20. maj 2021
Til Folketingets Retsudvalg
Kommentar til Justitsministeriets besvarelse 19. maj af spørgsmål 35
vedrørende lovforslaget om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Oluf Jørgensen, forskningschef emeritus, Danmarks Medie og Journalisthøjskole
Justitsministeriet gentager tidligere bemærkninger og svar. Dette korte svar opsummerer væsentlige
svagheder ved lovforslaget og nævner nogle spørgsmål, ministeriet ikke har svaret på (samme
nummerering som i ministeriets seneste svar).
2.
Som nævnt i mange høringssvar giver lovforslaget stor usikkerhed om anvendelsesområdet.
Justitsministeriet undlader fortsat at vurdere, om lovforslagets anvendelsesområde omfatter
whistleblowing om: a) ministerielt spin mod et oppositionspartis forslag under fortrolige
forhandlinger; b) væsentlige oplysninger om et lovforslags konsekvenser, som ikke er videregivet
til folketingsmedlemmer i en forligskreds; c) ressourceproblemer ved en myndighed.
Justitsministeriet nævner, at whistleblowerordninger udgør et supplement til muligheden for at rette
henvendelse til nærmeste leder, personale-/HR-afdelingen eller tillidsrepræsentanten, ligesom
ordningerne ikke har betydning for muligheden for at indberette via eksterne kanaler som f.eks.
Folketingets Ombudsmand.
Justitsministeriet nævner ikke, at den særlige retsbeskyttelse, som lovforslaget tilsigter for
whistleblowere, ikke vil gælde ved sådanne direkte indberetninger. Lovforslaget tilskynder til at
bruge bureaukratiske og fortrolige procedurer. Det er vigtigt at supplere med retsbeskyttelse af
direkte og åben kommunikation. Der kan hentes inspiration i den norske model, der styrker
ytringsklimaet på arbejdspladser samtidig med beskyttelse af whistleblowere.
Justitsministeriet kommenterer fortsat ikke eksemplet:
”Når
en minister eller anden politisk ledelse
mangler lovgrundlag til handlinger, der ønskes iværksat i en fart, er det vigtigt, at embedsmænd tør
advare direkte og meget hurtigt. Det dur ikke, hvis en særlig whistleblowerenhed skal orienteres
først for at få beskyttelse, og fristen for feedback er tre måneder.”
3.
Justitsministeriet gentager, at undtagelsen af klassificerede oplysninger er en direktivkonform
implementering, mens direktivet artikel 3, stk. 3, litra a fastlår, at beskyttelsen af klassificerede
oplysninger ikke berøres. Der er en væsentlig forskel. Lovforslaget vil undtage væsentlige dele af
forsvarets og efterretningstjenesternes aktiviteter fra beskyttelsen af whistleblowere. Det kan være
relevant at få oplyst, om andre lande, der skal implementere direktivet, vil undtage tilsvarende fra
anvendelsesområdet.
4.
På samme måde gentager Justitsministeriet, at undtagelsen af sager inden for strafferetsplejen
gennemfører direktivet, mens direktivet artikel 3, stk. 3, litra d fastslår, at anvendelsen af
straffeprocessuelle regler ikke berøres. Der er en væsentlig forskel. Det kan også her være relevant
at få oplyst, om andre lande, der skal implementere direktivet, vil undtage tilsvarende.