Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 189 , L 189 A , L 189 B
Offentligt
2380018_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. april 2021
Politikontoret
Lasse Lykke Gregersen
2021-0037-0114
1917686
Besvarelse af spørgsmål nr. 18 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed,
retsplejeloven og udlændingeloven (L 189).
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 18 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og ud-
lændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende op-
holdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvis-
ning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. marts 2021. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 189 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm., om journalister må opholde sig i det område, hvor der er fastsat tryghedsskabende opholdsforbud, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 18 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven
og udlændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsska-
bende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigen-
stande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L
189):
”Vil
ministeren oplyse, om journalister må opholde sig i det om-
råde, hvor der er fastsat tryghedsskabende opholdsforbud?”
Svar
Et tryghedsskabende opholdsforbud efter den foreslåede bestemmelse i po-
litilovens § 6 b vil indebære, at det i den periode, hvor det tryghedsskabende
opholdsforbud gælder, som udgangspunkt vil være forbudt for alle personer
at opholde sig i det pågældende område. Et tryghedsskabende opholdsfor-
bud er dog ikke til hinder for almindelig færden i området, jf. den foreslåede
bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 1.
Som det bl.a. fremgår af pkt. 2.2.3.2.2 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger skal almindelig færden efter den foreslåede bestemmelse forstås som
bevægelse gennem eller i området og kortvarige, naturlige, ophold i forbin-
delse med bevægelsen gennem eller i området. Det vil f.eks. være alminde-
lig færden i bestemmelsens forstand at gå rundt på et udendørs butikstorv i
forbindelse med et ærinde i en butik eller lignende i området eller at passere
gennem torvet for at nå frem til et bestemmelsessted i eller i nær tilknytning
til området mv.
Det vil dog være i strid med bestemmelsen at tage ophold i området, som
ikke har tilknytning til en bevægelse gennem eller i området. Det forudsæt-
tes dog, at kortvarige ophold i et forbudsområde ikke vil udgøre et ulovligt
ophold i området, hvis det kortvarige ophold er nødvendigt i forhold til en
bevægelse gennem eller i området.
Det bemærkes, at den foreslåede ordning vil skulle administreres under iagt-
tagelse af ytrings- og informationsfriheden, jf. navnlig Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention artikel 10, som er inkorporeret i dansk ret
ved lov nr. 285 af 29. april 1992. Det må antages i almindelighed at inde-
bære, at f.eks. en journalist ikke vil kunne strafforfølges for at tage ophold i
Side 2/3
L 189 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm., om journalister må opholde sig i det område, hvor der er fastsat tryghedsskabende opholdsforbud, til justitsministeren
et område, hvor der er udstedt et tryghedsskabende opholdsforbud, i det om-
fang et sådant ophold måtte være nødvendigt for journalistens dækning af
emner af offentlig interesse.
Side 3/3