Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 160 Bilag 1
Offentligt
2335837_0001.png
Høringsnotat om forslag til lov om ændring
af lov om videreanvendelse af den
offentlige sektors informationer
(Udvidelse af anvendelsesområde og fri adgang til offentlige datasæt
med høj værdi)
13. november 2020
CTD/BJLAR/ARN
DT
1. Indledning .................................................................................................. 2
2. Sammenfatning af ændringer i lovforslaget i forhold til
høringsudkastet.............................................................................................. 2
3. Generelle bemærkninger til lovudkastet .................................................... 3
3.1. Forhold til databeskyttelsesloven ....................................................................... 3
3.2. Hensyn til informationssikkerhed ...................................................................... 3
3.3. Økonomiske konsekvenser ................................................................................. 4
3.4. Uddybning af bemærkninger .............................................................................. 5
4. Bemærkninger til lovforslagets temaer ...................................................... 6
4.1. Offentlige virksomheder...................................................................................... 6
4.2. Forskningsdata ...................................................................................................... 6
4.3. Datasæt af høj værdi ............................................................................................. 8
4.4. Gebyrer .................................................................................................................. 9
4.5. Ét enkelt adgangspunkt til offentlige data ...................................................... 10
5. Øvrige emner ............................................................................................. 11
L 160 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335837_0002.png
Side 2 af 12
1. Indledning
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offent-
lige sektors informationer har i perioden fra den 29. september 2020 til den 27. ok-
tober 2020 været i ekstern høring. Udkastet blev også offentliggjort på Høringspor-
talen.
Der er modtaget høringssvar fra 29 myndigheder og organisationer. 19 høringssvar
indeholder bemærkninger til lovudkastet, mens de øvrige 10 høringssvar, herunder
fra Danmarks Statistik, ikke indeholdt bemærkninger. En oversigt med alle hø-
ringssvar er vedlagt.
Det er alene de væsentligste bemærkninger fra høringssvarene, der er medtaget i
dette notat.
2. Sammenfatning af ændringer i lovforslaget i forhold til
høringsudkastet
De indkomne høringssvar har givet anledning til følgende ændringer af lovforsla-
get:
I
lovforslagets § 1, nr. 12,
er § 11a, stk. 1, fjernet. Bestemmelsen erstattes af et
nyt stk. 2 i § 11a, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren efter af-
tale med finansministeren kan fastsætte regler om, i hvilket format og efter
hvilke standarder forskningsdata skal gøres offentligt tilgængelige. Ændrin-
gen er uddybet i bemærkningerne.
I
lovforslagets § 1, nr. 12,
er der i § 11a, stk. 2, (nyt stk. 1) foretaget en sproglig
ændring, hvorefter det er præciseret, at det er en forudsætning for, at forsk-
ningsdata er omfattet af loven, at de er helt eller delvist offentligt finansie-
ret. Der er ikke tilsigtet nogen materiel ændring hermed.
I afsnit 3.2.3 om
forskningsdata
er det tilføjet, at udvidelsen af anvendelses-
området for forskningsdata ikke indebærer, at offentlige myndigheder er
forpligtet til at fremstille eller tilpasse dokumenter eller til at stille uddrag til
rådighed for at efterkomme videreanvendelse af data, hvis dette ikke kan
klares som en simpel ekspeditionssag, jf. PSI-lovens § 7, stk. 2. Der er ikke
tilsigtet nogen materiel ændring hermed.
I afsnit 3.4.3 om
gebyrregler
er det præciseret, at PSI-lovens § 8, stk. 1, ikke
finder anvendelse for forskningsdata, da forskningsdata skal stilles gratis til
rådighed, jf. § 8, stk. 6, hvilket vil sige, at offentlige myndigheder ikke kan
opkræve gebyrer for videreanvendelse af forskningsdata. Der er ikke tilsig-
tet nogen materiel ændring hermed.
I afsnit 3.5.3 om
datasæt af høj værdi
er det præciseret, at bestemmelsen i §
11b, som bemyndiger finansministeren til at fastsætte nærmere regler om
L 160 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335837_0003.png
Side 3 af 12
datasæt af høj værdi, også kan anvendes til at dispensere fra kravene til da-
tasæt af høj værdi i en tidsbegrænset periode på højst 2 år fra ikrafttrædel-
sesdatoen for den relevante gennemførelsesretsakt.
I afsnit 4 om
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offent-
lige
er det præciseret, at udvidelsen af lovens anvendelsesområde vil have
begrænsede økonomiske konsekvenser i forhold til forskningsdata. Der er
ikke tilsigtet nogen materiel ændring hermed.
Der er desuden foretaget en række ændringer af sproglig og lovteknisk karakter i
lovforslaget, der er fundet hensigtsmæssige på baggrund af høringen og den ende-
lige lovtekniske gennemgang.
3. Generelle bemærkninger til lovudkastet
3.1. Forhold til databeskyttelsesloven
Flere organisationer bemærker, at videreanvendelse af den offentlige sektors infor-
mationer ikke må resultere i en svækkelse af beskyttelsen af persondata.
Datatilsynet bemærker, at det ikke står klart, i hvilket omfang den omtalte viderean-
vendelse af forskningsdata omfatter personoplysninger, og i så fald om der er tale
om oplysninger, som oprindeligt er behandlet på grundlag af databeskyttelseslo-
vens § 10 eller på grundlag af andre hjemmelsbestemmelser i databeskyttelsesfor-
ordningen.
IDA bemærker, at det skal sikres, at retten til privatlivets fred tænkes ind fra starten
og at personfølsomme data som den absolutte hovedregel anonymiseres.
Region Syddanmark bemærker, at det næppe vil være i overensstemmelse med da-
tabeskyttelsesforordningen, at gøre regionens forskningsdata i personhenførbar
form tilgængelig for andre parter til brug for massedownload eller lignende.
Aalborg Universitet bemærker, at den teknologiske og algoritmemæssige udvikling,
særligt omkring AI, har gjort, at selv "uskyldige" data, i sammenstilling med andre
datasæt, kan udgøre en risiko.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen er enig i, at ændringslovforslaget ikke skal ændre på gæl-
dende ret for beskyttelse af persondata. Det fremgår eksplicit af bemærkninger til
loven, at lovforslaget ikke ændrer på gældende regler for persondata. PSI-loven er
således i overensstemmelse med databeskyttelsesloven.
3.2. Hensyn til informationssikkerhed
Aarhus Letbane mener, at der skal tages højde for, at visse it-sikkerhedsmetoder
skal beskyttes i samme stil som at det nævnes at GDPR har forrang. Her tænkes
særligt i forhold til, hvis der bliver brugt systemer, der baserer sig på en bestemt
L 160 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335837_0004.png
Side 4 af 12
bruger- eller angriber-adfærd, da det bliver meget nemt at omgås, hvis det åbnes
op.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
PSI-ændringslovforslaget ændrer ikke de administrative rammer sat i forvaltnings-
loven og offentlighedsloven
herunder de loves muligheder for at undtage infor-
mationer fra offentliggørelse af sikkerhedsmæssige grunde.
Københavns Universitet bemærker, at det er væsentligt, at kompleksiteten omkring
risiko bliver adresseret og indtænkt i forhold til implementering af loven. Det bør i
langt højere grad være tydeligt hvilke brede informationssikkerhedsbaserede risiko-
betragtninger der ligger til grund for de økonomiske gevinster, som forudsættes,
ved at gøre data åbne. Ligeledes bør de økonomiske konsekvenser af et misbrug og
den der af medfølgende negative samfundseffekt gøres tydelig. Den negative sam-
fundseffekt bør indtænkes som et hensyn i § 12 stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Der er mulighed for at undtage data fra offentligheden af sikkerhedshensyn. Over-
ordnet kan det siges, at lovligheden og sikkerheden i enhver anvendelse af data er
anvenders ansvar, herunder at forhindre misbrug af åbne offentlige data med deraf
følgende eventuelle negative samfundseffekter.
Banedanmark bemærker, at Banedanmark besidder meget data, der ikke kan deles,
enten fordi der fx er tale om oplysninger vedr. transport af farligt gods, eller fordi
der er tale om data, der anvendes i trafikale sammenhænge på den kritiske infra-
struktur. I den sammenhæng henvises til bekendtgørelse nr. 1042 af 6. august 2018
om sikkerhed i net- og informationssystemer i transportsektoren. Det er fortsat Ba-
nedanmarks ønske, at data, der benyttes i it-systemer, der er omfattet af bekendtgø-
relse nr. 1042, kan undtages fra loven.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
PSI-loven giver ikke hjemmel til at gøre data tilgængelige for videreanvendelse,
som anden lovgivning forbyder videregivelse af. Det omfatter blandt andet data,
som ikke kan deles af sikkerhedsmæssige årsager.
3.3. Økonomiske konsekvenser
KL bemærker, at de ikke på nuværende tidspunkt kan vurdere de økonomiske kon-
sekvenser af lovens ændringer, men at de forudser behov for betydelige ændringer
af offentlige systemer i relation til dynamiske data og udvælgelsen af datasæt af høj
værdi.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
På nuværende tidspunkt forventes ikke behov for væsentlige ændringer af offent-
lige systemer for at opfylde lovforslagets krav til dynamiske data og udvælgelsen af
datasæt af høj værdi. Europa-Kommissionen har igangsat en proces om udvælgelse
af datasæt af høj værdi, hvor det forventes, at specifikke krav til API-grænseflader
L 160 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335837_0005.png
Side 5 af 12
vil blive nærmere belyst. I denne forbindelse vil eventuelle nationale økonomiske
konsekvenser blive konkretiseret og håndteret.
Danske Universiteter og Syddansk Universitet mener, at en implementering af for-
slaget vil medføre betydelige omkostninger for universiteterne, modsat det der
fremgår af afsnit 4 i forslaget. Danske Universiteter bemærker, at universiteterne
pt. ikke har den nødvendige digitale infrastruktur eller kompetencer til at kunne til-
gængeliggøre forskningsdata, hvilket vil skulle etableres.
Copenhagen Business School bemærker desuden, at der mangler realistiske konse-
kvensanalyser af de økonomiske omkostninger for universiteterne ved forpligtel-
serne til både den umiddelbare tilgængeliggørelse af forskningsdata, der følger af
PSI-loven.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Kravet om at forskningsdata skal stilles gratis til rådighed omfatter udelukkende
forskningsdata, som er helt eller delvist offentligt finansieret og gjort tilgængelige
gennem en institutionel eller emnebaseret datasamling. Det er vurderingen, at ingen
eller få forskningsdata, der bliver berørt af dette krav, er betalingspålagte, og be-
stemmelsen vil derfor have begrænsede økonomiske konsekvenser. Dette er præci-
seret i bemærkningerne til loven. Digitaliseringsstyrelsen bemærker i denne sam-
menhæng, at Uddannelses- og Forskningsministeriet har igangsat udarbejdelsen af
en national strategi for data management for forskningsdata.
Banedanmark bemærker, at der kan ikke på nuværende tidspunkt fastlås noget en-
deligt om hverken omfanget af, hvilke datasæt, der skal stilles til rådighed eller de
endelige økonomiske konsekvenser forbundet med vedtagelsen af lovforslaget. Det
står dog klart, at der vil være økonomiske konsekvenser forbundet med gennemfø-
relse af lovforslaget, jf. bl.a. de ændrede regler for opkrævning af gebyr.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen bemærker, at den primære indholdsmæssige ændring af reg-
lerne for at opkræve gebyrer er, at der fremadrettet skal føres en offentlig liste med
de danske myndigheder, der anvender den gældende undtagelsesbestemmelse til
gebyrreglerne. Det vil fortsat være muligt at undtage myndigheder, som skal gene-
rere indtægter til dækning af en betydelig del af omkostningerne til udførelse af de-
res offentlige opgaver, jf. PSI-lovens § 8, stk. 2. Det vil sige, at det er muligt for
myndigheder i forbindelse med indtægtsdækket virksomhed at opkræve gebyrer,
som overstiger de definerede marginale omkostninger. Se også bemærkninger i af-
snit 4.4 om
gebyrer.
3.4. Uddybning af bemærkninger
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering bemærker, at det bør overvejes at
gøre mere ud af bemærkningerne til loven, specielt til bemærkningerne til de en-
L 160 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335837_0006.png
Side 6 af 12
kelte bestemmelser. Flere steder havde Styrelsen for Dataforsyning og Effektivise-
ring vanskeligt ved at læse, hvilken betydning lovændringen har eller forventes at få
på anvendelsen eller fortolkningen af loven.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen er enig i, at ændringslovforslaget berører komplekse emner
af teknisk karakter. Digitaliseringsstyrelsen har så vidt muligt uddybet bemærknin-
gerne til loven, jf. sammenfatningen af ændringer i lovforslaget.
4. Bemærkninger til lovforslagets temaer
4.1. Offentlige virksomheder
Trafikselskaberne i Danmark har bemærket, at det kunne med fordel tydeliggøres i
lovforslaget hvad der menes med en offentlig virksomhed, og at det gerne må ek-
semplificeres.
Miljøstyrelsen har bemærket, at Miljøstyrelsen har vanskeligt ved at gennemskue
på, hvilken måde forsyningssektoren bliver omfattet af reglerne.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Ændringslovforslaget omfatter kun offentlige virksomheder, der handler som ope-
ratører af offentlige tjenester, fungerer som luftfartsselskaber eller handler som
EU-redere. Dette vil i praksis betyde, at offentlige forsyningsvirksomheder, dvs.
gas-, varme-, el- og vandværker, og transportvirksomheder, havne, lufthavne, post-
væsener samt virksomheder, der udvinder olie, gas og kul, foreslås omfattet af PSI-
loven. Ændringslovforslaget indeholder ikke en generel forpligtelse til at tillade vi-
dereanvendelse af dokumenter og datasamlinger, der produceres af offentlige virk-
somheder, og det vil fortsat være op til den berørte offentlige virksomhed at træffe
beslutning om, hvorvidt den vil tillade videreanvendelse, medmindre andet er fore-
skrevet i EU-ret og national ret. Først når en offentlig virksomhed har gjort et do-
kument tilgængeligt for videreanvendelse, skal den overholde de relevante forplig-
telser i åbne data-direktivet for så vidt angår formater, gebyrer, gennemsigtighed,
licenser, ikkediskriminering og forbud mod eneretsaftaler.
4.2. Forskningsdata
Uddannelses- og Forskningsministeriet og Syddansk Universitet foreslår, at der i
lovens § 3 ligeledes indsættes en definition af ”forskningsdata”,
idet det fremstår
uklart, hvilke forskningsdata, der omfattes af loven.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Åbne data-direktivets definition af forskningsdata er ikke medtaget i lovteksten, da
det vurderes unødvendigt at definere i en dansk juridisk kontekst. Åbne data-direk-
tivets definition er i stedet beskrevet i bemærkningerne til loven i afsnit 3.2.2.
L 160 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335837_0007.png
Side 7 af 12
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at det synes uklart, hvad bemyn-
digelsesbestemmelsen i § 11a indebærer. Det bemærkes i den forbindelse, at be-
mærkningerne ikke afspejler, at der er tale om en bemyndigelsesbestemmelse, men
at det fremgår, at uddannelses-
og forskningsministeren kan ”aftale at øge tilgænge-
ligheden af forskningsdata med henblik på, at alle offentlige finansierede forsk-
ningsdata gøres offentligt tilgængeligt”. Uddannelses-
og Forskningsministeriet be-
mærker, at det i § 11a bør præciseres, hvilke regler der forventes at blive udstedt i
medfør af bemyndigelsesbestemmelsen til den uddannelses- og forskningsministe-
ren.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen er enig i bemærkningen og har tilpasset § 11a og de rele-
vante bemærkninger på baggrund af Uddannelses- og Forskningsministeriets for-
slag, jf. sammenfatning af ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet.
Kulturministeriet finder ikke, at det er tilstrækkeligt tydeligt formuleret, at lov-
forslaget omfatter forskningsdata afleveret til offentlige arkiver. Hvis denne opfat-
telse er korrekt, bør dette skrives ind i bemærkningerne til loven.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Lovforslaget regulerer ikke krav til arkivering. Det bemærkes, at en aflevering af
data til arkivering ikke i sig selv udgør en offentliggørelse i en institutionel eller em-
nebaseret datasamling.
Danske Universiteter gør opmærksom på, at der er sammenfald mellem de foreslå-
ede ændringer i PSI-direktivet og de to nye bekendtgørelser fra Rigsarkivet vedr.
anmeldelse og aflevering af forskningsdata, hvilket Danske Universiteter finder
uhensigtsmæssigt. Det henstilles derfor til at udformningen og den efterfølgende
implementering koordineres med Kulturministeriet, der også arbejder med tilgæn-
geliggørelse af forskningsdata.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Åbne data-direktivet sætter en tidsramme for ændringerne i nærværende lovforslag
som ikke kan ændres nationalt. Den ønskede koordinering pågår idet relevante
myndigheder, herunder Kulturministeriet, er inddraget i såvel udformningen af
nærværende lov som i arbejdet med en national strategi for data management om
forskningsdata i regi af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet, Kulturministeriet, Danske Universiteter og
Copenhagen Business School bemærker, at det fremgår i ændringslovforslaget, at
bestemmelsen kun gælder forskningsdata, der er gjort tilgængelig gennem en insti-
tutionel eller emnebaseret datasamling. Det er dog uklart, hvilke dele af forsknings-
data der er tale om, og det anbefales, at der udarbejdes en klar præcisering heraf.
L 160 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335837_0008.png
Side 8 af 12
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen er enig i, at det vil være hensigtsmæssigt med en tydeligere
præcisering af, hvad en institutionel eller emnebaseret datasamling indbefatter. Der
fremgår dog ikke en europæisk definition i åbne data-direktivet. Det bemærkes i
denne sammenhæng, at Uddannelses- og Forskningsministeriet har igangsat udar-
bejdelsen af en national strategi for data management om forskningsdata.
Aalborg Universitet skriver, at det i lovforslagets § 11a foreslås, at der sigtes mod
'... at gøre alle offentligt finansierede forskningsdata offentligt tilgængelige.'. Om-
end det tager visionen lidt ud af formuleringen, så ville det måske være hensigts-
mæssigt at erstatte 'alle' med et ord som eksempelvis 'relevante' eller tilføje 'alle re-
levante'.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Åbne data-direktivet stiller i artikel 10, stk. 1. krav om nationale politikker, der sig-
ter på at gøre alle offentligt finansierede forskningsdata tilgængelige, så det vurde-
res ikke som direktivmedholdeligt at ændre lovens ord på dette punkt.
4.3. Datasæt af høj værdi
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering og Geodatastyrelsen påpeger, at be-
myndigelsesbestemmelsen i § 11b ikke eksplicit nævner, at finansministeren i sær-
lige tilfælde kan udskyde ikrafttrædelsen af kravet om, at datasæt af høj værdi skal
være gratis i op til to år.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Det vurderes, at det ikke er problematisk for anvendelsen af bemyndigelsesbestem-
melsen, at den ikke eksplicit nævner muligheden for at udskyde gratis-kravet. Det
er dog præciseret i bemærkningerne til ændringslovforslaget, at bestemmelsen i §
11b, som bemyndiger finansministeren til at fastsætte nærmere regler om datasæt af
høj værdi, kan anvendes til at dispensere fra kravene til datasæt af høj værdi i en
tidsbegrænset periode på højst 2 år fra ikrafttrædelsesdatoen for den relevante gen-
nemførelsesretsakt.
DANVA efterlyser, at der i lovbemærkningerne sker en omtale af, hvad konse-
kvenserne er af, at nogle datasæt udpeges til at være af særlig høj værdi.
Copenhagen Business School bemærker, at det er uklart om listen over datasæt af
høj værdi udelukkende handler om data fra offentlige virksomheder, eller om der
også kan optræde forskningsdata fra universiteterne på listen.
Region Syddanmark har spurgt ind til, hvem og hvordan der
defineres ”datasæt
af
høj værdi”.
Region Syddanmark bemærker, at det ikke er omkostningsfrit for of-
fentlige virksomheder at stille data til rådighed og spørger ind til, hvordan udvæl-
gelsen skal finansieres.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
L 160 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335837_0009.png
Side 9 af 12
Udvælgelsen af datasæt af høj værdi foregår via en gennemførelsesretsakt, som Eu-
ropa-Kommissionen udarbejder. Det er forventningen, at gennemførelsesretsakten
sendes til afstemning blandt EU-medlemslandene i begyndelsen af 2021. Først ved
vedtagelsen af gennemførelsesretsakten vil det være muligt at vurdere de konkrete
konsekvenser af udvælgelsen. Datasæt af høj værdi vil blive udvalgt inden for seks
tematiske kategorier. Det drejer sig om geospatiale data, jordobservation og miljø,
meteorologiske data, statistik, virksomheder og virksomhedsejerskab, samt mobili-
tet. De udvalgte datasæt skal udstilles gratis på tværs af de europæiske lande. Samti-
dig skal datasættene være maskinlæsbare, tilgængelige via API-grænseflader og til-
gængelige i form af massedownloads, hvis dette er relevant. Digitaliseringsstyrelsen
henviser i denne forbindelse til ændringslovforslagets bemærkninger afsnit 3.5. Ud-
gangspunktet for udgifter til national medfinansiering, der følger af EU-retsakter,
er, at de skal afholdes inden for eksisterende bevillingsrammer. Europa-Kommissi-
onen forventes dog at stille visse midler til rådighed for medfinansiering af natio-
nale initiativer, som sigter på at gøre datasæt af høj værdi tilgængelige i henhold til
åbne data-direktivet.
4.4. Gebyrer
Geodatastyrelsen bemærker, at åbne data-direktivets artikel 6, stk. 2, giver offent-
lige myndigheder mulighed for at opkræve gebyrer, når myndigheden skal generere
indtægter til dækning af en betydelig del af omkostningerne til udførelse af deres
offentlige opgaver. Det er Geodatastyrelsens forståelse, at der heri ligger, at myn-
digheder, der driver indtægtsdækket virksomhed, hvor en del eller hele indsamlin-
gen af data, finansieres af brugerbetaling for adgang og videreanvendelse af data,
bør have mulighed for at opkræve gebyrer. Der ses således en udfordring i forhold
til styrelser, som fx Geodatastyrelsen, der både stiller data frit til rådighed, men
som samtidig også driver indtægtsdækket virksomhed, hvor der genereres indtægter
ved at stille data og dokumenter til rådighed (fx. søkort). Geodatastyrelsen opfor-
drer desuden til, at der indledes en dialog med de myndigheder, der potentielt kan
blive omfattet af den liste, der skal føres over myndigheder, der kan pålægge geby-
rer ud over marginalomkostningerne, med henblik på at processen for udformnin-
gen af listen og kriterierne for, hvornår en myndighed kommer på listen, dels kan
drøftes med de berørte parter og gøres transparent for offentligheden.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen er enig i, at implementeringen af direktivet i videst muligt
omfang bør tage hensyn til gældende dansk praksis for opkrævning af gebyrer, jf.
budgetvejledning og vejledning om prisfastsættelse. Digitaliseringsstyrelsen vurde-
rer i denne sammenhæng, at ændringslovforslaget imødekommer de eksisterende
behov for at drive indtægtsdækket virksomhed. Digitaliseringsstyrelsen kvitterer for
Geodatastyrelsens ønske om at indgå i det arbejde om udformning af en liste med
de danske myndigheder, der kan fastsætte en betaling, der overstiger de merom-
kostninger, der er forbundet med at stille dokumenter eller datasamlinger til rådig-
hed for videreanvendelse.
L 160 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335837_0010.png
Side 10 af 12
Finans Danmark bemærker, at man i lovforslaget som noget nyt lægger op til, at
man vil benytte sig af en ny undtagelsesmulighed i direktivet, således at gebyrer for
adgang til åbne data kan overstige de marginale omkostninger, såfremt der er tale
om data, der er frembragt af indtægtsdækket offentlig virksomhed. Principielt me-
ner Finans Danmark, at dette i praksis risikerer at virke som en skat på åbne data
og som igen risikerer at hæmme anvendelsen af åbne data og dermed virke imod
hensigten med direktivet.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Der er ikke i PSI-ændringslovforslaget stillet forslag om en ny undtagelsesmulig-
hed, som muliggør opkrævning af gebyrer for videreanvendelse af adgang til data. I
ændringslovforslaget er der stillet forslag om en ny formulering af den gældende §
8, stk. 2, som tilpasses til også at kunne omfatte offentlige virksomheder, der ikke
tidligere har været omfattet af PSI-lovens anvendelsesområde.
4.5. Ét enkelt adgangspunkt til offentlige data
KL anbefaler, at der ved etablering af et adgangspunkt for data tages udgangspunkt
i allerede eksisterende distributionskanaler for offentlige data, så der ikke opstår
flere konkurrerende distributionskanaler for de samme data af statslige it-systemer.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen er enig i, at udviklingen af et enkelt adgangspunkt til offent-
lige data så vidt muligt skal baseres på eksisterende dataportaler. Der forventes i
den forbindelse så vidt muligt ikke at blive pålagt myndigheder nye opgaver.
Aarhus Letbane foreslår, at der som tillæg til udviklingen af et enkelt adgangspunkt
til offentlige data også skal være et link i sidefoden på enhver offentlig virksomheds
side, der angår åbne data.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Det vurderes ikke at lægge inden for rammerne af dette ændringslovforslag at in-
troducere specifikke krav til udformningen af offentlige hjemmesider.
Aalborg Universitet mener, at det bør det præciseres hvilken type 'adgangspunkt'
der menes, og en yderligere kvalificering af hvorvidt dette i alle tilfælde vil være til-
strækkelig værdiskabende for slutbrugerne.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Åbne data-direktivet stiller krav om, at medlemsstaterne i samarbejde med Europa-
Kommissionen fortsætter deres bestræbelser på at forenkle adgangen til datasæt,
navnlig ved at etablere et enkelt adgangspunkt. Det fremgår af bemærkningerne til
ændringslovforslaget, at der skal udvikles ét enkelt adgangspunkt til offentlige data,
som skal udstille metadata om offentlige datasæt for at gøre det lettere at finde og
anvende offentlige data i Danmark.
L 160 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335837_0011.png
Side 11 af 12
5. Øvrige emner
Banedanmark bemærker, at Banedanmark har store mængder af data, der i øjeblik-
ket ikke kan gøres offentligt tilgængelige på en overskuelig måde, fordi data ligger i
proprietære systemer og ikke er standardiserede. Der er også i nogle områder tale
om meget store datamængder (Laser-punktsky), som ikke uden store økonomiske
konsekvenser kan gøres tilgængelige for massedownloads. Det anses ikke for mu-
ligt at kunne gennemføre tilretninger inden for den anslåede tilgængelighedsdato,
og det vil kræve meget ekstra arbejde at gøre data klar til offentliggørelse.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Lovforslaget ændrer ikke på de generelle regler for behandling af anmodninger om
adgang til data. Som det fremgår af lovforslaget vil det efter de nye regler om dyna-
miske data være op til den enkelte myndighed at vurdere, om der er så væsentlige
økonomiske eller praktiske hindringer, for at stille dynamiske data til rådighed for
videreanvendelse straks efter indsamlingen, at tilgængeliggørelsen må ske med en
vis forsinkelse eller med tekniske begrænsninger. Det er dog en forudsætning for
eventuelle begrænsninger, at udnyttelse af det økonomiske potentiale i de dynami-
ske data ikke hindres.
Trafikselskaber i Danmark
bemærker, at Forordning 2017/1926 ”angående tilrådig-
hedsstillelse af EU-dækkende multimodale
rejseinformationstjenester” stiller krav
om deling af køreplaner mv., samt lægger ud til medlemsstaterne at beslutte, om
der skal udstilles realtids-data om offentlig transport. Der findes ingen henvisning
hertil i lovforslaget. Forordningen specificerer hvilke dataformater, der skal anven-
des (fx NeTEx og SIRI). Forordningen er mere specifik end lovforslaget mht. for-
mater og hvilke dataelementer, der skal udstilles. Lovforslaget er i andre henseen-
der mere specifikt end forordningen, idet det fastslår at realtidsdata skal udstilles,
og har medtaget trafikdata (forstået som køreplaner, realtidsprognoser, trafikmed-
delelser, realtidsændringer) som ’Datasæt af høj værdi’, hvorom der gælder at fi-
nansministeren fastsætter nærmere
regler.”
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsen er enig i, at det er vigtigt at både europæiske og nationale
retsakter er i overensstemmelse og tænkt sammen. I denne sammenhæng kan det
bemærkes, at Europa-Kommission ved udvælgelsen af datasæt af høj værdi forven-
tes at koordinere og basere sit forslag på øvrige relevante EU-retsakter, fx direkti-
vet om rammerne for indførelse af intelligente transportsystemer på vejtransport-
området og for grænsefladerne til andre transportformer (ITS-direktivet) og direk-
tivet om opbygning af en infrastruktur for geografisk information i Det Europæi-
ske Fællesskab (INSPIRE-direktivet).
Wikimedia Danmark bemærker, at de opfordrer til, at loven nævner, at data fra of-
fentlige virksomheder gøres tilgængelig ikke blot til "videreanvendelse" men også
L 160 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2335837_0012.png
Side 12 af 12
til videreformidling med mulighed for ændring og salg og at kreditering ikke er
nødvendig.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Loven sætter ingen begrænsninger på, hvordan data må videreanvendes, men det
ligger ikke inden for lovens rammer at forbyde krav om kreditering.
Aarhus Letbane mener, at for at undgå at uhensigtsmæssige tekniske midler bruges
skal ”hensigtsmæssighed” defineres. En organisation kan fx sagtens bygge en uhen-
sigtsmæssig API-grænseflade, hvis den ikke dokumenteres grundigt. Derfor foreslår
Aarhus Letbane,
at der igennem dokumentet skrives ”veldokumenterede API-
grænseflader” i stedet for blot ”API-grænseflader”.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Krav til og præcisering af API-grænseflader afventer Europa-Kommissionens gen-
nemførelsesretsakt om udvælgelse af datasæt af høj værdi. I denne henseende kan
nærmere krav til dokumentation af API’er fastlægges i en bekendtgørelse, jf. § 11b.
Region Syddanmark bemærker, at det bør afdækkes, om der skulle være noget i
reglerne om ejendomsret og reglerne om immaterialrettigheder (intellektuelle ejen-
domsrettigheder, IP), som giver hindring for lovforslaget, samt reglerne om beskyt-
telse af erhvervshemmeligheder, tavshedspligt m.v.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Lovforslaget ændrer ikke ved gældende regler om immaterielret og fortrolighed
fastsat i anden lovgivning. Digitaliseringsstyrelsen vurderer derfor ikke, at der er
konflikt med øvrige regler på området.
Region Nordjylland og DANVA foreslår, at der udarbejdes vejledning eller andet
konkret anvendeligt informativt materiale om lov om videreanvendelse af den of-
fentlige sektors informationer.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger
Der forventes udarbejdet vejledningsmateriale i forbindelse med den generelle ind-
sats for at udbrede videreanvendelse af den offentlige sektors informationer.