Kulturudvalget 2020-21
L 205
Offentligt
2373825_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
15. april 2021
Folketingets Kulturudvalg har den 7, efter ønske fra Jens Rohde (UFG), stillet mig
følgende spørgsmål, nr. 4 ad L 205, som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre præcist for artikel 15 og de til artiklen tilhørende recitals,
herunder recital 57 i ophavsretsdirektivet, hvoraf eksplicit fremgår en fortolkning af
artikel 15 om links, citatbrug, videregivelse af fakta m.v. i forbindelse med gengivelse af
artikler samt henvisninger i direktivet til øvrige direktiver, der har betydning for
tolkningen af ophavsretsdirektivet, herunder direktiv 2001/29?
Svar:
Artikel 15 i DSM-direktivet indfører en ny rettighed for udgivere af pressepublikationer
i forhold til informationssamfundstjenesters onlineanvendelse af disses indhold. Der
følger af direktivet visse undtagelser til den ny-indførte rettighed, som også fremgår af
lovforslagets § 69 a. Disse er:
1) Individuelle brugeres anvendelse som er privat eller ikke foretages i kommercielt
øjemed
2) Hyperlinks
3) Enkelte ord eller meget korte uddrag af en pressepublikation
Direktivets præambelbetragtning nr. 54-59 indeholder yderligere bidrag til fortolkning
af direktivets artikel 15.
Direktivets præambelbetragtning nr. 54 understreger vigtigheden af en fri og
pluralistisk presse, og at den manglende anerkendelse af udgivere af
pressepublikationer som rettighedshavere er en hindring for aftaler om og betaling for
pressepublikationer.
Direktivets præambelbetragtning nr. 55 begrunder behovet for EU-regulering på
området ved at skabe en ret for presseudgivere til reproduktion og tilrådighedsstillelse
Dok. nr. 21/02254-2
L 205 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om artikel 15 og de til artiklen tilhørende recitals, til kulturministeren
ved informationssamfundstjenesters anvendelse af pressepublikationer.
Informationssamfundstjenester defineres og begrebet pressepublikationer defineres,
hvilket igen uddybes i betragtning nr. 56 i form af journalistiske publikationer.
Direktivets præambelbetragtning nr. 57 angiver bl.a., at den ret, der tilkommer
udgivere af pressepublikationer, er retten til reproduktion (lave eksemplarer eller
kopier) og retten til tilrådighedsstillelse for almenheden (kommunikation via
internettet, hvor den enkelte person selv kan bestemme, hvor og hvornår han eller hun
ønsker adgang til det værk, der stilles til rådighed via en overføring). I samme
præambelbetragtning angives det bl.a., at denne beskyttelse ikke omfatter hyperlinks,
eller blotte fakta, der meddeles i pressepublikationer.
I lovforslagets almindelige bemærkninger fremgår følgende vedrørende
præambelbetragtning nr. 57:
"Rettigheden
afgrænses ligeledes til ikke at omfatte hyperlinks eller blotte fakta
og er underlagt lovens øvrige undtagelser og indskrænkninger som f.eks.
citatretten, jf. betragtning nr. 57."
Herudover angives det i præambelbetragtning nr. 57, at beskyttelsen for presseudgivere
følger den beskyttelse, som er angivet i Infosoc-direktivet fra 2001 (reproduktion og
retten til tilrådighedsstillelse) og henviser ligeledes til, at undtagelserne til
ophavsretten fra dette direktiv ligeledes finder anvendelse på presseudgiveres
rettighed. Det vil sige, at det fx er muligt at citere fra en pressepublikation uden, at der
skal indgås aftale eller betales til presseudgiveren. Det bemærkes i den forbindelse, at
den foreslåede bestemmelse om presseudgivernes rettighed i § 69 a, stk. 5, bl.a.
henviser til ophavsretslovens undtagelsesbestemmelser, herunder citatretten i
ophavsretslovens § 22.
Præambelbetragtning 58 beskriver den økonomiske værdi af pressepublikationer,
herunder den økonomiske værdi af dele af pressepublikationer, og at selvom enkelte ord
og meget korte uddrag er undtaget beskyttelsen for presseudgivere, så skal det fortolkes
således, at dette ikke påvirker effektiviteten af de pågældende rettigheder.
Endelig angiver præambelbetragtning nr. 59, at presseudgivernes rettighed ikke
påvirker ophavsmændenes rettigheder (fx journalisternes rettigheder), og at disse bør
have ret til en passende andel af det vederlag, som presseudgivernes måtte modtage.
Dette fremgår ligeledes af den foreslåede § 69 a, stk. 4.
I øvrigt henvises til lovforslagets bemærkninger.
Joy Mogensen
Side 2