Til lovforslag nr.
L 205
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 26. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ophavsret
(Implementering af dele af direktiv om ophavsret og beslægtede rettigheder på det digitale indre marked og direktiv om regler
for udøvelse af ophavsretten og beslægtede rettigheder, der gælder for visse af tv- og radioselskabernes onlinetransmissioner
og retransmissioner af tv- og radioprogrammer m.v.)
[af kulturministeren (Joy Mogensen)]
1. Ændringsforslag
Kulturministeren har stillet 8 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, SF, EL, KF, KD, Uffe El‐
bæk (UFG) og Inger Støjberg (UFG)) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (RV og NB) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for deres stilling til lovforslaget og
de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget stemmer for lovforsla‐
get. V vil gerne være med til at styrke danskproduceret
indhold ved at styrke de danske mediehuse. V støtter, at
aftaler kan klareres kollektivt, og at det vil være frivilligt for
presseudgiverne, om de vil stå uden for disse. V synes også,
at der sker en fornuftig implementering af SatCabII-direkti‐
vet. I betragtning af lovforslagets kompleksitet og usikker‐
hed omkring konsekvenserne af lovforslaget vil V foreslå, at
alle elementerne i lovforslaget evalueres senest i 2023 med
henblik på at vurdere behovet for en eventuel justering og
ikke kun den foreslåede ordning vedrørende aftalelicens i §
29 a.
Venstres medlemmer af udvalget kan støtte ministerens
ændringsforslag om evalueringsbestemmelsen vedrørende §
29 a med følgende begrundelse: Vi har i Danmark et mang‐
foldigt udbud af dansksproget indhold. Det sætter danskerne
stor pris på. V ønsker et fortsat alsidigt og mangfoldigt
mediemarked, der kan understøtte mediernes demokratiske,
kritiske og uafhængige virke og opretholde og udvikle den
demokratiske debat og folkeoplysning. I takt med den tek‐
nologiske udvikling opstår nye forretningsmodeller, og der
er behov for at tilpasse den regulatoriske ramme. Hvorvidt
lovforslaget indeholder de tilstrækkelige redskaber til at nå
målet om frivillige aftaler mellem de danske udgivere og
techgiganterne, ved vi ikke. Derfor giver det mening at
evaluere de nye bestemmelser om udgivers ret og kollektiv
forvaltning, så vi sikrer os, at reglerne faktisk virker efter
hensigten, og hvis ikke, reviderer reglerne.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslagets intention, men foreslår en evaluerings‐
bestemmelse for § 35, der bl.a. kan føre til justeringer af
ordningen, hvis der opstår et behov herfor. Der er foreslået
en lignende evalueringsbestemmelse for SatCabII-direktivet.
Kristendemokraterne
KD’s medlem af udvalget støtter lovforslaget og mener,
at såvel EU’s direktiv om ophavsret fra 2019 som lovfor‐
slaget, som i ånd og bogstav implementerer direktivet, er
nødvendigt for at gøre op med verdenshistoriens største
kunsttyveri og således i mange år har været savnet. KD
vil dog for klarhedens og fortolkningens skyld tilkendegive
følgende:
– EU’s direktiver vedrørende ophavsret og beslægtede
rettigheder bidrager til det indre markeds funktion, sigter
AX026528