2020
1 af 2
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Høringssvar er sendt elektronisk til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Høring over forslag til lov om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget, lov
om fremme af energibesparelser i bygninger og af lov nr. 1756 af 27. december 2016 om
ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og elsikkerhedsloven
og om ophævelse af lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser
journalnummer 2020 - 10110.
Med den forslåede ændring af lov om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget
udvides formålsbestemmelsen, så loven understøtter Klimaaften af 22. juni 2020, hvor
tilskudsordningen til energieffektiviseringer og energibesparelser i erhvervsvirksomheder blev
målrettet konverteringer væk fra anvendelsen af fossil energi.
Det er Landbrug & Fødevarers generelle holdning, at energieffektiviseringer og energibesparelser
er et omkostningseffektivt instrument til at nedbringe drivhusgasemissioner. Som vi har gjort
opmærksom på i vores høringssvar til udkast til bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og
energieffektiviseringer i erhvervsvirksomheder d. 10. september 2020, støtter vi også op om, og har
i vores klimapartnerskabsrapport for fødevare- og landbrugssektoren selv peget på, at der skal
prioriteres midler til grønne omstillingsprojekter i virksomheder.
I vores høringssvar fra den 10. september rejste vi også en bekymring ift. sammenkoblingen
mellem energieffektivisering, energibesparelse og omstilling. Vi anerkender at effektive
omstillingsprojekter også reducerer energiforbruget, men effektive energispareprojekter kan også
gennemføres uden konverteringstiltag.
Energieffektiviseringer har en stor værdi i sig selv, og Danmark er for nyligt blevet kritiseret af EU-
kommissionen for at være for uambitiøse i vores bidrag til EU-målene om energieffektivisering i
henhold til energieffektiviseringsdirektivet. Derfor ser Landbrug & Fødevarer også, at tilføjelsen til §
1, stk. 2, nr. 4,
samt reduktioner i anvendelsen af fossile brændsler i forbindelse hermed,
kan give
anledning til et skævvredet fokus, hvor energibesparelser og energieffektiviseringer anerkendes
relativt mindre, hvis de ikke også indeholder et omstillingselement. Landbrug & Fødevarer ser i den
henseende et behov for, at det understreges klart, at energibesparelser og energieffektiviseringer
også er nødvendige i sig selv ved eks. at ændre den tilføjede tekst til:
samt potentielle reduktioner i
anvendelsen af fossile brændsler i forbindelse hermed.
Med den forslåede affattelse
af § 5, stk. 2, der medfører en ændring fra ”rådgivende
Energispareråd” til ”råd”, vil det være op til ministeren af egen drift, eller
efter indstilling fra rådet, at
fastsætte et nyt navn.
Landbrug & Fødevarer har ikke nogen indvending mod denne ændring, men vi vil samtidig gerne
opfordre til, at der fastsættes et navn for rådet, der afspejler et dedikeret fokus på
energibesparelser og energieffektivitet. Landbrug & Fødevarer anser det som naturligt, at rådet
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2330391_0004.png
Side 2 af 2
også har øje for de afledte effekter, herunder klimaeffekter, af energieffektiviseringsindsatsen, men
rådets mandat til at rådgive klima-, energi- og forsyningsministeren om fremme og koordinering af
energispareindsatsen bør fastholdes. Det gælder også ved fastsættelsen af rådets
forretningsorden.
Endelig støtter Landbrug & Fødevarer op om ændringen
i § 7, stk. 1, nr. 3, så ”overvejende i
procesenergi” udvides til ”i det endelige energiforbrug”. Det understøtter en mere holistisk tilgang til
energispare- og energieffektiviseringsprojekter.
Ønskes ovennævnte uddybet er I velkomne til at kontakte os, ligesom vi fra Landbrug & Fødevarers
side gerne vil forbeholde os muligheden for at vende tilbage med yderligere kommentarer, hvis vi
finder det nødvendigt.
Med venlig hilsen
Simon Horsholt
Seniorkonsulent
Miljø, Klima og Bæredygtighed
D +45 3339 4291
M +45 2785 2384
E [email protected]
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2330391_0005.png
-- AKT 1129802 -- BILAG 3 -- [ Bilag 7 SYNERGI ] --
Høringssvar: Forslag til lov om ændring af Energispareloven m.fl.
Journal-nr. 2020 - 10110
Sendt til [email protected]; cc [email protected]
23. november 2020
Ændring af Energispareloven m.fl.
SYNERGI takker for muligheden for at kommentere lovforslaget, som hovedsageligt vil fokusere på
Energispareloven, idet SYNERGI kun har begrænsede kommentarer til lovforslagets andre dele:
SYNERGI støtter implementeringen af kvalitetskravene fra
EU’s
bygningsdirektiv i dansk ret og dermed tilføjelsen
af § 2b
i ”Bekendtgørelse
af lov om fremme af energibesparelser i bygninger”. For så vidt angår
”Lov om
elforsyning
[…]”
har SYNERGI ingen kommentarer. Således refererer alle høringssvarets referencer til paragraffer,
o.l. entydigt til Energispareloven,
”Bekendtgørelse
af lov om fremme af besparelser i energiforbruget”.
Hvad angår Energispareloven hæfter vi os særligt ved Energisparerådets navn samt at en reduktion i
energiforbruget fortsat bør være et mål i sig selv uafhængigt af energikilde.
Energisparerådets navn
§ 5, stk. 2
SYNERGI mener, at Energisparerådet har en vigtig funktion ift. at fastholde et politisk fokus på energibesparelser
og energieffektivitet. Vi noterer os, at Klimarådet tidligere på året netop anbefalede energieffektiviseringer i både
bygninger og erhverv som nogle af de vigtigste og mest omkostningseffektive grønne tiltag, Danmark kan tage på
vejen mod målet om en 70 pct. CO
2
-besparelse i 2030
og at det samme argument blev gentaget ved Klimarådets
netop offentliggjorte ni anbefalinger til Regeringens fortsatte arbejde. Samtidig er energieffektivitet en
omkostningseffektiv måde at nå vores mål om klimaneutralitet; EA Energianalyse vurderer, at det danske samfund
kan spare 120-160 mia. kr. i 2050, hvis vi reducerer vores energibehov. Samtidig peger det Internationale Energi
Agentur (IEA) på, at de to primære veje til at nå Paris-aftalens 2-graders målsætning er hhv. energieffektiviseringer
(som skal fylde 44 pct.) samt udbygningen af den grønne forsyning (som skal fylde 36 pct.).
I EU er mantraet:
”Energy
efficiency first”. Dette er dels en erkendelse af, at man ikke kan nå drømmen om et
klimaneutralt Europa i 2050 uden at spare på energien, men det er i lige så høj grad et ønske om at realisere de
mange positive mereffekter, der ligger i at spare på energien
f.eks. i form af øget grøn vækst og beskæftigelse,
socioøkonomiske forhold såsom sundere bygninger og bekæmpelsen af energifattigdom samt sikkerhedspolitiske
forhold, herunder spørgsmålet om forsyningssikkerhed. Grønne renoveringer og optimering af industrien er blandt
de grønne områder, hvor der hurtigst kan skabes vækst.
Med Renoveringsbølgen har EU-Kommissionen på ny sat energibesparelser og energieffektivitet i fokus, og i 2021
genåbnes både bygnings- (EPBD) og energieffektivitetsdirektivet (EDD) med ønske om mindst at fordoble den
årlige renoveringsrate i EU i et forsøg på at realisere det overordnede EU-mål om en forbedring i energieffektivitet
på 32,5 pct. i 2030. Så sent som i oktober pointerede EU-Kommissionen, at Danmarks bidrag til dette mål er
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2330391_0006.png
Høringssvar: Forslag til lov om ændring af Energispareloven m.fl.
Journal-nr. 2020 - 10110
Sendt til [email protected]; cc [email protected]
23. november 2020
utilstrækkeligt, og at de danske ambitioner og virkemidler inden for energieffektivitet bedst kan betegnes som
”meget lave”
(laveste kategori).
Også på globalt plan spiller energieffektivitet en voksende rolle, hvilket bl.a. kommer til udtryk ved Det
Internationale Energiagenturs (IEA)
tilgang til energieffektivitet som ”det vigtigste brændstof”
i jagten på en grøn
fremtid, der ikke gør på kompromis med økonomisk udvikling og vækst.
Energisparerådets navn må afspejle formålet med rådet, som er at reducere energibehovet i det danske samfund.
Derfor mener SYNERGI, at navnet ’Energisparerådet’ fint afspejler
hensigten med rådet, jf. § 5, stk. 2. Alternativt
kunne rådet kaldes ’Energieffektiviseringsrådet’.
Energisparerådet repræsenterer med sit navn i dag et vigtigt
budskab om, at energibesparelser er et område, der bør prioriteres i sig selv af hensyn til målet om klimaneutralitet,
omkostningseffektivitet, vores industris konkurrenceevne, afledte effekter som øget sundhed, øget trivsel,
indlæringsevne og produktivitet.
Fremme af energibesparelser og energieffektiviseringer
§ 1, stk. 4
SYNERGI er bekymrede for tilføjelsen i § 1, stk. 4, idet Energisparelovens område risikerer at blive udvandet ved
et for entydigt fokus på reduktionen af fossile brændsler. Det er vigtigt at holde sig for øje, at reduktion i
energibehovet bør være et enestående mål i sig selv.
For det første ligger der allerede et klimahensyn i målet alene om energibesparelser og energieffektiviseringer, idet
sol og vind fortsat kun står for ca. ni pct. af Danmarks samlede energiproduktion. Ved at reducere energibehovet
fortrænger vi en stor del af den sorte energi.
For det andet har Ea Energianalyse udregnet, at Danmark kan spare op mod 160 mia. kr. på den grønne omstilling
frem mod 2050 ved at prioritere energieffektiviseringer
bl.a. takket være de afledte sundheds- og
produktivitetseffekter, der skabes gennem energioptimering af bygningsmassen.
For det tredje bør Danmark gå forrest internationalt set og vise vejen for resten af EU som inspiration til, hvordan
man kommer billigst og hurtigst muligt i mål med målet om klimaneutralitet. Vi bør være et grønt foregangsland
med attraktive, grønne energieffektive løsninger,
som kan inspirere andre, ’sortere’ lande til at mindske
energispildet
og det gør vi bedst ved selv at vise vejen og mindske energispildet i herhjemme.
Endelig bemærker SYNERGI, at der allerede er taget et klimahensyn i Energisparelovens § 1, jf.
stk. 1: ”Loven
skal
fremme energibesparelser og energieffektivisering hos energiforbrugerne i overensstemmelse med klima- og miljømæssige hensyn og hensyn
til forsyningssikkerhed og samfundsøkonomi.”
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2330391_0007.png
Høringssvar: Forslag til lov om ændring af Energispareloven m.fl.
Journal-nr. 2020 - 10110
Sendt til [email protected]; cc [email protected]
Fokus på det endelige energiforbrug
§ 7, stk. 3
SYNERGI ser positivt på at udvide fokus til hele industriens energiforbrug ifm. ændringen i § 7, stk. 3, og håber
samtidig, at regeringen fortsat vil fastholde et politisk fokus på det anseelige potentiale i udnyttelsen af procesenergi,
både i et klima- og et økonomisk perspektiv.
23. november 2020
Afsluttende bemærkninger
Energisparerådet har en vigtig opgave ift. at sætte energibesparelser og energieffektiviseringer på den politiske
dagsorden
og hvordan området kan bidrage til både klimamæssige, samfundsøkonomiske og velfærdspolitiske
gevinster for Danmark. Derfor mener SYNERGI, at Energisparerådet bør bestå i sin nuværende form og med sit
eksisterende ressortområde. At åbne for navneændringer m.v. vil være en glidebane, der risikerer på sigt at true
denne indsats.
SYNERGI står naturligvis til rådighed, hvis høringssvaret måtte give anledning til spørgsmål.
Katrine Bjerre M. Eriksen
Direktør, SYNERGI
[email protected]
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2330391_0008.png
-- AKT 1129802 -- BILAG 4 -- [ Bilag 8 TEKNIQ Arbejdsgivernes høringssvar udkast til ændring af energispareloven ] --
2
Energistyrelsen
Til:
[email protected]
med kopi til
[email protected]
journalnummer 2020 -10110.
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Magnoliavej 2-4
5250 Odense SV
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Dato: 23. november 2020
Side 1/2
Høring
udkast til ændring af energispareloven
Energistyrelsen har med mail af den 26. oktober 2020 fremsendt ovennævnte ud-
kast til ændring af energispareloven og har anmodet om at modtage bemærknin-
ger til udkastet senest den 23. november 2020, kl. 12.
Udkast til ændring af energispareloven,
herefter kaldt udkastet giver TEKNIQ Ar-
bejdsgiverne anledning til følgende bemærkninger.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at udkastet danner rammerne for at skabe et
samspil mellem energispareindsatsen og klimalovens målsætning om reduktion af
drivhusgasudledningen med 70% i 2030.
TEKNIQ Arbejdsgiverne er enig i, at det er fornuftigt, at der nu kommer tydelig in-
tegration af energispareindsatsen og klimapolitikken. Energibesparelser er blandt
de billigste veje til CO2-reduktioner, og klimarådet har vurderet at energirenove-
ring af bygninger og udbredelse af individuelle varmepumper er blandt de mest
hensigtsmæssige omstillingselementer.
Energieffektiviseringsindsatsen
TEKNIQ Arbejdsgiverne noterer, at udkastet bemyndiger klima-, energi- og forsy-
ningsministeren til at
fastsætte nærmere regler om, at offentlige finansielle for-
anstaltninger til fremme af energieffektive renoveringer af bygninger sammenkæ-
des med kvaliteten af renoveringen, samt regler i relation hertil
.
Vi vil gerne opfordre til, at der i forbindelse med tilrettelæggelse af ordninger
fremlægges beslutningsgrundlag for fx markedspriser og CO2-skyggepriser for for-
skellige typer af energieffektiviseringstiltag og gerne i forhold til forskellige forsy-
ningsarter, så grundlaget er gennemsigtigt.
TEKNIQ Arbejdsgiverne stiller sig gerne til rådighed for, at erfaringer fra tidligere
og eksisterende ordninger kan anvendes i udformningen af eventuelle nye ordnin-
ger eller revision af eksisterende, herunder effekter på markedet, tilgængelighed
af nødvendige informationer om ordninger og regelsæt samt udarbejdelse af
eventuelle standardberegninger af energieffektiviseringstiltag.
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2330391_0009.png
2
Energisparerådet
TEKNIQ Arbejdsgiverne noterer, at der er et politisk ønske om, at det fremadrettet
sikres, at Energisparerådet rådgiver ministeren i forhold energibesparelsers rela-
tion til reduktion af drivhusgasser, og i højere grad end hidtil, inddrager problem-
stillinger, der bidrager til klimamålsætningen i 2030. Vi bifalder denne ændrede
prioritering og ser med forventning frem til en dialog om de forskellige indsatsers
bidrag til CO2-reduktioner.
Der er en lang række allerede kendte teknologier og energirenoveringstiltag, der
direkte bidrager til at mindske energispildet og til at reducere CO2-udledningen.
For eksempel varmepumper i stedet for afbrænding af fossile brændsler, elbiler
og tilhørende ladestandere samt intelligente bygningsinstallationer og -styringer,
der kan optimere driften af varmeanlæg, ventilation og køling mv. og desuden kan
anvendes til at flytte forbruget, så energien kan bruges, når den er grøn og rigelig.
Der bliver i fremtiden også brug for i højere grad af udnytte intern overskuds-
varme og lagre energien lokalt, så bygningerne kan bidrage til fleksibilitet i energi-
systemet.
TEKNIQ Arbejdsgiverne står naturligvis til rådighed for en uddybning af vores hø-
ringssvar.
Med venlig hilsen
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Magnoliavej 2-4
5250 Odense SV
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Dato: 23. november 2020
Side 2/2
Simon O. Rasmussen
Underdirektør
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2330391_0010.png
-- AKT 1129802 -- BILAG 5 -- [ Bilag 9 BL Danmarks Almene Boliger ] --
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
den 23. november 2020
Høring over forslag til lov om ændring af lov om fremme af
besparelser m.fl.
BL
Danmarks Almene Boliger har den 26. oktober 2020 modtaget høring over forslag til lov
om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget m.fl.
BL har følgende bemærkninger til høringen:
Anvendelse af ét eller flere kvalitetskrav
Af Europaparlamentets og Rådets direktiv 2018/844 af 30. maj 2018 fremgår der i artikel 10,
stk. 6 de kvalitetskrav, som kan stilles i forbindelse med renovering af bygninger med planlagte
eller gennemførte energibesparelser.
Indførelsen af den foreslåede § 2 b i lov om fremme af energibesparelser i bygninger (i
konsekvens af direktivet) vil medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
implementere kvalitetskravene, som fremgår af bygningsdirektivet.
Det er anført, at det forventes, at implementeringen udmøntes på en sådan måde, at offentlige
myndigheder får valgfrihed til selv at beslutte, hvorvidt de ved fastsættelse af nye
foranstaltninger alene vil anvende ét eller flere af kvalitetskravene.
Dermed forventes de nye kvalitetskrav ikke at gå videre end i de eksisterende ordninger,
medmindre myndigheden selv beslutter det. Dette er for at sikre, at kravene er praktisk
anvendelige og for ikke at påføre virksomheder, borgere og det offentlige nye administrative og
økonomiske byrder.
BL finder, at det er et afgørende og godt signal, at implementeringen af direktivet ikke må virke
fordyrende, da dette kan vanskeliggøre gennemførelse af renoveringer og dermed realisering af
energibesparelserne som følge af renoveringerne. Det er afgørende, at der ikke opsættes
barrierer for iværksættelse af energibesparende renoveringer.
BL står gerne til rådighed for yderligere herom, og spørgsmål kan rettes til teknisk konsulent
Mikkel Jungshoved på mail [email protected].
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2330391_0011.png
-- AKT 1129802 -- BILAG 6 -- [ Bilag 10 Forbrugerrådet Tænk ] --
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
T: +45 7741 7741, F: +45 7741 7742, taenk.dk
Energistyrelsen
att.
[email protected]
[email protected]
[email protected]
j.nr: 2020 - 10110
23. november 2020
Høring vedr. udkast til lov om ændring af energispareloven
Forbrugerrådet Tænk har modtaget forslag til lov om ændring af
energispareloven m.fl. i høring, og skal henvise til høringssvar af 18
november 2020 fra Rådet for Grøn Omstilling.
Vi skal især pege på det problematiske i, via en tilføjelse til
formålsbestemmelsen i loven, at lægge særligt fokus på energibesparelser i
fossile brændsler.
Denne tilføjelse kan skævvride fokus for energispareindsatsen i retning af
besparelser i fossile brændstoffer, og dermed væk fra de mest optimale måder
at opnå energieffektivisering på.
Samtidig kan tilføjelsen medføre, at Non Energy Benefits (NEB) ved
energirenovering af bygninger nedprioriteres. Disse NEB omfatter vigtige
effekter for forbrugerne såsom forbedret indeklima, mindre sygdom, højere
indlæringsevne i daginstitutioner og skoler, mindre risiko for fugtskader,
nedsat støj osv.
Tilføjelsen bør således slettes.
Vi står til rådighed for uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Vagn Jelsøe
Vicedirektør
Martin Salamon
Cheføkonom
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2330391_0012.png
-- AKT 1129802 -- BILAG 7 -- [ Bilag 11 Dansk Arbejdsgiverforening ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Hannus Petersen ([email protected])
Dansk Arbejdsgiverforening ([email protected])
SV: Høring af forslag til lov om ændring af energispareloven m.fl.
26-10-2020 15:37
Kære Hannus Petersen
Under henvisning til det til DA fremsendte høringsbrev af d.d. vedrørende ovennævnte skal vi oplyse, at
sagen falder uden for DA’s virkefelt, og at vi under henvisning hertil ikke ønsker at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Hjørdis de Stricker
Chefsekretær
Fra:
Hannus Petersen <[email protected]>
Sendt:
26. oktober 2020 14:50
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>; [email protected]; Akademisk Arkitektforening
<[email protected]>; 1 - KFST Energianke (KFST) <[email protected]>; [email protected];
Arbejdstilsynet <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Danske Læskedrik Fabrikanter (info)
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; co@co-
industri.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Danmarks Naturfredningsforening <[email protected]>; REDERI_NETKON
<[email protected]>; Danmarks Tekniske Universitet (dtu) <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Dansk Erhverv (høring)
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Dansk Transport og Logistik (DTL) <[email protected]>;
[email protected]; Dansk Varefakta Nævn <[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Danske Regioner
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Datatilsynet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Emballageindustrien <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; EVM NH Energiklagenævnets funktionspostkasse
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Faglig Fælles Forbund 3F <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Forbrugerrådet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; 1 -
FSTS Forsyningstilsynet <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Landbrug &
Førevarer <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; NOAHs Sekretariat (noah) <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2330391_0013.png
[email protected]; [email protected]; EM NH JURA <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Plastindustrien i Danmark <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; yves.blondeel@t-
regs.com; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; suzan.de-
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Sybille Kyed <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Elsbeth Teichert <[email protected]>
Emne:
Høring af forslag til lov om ændring af energispareloven m.fl.
Til høringsparter
Til jeres orientering vedlægges høringsmateriale vedrørende forslag til lov om ændring af energispareloven m.fl.
Høringsfristen er sat til den 23. november.
Med venlig hilsen / Best regards
Hannus Petersen
Specialkonsulent / Special Advisor
Center for energieffektivisering / Centre for Energy Efficiency
Mobil / Cell
E-mail
+45 33 92 74 15
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2330391_0014.png
-- AKT 1129802 -- BILAG 8 -- [ Bilag 12 Advokatsamfundet ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Energistyrelsen ([email protected]), Hannus Petersen ([email protected])
Henriette Fagerberg Erichsen ([email protected])
Sv: Høring af forslag til lov om ændring af energispareloven m.fl. (Sagsnr.: 2020 - 3)
27-10-2020 08:55
Tak for henvendelsen.
Advokatrådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Med venlig hilsen
Henriette Fagerberg Erichsen
Sekretær
Advokatsamfundet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K
D +45 33 96 97 28
[email protected]
-
www.advokatsamfundet.dk
Til:
Postkasse - Samfund - Advokatsamfundet ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Akademisk Arkitektforening ([email protected]), 1 - KFST
Energianke (KFST ([email protected]), Arbejderbevægelsens Erhvervsråd ([email protected]), Arbejdstilsynet
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), Blik- og Rørarbejderforbundet ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), Danmarks Naturfredningsforening ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] (fredericia-reception-
[email protected]), [email protected] ([email protected]), Dansk Standard
([email protected]), Dansk Transport og Logistik ([email protected]), Ove Holm ([email protected] ([email protected]), Dansk
Varefakta Nævn ([email protected]), Danske Advokater ([email protected]), Danske
Arkitektvirksomheder ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), Danske Regioner
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]),
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
[email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), EVM NH
Energiklagenævnets funktionspostkasse ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), Faglig Fælles Forbund 3F ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), Forsyningstilsynet ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), [email protected] ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), Peter Hindsberger ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Kommunernes Landsforening ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), info@lca-
center.dk ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), EM NH JURA ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Stavanger.authority@spirit-
energy.com ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), TEKNIQ Installatørernes Organisation ([email protected]), Andras Splidt
([email protected]), [email protected] ([email protected]), yves.blondeel@t-
regs.com ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Vestas Wind
Systems A/S ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), suzan.de-
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Sybille Kyed ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected])
[email protected] ([email protected])
Cc:
Hannus Petersen ([email protected])
Fra:
Titel:
Høring af forslag til lov om ændring af energispareloven m.fl.
Sendt:
26-10-2020 14:49
Til høringsparter
Til jeres orientering vedlægges høringsmateriale vedrørende forslag til lov om ændring af energispareloven m.fl.
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2330391_0016.png
Høringsfristen er sat til den 23. november.
Med venlig hilsen / Best regards
Hannus Petersen
Specialkonsulent / Special Advisor
Center for energieffektivisering / Centre for Energy Efficiency
Mobil / Cell
E-mail
+45 33 92 74 15
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi
behandler dine personoplysninger på vores hjemmeside
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2330391_0017.png
-- AKT 1129802 -- BILAG 9 -- [ Bilag 13 Erhvervsflyvningens Sammenslutning ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Energistyrelsen ([email protected])
Hannus Petersen ([email protected]), ES ([email protected])
ES ([email protected])
Høring af forslag til lov om ændring af energispareloven m.fl. J.nr. 2020 - 10110: ES 435-20
19-11-2020 20:27
ES 435-20
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i høring over forslag til lov om
ændring af energispareloven m.fl.
ES har ikke bemærkninger til forslaget.
Med venlig hilsen / Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant / Lt. Colonel
Generalsekretær / Secretary-General
Vice chair ECOGAS & Member of GA.COM & CAS.COM
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
www.es-daa.dk
P
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
P
Only print this e-mail if necessary.
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2330391_0018.png
-- AKT 1129802 -- BILAG 10 -- [ Bilag 14 CO-industri ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Energistyrelsen ([email protected])
Hannus Petersen ([email protected])
CO ([email protected])
SV: Høring af forslag til lov om ændring af energispareloven m.fl. - journalnummer 2020 - 10110.
19-11-2020 15:32
CO-industri bekræfter modtaget høring.
Vi skal i den forbindelse meddele, at vi ikke agter at afgive høringssvar i det aktuelle emne.
M.v.h.
f./ Henrik Jensen
Med venlig hilsen
Signe Nyholm-Hansen
Kontorassistent
CO-industri
Molestien 7, 3.
2450 København SV
Telefon dir.: +45 33 63 80 38
Telefon: +45 33 63 80 00
[email protected]
Fra:
Hannus Petersen <[email protected]>
Sendt:
26. oktober 2020 14:50
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>; [email protected]; Akademisk Arkitektforening
<[email protected]>; 1 - KFST Energianke (KFST) <[email protected]>; [email protected];
Arbejdstilsynet <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Danske Læskedrik Fabrikanter (info)
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; CO
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; jv@danica-
resources.com; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Danmarks Naturfredningsforening <[email protected]>;
[email protected]; Danmarks Tekniske Universitet (dtu) <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Dansk Erhverv (høring)
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Dansk Transport og Logistik (DTL) <[email protected]>;
[email protected]; Dansk Varefakta Nævn <[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Danske Regioner
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Datatilsynet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Emballageindustrien <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; EVM NH Energiklagenævnets funktionspostkasse
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Faglig Fælles Forbund 3F <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Forbrugerrådet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; 1 -
FSTS Forsyningstilsynet <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2330391_0019.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Landbrug &
Førevarer <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; NOAHs Sekretariat (noah) <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; EM NH JURA <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Plastindustrien i Danmark <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; yves.blondeel@t-
regs.com; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; suzan.de-
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Sybille Kyed <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Elsbeth Teichert <[email protected]>
Emne:
Høring af forslag til lov om ændring af energispareloven m.fl.
Til høringsparter
Til jeres orientering vedlægges høringsmateriale vedrørende forslag til lov om ændring af energispareloven m.fl.
Høringsfristen er sat til den 23. november.
Med venlig hilsen / Best regards
Hannus Petersen
Specialkonsulent / Special Advisor
Center for energieffektivisering / Centre for Energy Efficiency
Mobil / Cell
E-mail
+45 33 92 74 15
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
L 156 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2330391_0020.png
-- AKT 1129802 -- BILAG 11 -- [ Bilag 15 FSR - Danske Revisorer ] --
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Att.: Specialkonsulent Hannus Petersen
Pr. e-mail:
[email protected];
cc:
[email protected]
20. november 2020
Høring over forslag til lov om ændring af lov om fremme af besparelser i
energiforbruget, lov om fremme af energibesparelser i bygninger og af lov
nr. 1756 af 27. december 2016 om ændring af lov om elforsyning, lov
om fremme af vedvarende energi og elsikkerhedsloven og om ophævelse
af lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders pro-
duktionsprocesser
j.nr.: 2020-10110
Tak for muligheden for at kommentere udkastene.
Vi har ingen kommentarer af regnskabs- eller revisionsmæssig karakter.
FSR
danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Med venlig hilsen
Jeanette Staal
formand for FSR
danske revisorers For-
syningsarbejdsgruppe
Alexander Munkholm Bruun
student