København
Februar 2021
Fælles høringssvar over supplerende høring til forslag til lov om urimelig
handelspraksis: vedrørende administrative bødeforelæg og bødeniveauer
I arbejdet med implementeringen af EU direktiv 2019/633 om urimelig handelspraksis i relationer mellem
virksomheder i landbrugs- og fødevareforsyningskæden er udsendt en supplerende høring omhandlende §§
19 og 20 i lov om urimelig handelspraksis i landbrugs- og fødevareforsyningskæden vedrørende
administrative bødeforelæg. Med dette høringssvar ønsker medunderskrivende organisationer at komme
med fælles bemærkninger til ændringerne foreslået til §§ 19 og 20.
§ 19, stk. 4
I forhold til det oprindelige lovudkast er § 19, stk. 4, taget ud af lovudkastet. Vi er efter henvendelse blevet
informeret af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om, at § 19, stk. 4, er blevet fjernet, fordi den er vurderet
overflødig, idet det fremgår af anden lovgivning, at en aftalepart i god tro ikke kan straffes med bøde. Dette
er endvidere præciseret i de specielle bemærkninger til § 19. I alliancen er vi enige i, at købere, som handler
i god tro, ikke skal straffes med bøde, og har fuld forståelse for, at det ikke behøver at være specificeret i
loven.
§ 20, stk. 1, og § 20, stk. 4: Administrative bødeforelæg
§ 20, stk. 1, i forslag til ændret lovtekst giver den regulerende myndighed mulighed for uden samtykke fra
anklagemyndighed at tilkendegive, at sager kan afgøres ved administrativt bødeforelæg. § 20, stk. 4, giver
mulighed for, at erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for udstedelse af disse administrative
bødeforelæg. Myndighedens kompetence til at tilkendegive administrative bødeforlæg retter sig mod sager,
som er ukomplicerede, hvor overtrædelsen er umiddelbart konstaterbar, og hvor den pågældende tilstår det
strafbare forhold og erklærer sig rede til at betale en bøde som angivet i børeforelægget. Dette ser vi i
alliancen som en fornuftig mulighed for, at den regulerende myndighed kan færdigbehandle sager, som
vurderes at være ukomplicerede og uden bevismæssig tvivl. Denne ændring bakker vi op om blandt de
medsskrivende organisationer.
Bemærkninger til § 19: Bødeniveauer
Vi er i organisationerne meget tilfredse med, at der er præciseret niveauer og rammer for bøders størrelse.
Dette har vi i organisationerne efterspurgt i vores fælles høringssvar, og det vil medvirke til klarhed for
aktører, som loven vedrører. Det skal dog anbefales, at det i lovudkastets bemærkninger til §19 gøres klart,
om de foreslåede bødestørrelser alene skal anvendes af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, når en sag kan
afgøres med et administrativt bødeforlæg (dvs. uden en retssag ved domstolene), eller om de foreslåede
bødestørrelser også er retningsgivende for domstolene, når domstolene skal fastsætte en bødes størrelse.
Vi har tre bemærkninger til modellen:
•
Vi mener, at størrelsesmodellen baseret på global omsætning mangler validitet i forhold til at være
mål for forhandlingsstyrke i landbrugs- og fødevaresektoren. Dette har været centralt i vores kritik
af en størrelsesdifferentieret regulering som den, der ligger i direktivets minimumsimplementering.
Dette vil også forårsage nogle tilfældigheder i forhold til bødestørrelser, om end dette for os er langt
mindre kritisk, end hvorvidt en samhandelsaftale er omfattet lovens forbud eller ej. Implikationen af
at bruge den globale koncernomsætning vil eksempelvis være, at to på det danske marked lige store