Retsudvalget 2020-21
L 213 Bilag 10
Offentligt
2394038_0001.png
Frederiksberg, 12. maj 2021
Whistleblower-loven
Regeringen har fremsat forslag til en whistleblower-lov (L 213 om forslag til lov om
beskyttelse af whistleblowere).
Helt overordnet er det Transparency International Danmarks (TI-DK) opfattelse, at der er
tale om et godt lovforslag, og specielt glæder vi os over, at der er lagt op til en bred
ordning ud over det, der ligger i direktivet.
Selvfølgelig er der nogle elementer, som vi gerne så anderledes. Vi vil fremhæve de tre
vigtigste:
1. Beskyttelse af whistleblower-ordningernes integritet
Det fremgår af lovforslaget, at whistleblower-ordningerne skal være uafhængige. Dette er
jo helt åbenbart! Men det er uomtalt, hvordan dette skal sikres.
Men efter TI-DKs opfattelse er det også nødvendigt at sikre, at whistleblower-ordningernes
integritet beskyttes, således at ledelsen eller andre ikke har mulighed for at påvirke
ordningens arbejde. Det gør jo ikke megen forskel, hvis ledelsen kan forhindre, at der
bliver gået videre med de forhold, som indberettes til ordningen. Det være sig ved at
direkte at kunne influere på ordningens arbejde, eller ved at kunne lægge utilbørligt pres
på ordningens medarbejdere. Dette aspekt mangler i lovforslaget.
Konkret mener vi, at det bør sikres, at de medarbejdere, der arbejder i ordningen,
beskyttes. Dette kunne man gøre på i hvert fald to måder:
a. Medarbejdere i whistleblower-ordningen skal beskyttes mod repressalier på samme
måde som whistlebloweren, når de har arbejdet med en sag omfattet af lovens
anvendelsesområde. Hermed skabes parallelitet i beskyttelsen mellem den, der
kommer med oplysningerne, og den der så at sige eksekvere sagen.
b. Medarbejdere i whistleblower-ordningen skal nyde samme beskyttelse, som man
kender fra DPO’en inden for GDPR.
2. Omkostninger ved implementeringen
Der vil være omkostninger ved etablering af whistleblower-ordningerne, herunder til
© Transparency International Danmark – Dalgas Have 15, 2. sal, lokale V.2.35, 2000 Frederiksberg
L 213 - 2020-21 - Bilag 10: Henvendelse af 15/5-21 fra Transparency International Denmark om etablering af centrale whistleblowerordninger i store koncerner
2394038_0002.png
Frederiksberg, 12. maj 2021
etablering af den vejlednings- og rådgivningsopgave, der følger med.
Det er der ikke afsat penge til. TI-DK mener, at der bør afsættes betydelige midler til at
hjælpe med oprettelsen af whistleblowerordninger og vejlede om ordningerne bredt.
3. Fælles whistleblower-ordninger
Det fremgår af lovforslaget, at større koncernforbundne selskaber ikke kan oprette fælles
whistleblowerordninger. Dette er ikke hensigtsmæssigt og risikerer alt andet lige at give en
lavere kvalitet i de enkelte whistleblower-ordninger, uden at TI-DK kan se, hvad der opnås
med begrænsningen.
Det er vigtigt, at en whistleblower-ordning kan vurdere de indkomne indberetninger seriøst
og grundigt og behandle sagerne efter fælles standarder. En velfungerende whistleblower-
ordning kræver således en vis faglighed og erfaring, som denne begrænsning synes at
stille unødige hindringer i vejen for, da ordningerne i mindre organisatoriske enheder alt
andet lige vil have et snævrere perspektiv og mindre rutine.
TI-DK anerkender, at dette følger af direktivet, men opfordrer til, at der arbejdes for, at
dette søges ændret.
© Transparency International Danmark – Dalgas Have 15, 2. sal, lokale V.2.35, 2000 Frederiksberg