Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
L 199 Bilag 3
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til Lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
(L 199)
Ændringsforslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af …
Til § 9
1)
I
§ 9, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§14, stk. 1-4 og 7« til: »§ 14, stk. 1-4, 6 og 7«
[Præcisering af hjemmel til at gøre forsøg med frivillige prøvefag]
2)
I
§ 9, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »§ 42, stk. 1, 2. og 3. pkt.« til: »§ 42, stk. 1, 2. og 3. pkt., nr. 1-4.«.
[Præcisering af hvilke regler kommunalbestyrelsen kan beslutte at fravige]
3)
I
§ 9, stk. 4,
indsættes efter »§ 6, stk. 2,« ordene: », 1.-3. pkt«
[Præcisering af hvad kommunalbestyrelsen ikke kan fravige]
4)
I
§ 9, stk. 4,
ændres »§ 20, stk. 1, 2, 7 og 8« til: »§ 20, stk. 1, 2 og 6-8«
[Præcisering af hvad kommunalbestyrelsen ikke kan fravige]
5)
I
§ 9, stk. 4,
indsættes efter »§§ 52 a, 54, 55 b og 56« ordene: », stk. 1-2«
[Præcisering af hvad kommunalbestyrelsen ikke kan fravige]
6)
I
§ 9, stk. 6,
indsættes efter »§ 22, stk. 12 og 13, « ordene: »§ 24, stk. 4,«
[Præcisering af hvad kommunalbestyrelsen kan fravige]
Bemærkninger
Til nr. 1
Formålet med lovforslagets § 9, stk. 2, 1. pkt., er at give Holbæk og Esbjerg Kommuner hjemmel til efter god-
kendelse fra børne- og undervisningsministeren at fravige visse regler om 9.-klasseprøverne. Det har været hen-
sigten, at de to kommuner tillige skal kunne fravige regler om de frivillige prøver, men ved en fejl mangler der
en henvisning til folkeskolelovens § 14, stk. 6, i lovforslaget. Den foreslåede ændring har til formål at præcisere,
at kommunerne tillige skal kunne søge om at fravige reglerne om de frivillige prøver.
Til nr. 2
Formålet med lovforslagets § 9, stk. 2, 2. pkt., er at give Holbæk og Esbjerg Kommuner hjemmel til at fravige
regler om skolebestyrelsens sammensætning mv., jf. folkeskolelovens § 42, stk. 1. Som lovforslaget er formule-
ret, vil kravene i stk. 1, nr. 1-4, ikke være omfattet af muligheden for at fravige reglerne om skolebestyrelsens
sammensætning, hvilket ikke vil være i overensstemmelse med intentionen med forslaget. Den foreslåede æn-
dring har således alene til hensigt at præcisere, at kommunalbestyrelsen tillige skal kunne fravige kravene i stk.
1, nr. 1-4.
Til nr. 3
Med den foreslåede henvisning til folkeskolelovens § 6, stk. 2, har det været hensigten at give Holbæk og Es-
bjerg Kommuner hjemmel til at fravige de procedurekrav, der er knyttet til muligheden for at blive fritaget fra
1
L 199 - 2020-21 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
undervisningen i kristendomskundskab. Formålet med forsøget med velfærdsaftaler er bl.a. så vidt muligt at give
frihed fra dokumentations- og proceskrav. Som lovforslaget er formuleret, hvor der er henvist til folkeskolelo-
vens § 6, stk. 2, vil kommunalbestyrelsen ikke kunne fravige de procedurekrav, der er knyttet til muligheden for
at blive fritaget fra undervisningen i kristendomskundskab, hvilket ikke er i overensstemmelse med det overord-
nede formål med forsøget. Den foreslåede ændring præciserer, at kommunalbestyrelsen vil kunne godkende at
fravige de procedurekrav, der knytter sig til muligheden for at blive fritaget fra undervisningen i kristendoms-
kundskab. Kommunalbestyrelsen vil ikke kunne fravige reglerne om, at et barn efter anmodning kan fritages for
at deltage i undervisningen i kristendomskundskab.
Til nr. 4
I lovforslagets § 9, stk. 4, er oplistet en række bestemmelser i folkeskoleloven, som kommunalbestyrelsen ikke
vil kunne fravige som led i forsøget med velfærdsaftaler. Som lovforslaget er formuleret, vil kommunalbestyrel-
sen kunne fravige folkeskolelovens § 20, stk. 6, hvorefter elever, som i løbet af skoleåret fylder 18 år, har ret til
at fortsætte skolegangen resten af skoleåret. Det har ikke været hensigten med forslaget, at kommunalbestyrelsen
skal kunne fravige denne bestemmelse. Det præciseres derfor, at kommunalbestyrelsen ikke vil kunne fravige
reglerne i folkeskolelovens § 20, stk. 6, om, at elever, som i løbet af skoleåret fylder 18 år, har ret til at fortsætte
skolegangen resten af skoleåret.
Til nr. 5
I lovforslagets § 9, stk. 4, er oplistet en række bestemmelser i folkeskoleloven, som kommunalbestyrelsen ikke
vil kunne fravige som led i forsøget med velfærdsaftaler. Som lovforslaget er formuleret, vil kommunalbestyrel-
sen ikke kunne fravige folkeskolelovens § 56, stk. 3, om indberetning af oplysninger om elevernes trivsel, hvil-
ket ikke er i overensstemmelse med den politiske aftale, som lovforslaget er en udmøntning af. Med forslaget
præciseres det derfor, at folkeskolelovens § 56, stk. 3-5, om måling og indberetning af oplysninger om elevernes
trivsel, ikke er omfattet af lovforslagets § 9, stk. 4.
Til nr. 6
I lovforslagets § 9, stk. 6, er anført en række bemyndigelsesbestemmelser i medfør af hvilke, der er udstedt be-
kendtgørelser. Det er formålet med bestemmelsen at give kommunalbestyrelsen adgang til at fravige regler, der
er fastsat på bekendtgørelsesniveau. Ved en fejl er der ikke indsat en henvisning til folkeskolelovens § 24, stk. 4,
hvorefter kommunalbestyrelsen efter regler fastsat af børne- og undervisningsministeren kan træffe beslutning
om nedlæggelse af en skole. Bekendtgørelsen er dog nævnt i bemærkningerne til lovforslaget. Det præciseres
derfor, at kommunalbestyrelsen som led i forsøg med velfærdsaftaler vil kunne fravige regler, der er fastsat i
medfør af folkeskolelovens § 24, stk. 4.
2