Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 189 , L 189 A , L 189 B
Offentligt
2391415_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
11. maj 2021
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Alexander Langgaard
Olesen
Sagsnr.: 2021-0037-0114
Dok.:
1973456
Besvarelse af spørgsmål nr. 43 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed,
retsplejeloven og udlændingeloven (L 189)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 43 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og ud-
lændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende op-
holdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvis-
ning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. maj 2021. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 189 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm., om og i givet fald hvordan ordensbekendtgørelsen i dag håndhæves af politiet til at undgå utryghedsskabende adfærd i bestemte områder, hvor der er almindelig adgang, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 43 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven
og udlændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsska-
bende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigen-
stande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L
189):
”Vil
ministeren som opfølgning på samrådet om L 189 oplyse,
hvor mange gange den nuværende mulighed for at medelle zo-
neforbud er brugt de seneste
tre år opgjort pr. politikreds?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, Københavns Vestegns Politi, Fyns Politi
og Østjyllands Politi. Rigspolitiet har vurderet, at en høring af
disse fire politikredse giver et retvisende billede af omfanget af
politiets brug af zoneforbud.
Rigspolitiet kan i den forbindelse tillige henvise til, at det ikke
er muligt ved et elektronisk udtræk i politiets systemer at opgøre
antallet af udstedte zoneforbud efter ordensbekendtgørelsens §
6 og/eller de enkelte dele af denne bestemmelse. Det er imidler-
tid muligt at foretage en søgning i politiets systemer med angi-
velse af bestemte søgeord mv., hvorefter der skal foretages en
manuel gennemgang af de fremkomne sager. Oplysninger fra de
fire politikredse er derfor udtryk for antallet af registrerede sager
i forbindelse med sådanne søgninger og den efterfølgende ma-
nuelle gennemgang.
Østjyllands Politi har oplyst, at ved en gennemgang af sager i
politikredsen de seneste tre år ses zoneforbud efter ordensbe-
kendtgørelsen § 6, stk. 2, ikke umiddelbart at være benyttet i
politikredsen. Gennemgangen viser endvidere, at der fire gange
ses at være udstedt zoneforbud efter ordensbekendtgørelsen § 6,
stk. 5, som følge af særligt utryghedsskabende adfærd. Derud-
over er der i nogen af sagerne truffet afgørelse om forlængelse
af forbuddene.
Københavns Vestegns Politi har oplyst, at ordensbekendtgørel-
sens § 6, stk. 2, er blevet anvendt i tre sager inden for de seneste
tre år. Københavns Vestegns Politi har imidlertid oplyst, at det
meddelte forbud i alle tre sager efterfølgende er blevet ophævet
Side 2/4
L 189 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm., om og i givet fald hvordan ordensbekendtgørelsen i dag håndhæves af politiet til at undgå utryghedsskabende adfærd i bestemte områder, hvor der er almindelig adgang, til justitsministeren
af politikredsen selv, da der ved en fornyet gennemgang af sa-
gerne blev konstateret forvaltningsretlige mangler. Forløbet om-
kring sagerne har ført til et tættere samarbejde mellem lokalpo-
litiet og ledelsessekretariatet, ligesom der er udarbejdet et ac-
tioncard, der skal sikre, at sådanne sager fremover behandles i
overensstemmelse med de almindelige forvaltningsretlige reg-
ler.
Fyns Politi har oplyst, at en fuldstændig valid opgørelse af an-
tallet af udstedte zoneforbud efter ordensbekendtgørelsens § 6,
stk. 2, vil forudsætte en manuel gennemgang af alle sager regi-
streret under en række nærmere angivne journalkoder for de på-
gældende år. Fyns politi har supplerende oplyst, at der ved en
søgning på den journalkode, der er mest nærliggende at an-
vende, alene fremkommer en sag, hvor der er meddelt et zone-
forbud efter § 6, stk. 5, der omhandler særligt utryghedsska-
bende adfærd.
Fyns Politi har endvidere oplyst, at det er politikredsens opfat-
telse, at der ikke inden for de seneste tre år er udstedt zoneforbud
efter ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 2.
Københavns Politi har ligeledes henvist til, at en opgørelse af
antallet af udstedte zoneforbud efter ordensbekendtgørelsens §
6, stk. 2 og 5, vil forudsætte en manuel gennemgang af alle sager
registreret under en række nærmere angivne journalkoder for de
pågældende år. Besvarelsen af spørgsmålet vil således forud-
sætte en større manuel gennemgang, som Københavns Politi
ikke har fundet anledning til at iværksætte.
Københavns politi har endvidere i relation til zoneforbud med-
delt i medfør af ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 3, jf. § 3, stk.
4, henvist til Justitsministeriets brev af 23. marts 2021 til Folke-
tingets Retsudvalg (Folketingets Retsudvalg 2021-22 (Alm. del)
bilag 261) om indsatsen mod utryghedsskabende lejre. Det
blev i denne forbindelse bl.a. oplyst, hvor mange zoneforbud
Københavns Politi har meddelt i medfør af ordensbekendtgørel-
sens § 6, stk. 3, jf. § 3, stk. 4, (utryghedsskabende lejre) frem til
den 31. december 2020. Københavns Politi har oplyst, at politi-
kredsen ikke siden den 31. december 2020 ses at have meddelt
zoneforbud efter denne bestemmelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at Københavns Politi løbende
fører en manuel opgørelse over zoneforbud i medfør af ordens-
bekendtgørelsens § 6, stk. 3, jf. § 3, stk. 4, (utryghedsskabende
lejre), hvilket gør det muligt at opgøre antallet af zoneforbud i
den forbindelse.
Side 3/4
L 189 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm., om og i givet fald hvordan ordensbekendtgørelsen i dag håndhæves af politiet til at undgå utryghedsskabende adfærd i bestemte områder, hvor der er almindelig adgang, til justitsministeren
Rigspolitiet kan sammenfattende oplyse, at ordensbekendtgø-
relsens § 6, stk. 2, alene ses at have et meget begrænset anven-
delsesområde, idet der i stedet gives anvisninger eller bøder ef-
ter ordensbekendtgørelsens § 3, eller bortvisning efter § 6, stk.
1, hvorimod zoneforbud efter § 6, stk. 5, ses at blive anvendt i
lidt videre udstrækning.”
Side 4/4