Chr. Hansen A/S
Bøge Alle 10-12
2970 Hørsholm, Denmark
www.chr-hansen.com
EU Transparency Register: 637539936743-48
18. maj 2021
Ansatte skal trygt kunne være whistleblowere
–
også i koncerner
Lovforslag om beskyttelse af whistleblowere er nu blevet fremsat for Folketinget.
De fleste større virksomheder har allerede etableret velfungerende whistleblowerordninger og arbejder på
daglig basis med at sikre whistlebloweres rettigheder. Det er til gavn for både arbejdsgivere og arbejdstagere,
at mulige lovovertrædelser og andre alvorlige forhold bringes frem i lyset og håndteres på ordentlig vis. Vi
byder derfor de nye regler velkomne, da reglerne i overvejende grad forbedrer whistlebloweres retsstilling og
beskyttelse. Reglerne vil være med til at understøtte en tillidsvækkende virksomhedskultur og transparens på
offentlige såvel som private arbejdspladser.
Der er dog et væsentligt punkt i den nye danske implementeringslov, hvor whistleblowere i store virksomhe-
der reelt stilles dårligere end i dag.
Lovforslaget lægger op til, at store koncerner ikke kan etablere en fælles central whistleblowerordning men i
stedet er nødsaget til at etablere en lokal whistleblowerordning for hvert større datterselskab (dvs. med 250
eller flere ansatte).
Vi mener, at dette vil forringe whistlebloweres retsstilling og beskyttelse i store koncerner markant. Dette vil
selvsagt påvirke effektiviteten og værdien af whistleblowerordninger, da det kan afholde whistleblowere fra
at stå frem.
En central whistleblowerordning sikrer whistlebloweren bedre behandling og sikkerhed :
•
Whistleblowersager kan dække et bredt spektrum (fx. HR, korruption, bestikkelse, health safety and
security, persondatabeskyttelse, konkurrenceretsovertrædelser, lovbrud i bredere forstand osv.). En
whistleblower vil være bedre tjent med, at sager behandles af en central funktion, der er etableret til
formålet, og som har de fornødne specialkompetencer, professionalisme samt ressourcer til at be-
handle forskelligartede sager.
I mange datterselskaber vil alle (eller de fleste) ansatte kende hinanden. Det vil derfor udgøre et stort
problem for whistlebloweren at indberette til en lokal whistleblowerordning, hvis der indberettes sa-
ger på ledelsen, kendte kollegaer eller kollegaer, der har indflydelse på whistleblowerens ansættelse.
En central whistleblowerordning vil skabe højere grad af tryghed for den enkelte whistleblower. Det
giver bedre mulighed for fuld beskyttelse og fortrolighed i modsætning til en lokal ordning, hvor man
skal rapportere om sine nære kollegaer. I en lokal ordning vil det for eksempel ofte være lettere at
identificere den pågældende whistleblower. Dermed øges risikoen for, at flere whistleblowere fravæl-
ger at anmelde forhold.
En central funktion vil lettere kunne skride ind over for ledelsen eller højtstående medarbejdere i et
datterselskab end en intern funktion, der er etableret af datterselskabet selv.
En central funktion vil bedre kunne påse og skride ind over for mulige repressalier mod whistleblo-
weren (et vigtig element i det gældende Direktiv) . Det vil være svært at forhindre, hvis de enkelte
datterselskaber har egne ordninger
–
især i de tilfælde, hvor der indberettes sager på ledelsen eller
højtstående medarbejdere.
1/3
•
•
•
•