Til lovforslag nr.
L 175
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 20. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer
m.v., lov om finansiel virksomhed og lov om et skibsfinansieringsinstitut
(Gennemførelse af direktiv om udstedelse af og offentligt tilsyn med dækkede obligationer og fastsættelse af
overdækningskrav m.v. på baggrund af kapitalkravsforordningen (CRR))
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 5 ændringsforslag til lov‐
forslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil‐
lede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten
Socialdemokratiets, Venstres, Det Konservative Folke‐
partis, Socialistisk Folkepartis, Radikale Venstres og En‐
hedslistens medlemmer af udvalget bemærker følgende:
Ved implementeringen af den nye lovgivning skal Fi‐
nanstilsynet genoverveje tilgangen til værdiansættelse af
ejendomme efter markedsværdiprincippet med henblik på at
imødegå uhensigtsmæssige effekter for industri- og produk‐
tionsvirksomheder, ved at direktivet ikke rummer mulighed
for at fravige kravet om værdiansættelse efter markedsvær‐
di.
I arbejdet med forenklingen af de bekendtgørelser, der
nærmere fastsætter kravene til værdiansættelse af fast ejen‐
dom, bør Finanstilsynet tage højde for, at bekendtgørelsen
om SDO’er allerede i dag åbner mulighed for en helhedsori‐
enteret tilgang til værdiansættelse efter markedsværdi. Be‐
kendtgørelsen rummer en bestemmelse om, at der for speci‐
elle ejendomstyper, der er særligt indrettede, og som meget
sjældent eller aldrig omsættes eller udlejes, kan anlægges
en værdiansættelse baseret på genanskaffelsessummen frem
for en vurdering alene baseret på referencer for leje eller
ejendomsinvesteringsafkast. Denne bestemmelse er ikke be‐
grænset til en bestemt ejendomskategori og kan efter en
individuel vurdering anvendes på alle ejendomstyper, herun‐
der på ejendomme med f.eks. industri- og produktionsanlæg,
hvor der ofte ikke er et marked med markedsleje, driftsud‐
gifter og afkastprocenter.
I EU-lovgivningen henvises der til, at en værdiansættelse
efter markedsværdi skal ske ud fra, hvad værdien af ejen‐
dommen vil være i en transaktion mellem en uafhængig
og velinformeret køber og sælger, der hver især handler på
normale markedsvilkår og med forsigtighed. Finanstilsynet
vil overveje, om der er regler i bekendtgørelsen, som kan
præciseres og derved gøres mere operationelle for realkre‐
ditinstitutterne. Det bemærkes i den forbindelse, at EU-lov‐
givningen alene på et overordnet niveau forholder sig til
markedsværdi.
Det er afgørende, at industri- og produktionsvirksomhe‐
der fortsat kan have adgang til en solid basisfinansiering i
form af realkreditfinansiering til understøttelse af vækst og
arbejdspladser i Danmark. Efter lovgivningen er implemen‐
teret i 2022, vil erhvervsministeren inden udgangen af 2023
undersøge, hvorvidt der er sket forringelser i adgangen til
realkreditfinansiering til industri- og produktionsejendom‐
me.
AX026396