Retsudvalget 2020-21
L 213 Bilag 26
Offentligt
2401586_0001.png
25. maj 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Anne Louise Ellingsøe
Sagsnr.: 2021-0037-0119
Dok.:
1993296
Dato:
Kontor:
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
…:
Til § 9
1)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, at arbejdsgivere omfattet
af stk. 1 kan etablere fælles interne whistleblowerordninger.«
[Bemyndigelse til udstedelse af regler om etablering af fælles interne whist-
leblowerordninger]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det er Justitsministeriets vurdering, at direktivet – i lyset af direktivets reg-
ler om specifikke undtagelser for så vidt angår virksomheder med 50-249
ansatte og kommuner – udelukker, at større private virksomheder med 250
eller flere ansatte og statslige og regionale arbejdsgivere med 50 eller flere
ansatte, kan etablere fælles interne whistleblowerordninger.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 213 - 2020-21 - Bilag 26: Ændringsforslag fra justitsministeren
Justitsministeriet er opmærksom på de udfordringer som den manglende
mulighed for at etablere fælles whistleblowerordninger for bl.a. større kon-
cernforbundne selskaber giver anledning til. Justitsministeriet har ved flere
lejligheder været i dialog med Europa-Kommissionen om forståelsen af di-
rektivets regler om interne whistleblowerordninger og muligheden for at
etablere fælles interne whistleblowerordninger, ligesom ministeriet har væ-
ret i dialog med andre EU-medlemslande om spørgsmålet.
Justitsministeriet vil på denne baggrund bringe spørgsmålet op i forbindelse
med eventuelle kommende ændringer af whistleblowerdirektivet, ligesom
ministeriet vil følge implementeringen i de øvrige EU-medlemslande i for-
hold til spørgsmålet.
På denne baggrund og i lyset af et bredt politisk ønske om at imødegå de
udfordringer, som den manglende mulighed for at etablere fælles whist-
leblowerordninger giver anledning til, foreslås det, at der indsættes en be-
stemmelse i loven, som bemyndiger justitsministeren til at fastsætte regler
om, at arbejdsgivere omfattet af stk. 1 kan etablere fælles interne whistleblo-
werordninger.
Bemyndigelsesbestemmelsen har til formål at indføre den fornødne hjem-
mel til ved bekendtgørelse at fastsætte nærmere regler om etablering af fæl-
les whistleblowerordninger. Bemyndigelsesbestemmelsen vil alene kunne
udnyttes i det omfang, direktivet giver mulighed herfor. Det er således som
udgangspunkt en forudsætning for udnyttelse af bemyndigelsesbestemmel-
sen, at der foretages en ændring af direktivet, hvor der åbnes op for mulig-
heden for, at arbejdsgivere kan etablere fælles interne whistleblowerordnin-
ger.
Efter den foreslåede bestemmelse kan justitsministeren fastsætte regler om,
at arbejdsgivere omfattet af lovforslagets § 9, stk. 1, kan etablere fælles in-
terne whistleblowerordninger, hvor arbejdstagerne kan indberette oplysnin-
ger om overtrædelser omfattet af lovens anvendelsesområde, jf. lovforsla-
gets § 1, stk. 1. Bemyndigelsesbestemmelsen omfatter både den offentlige
og den private sektor.
Det vil bl.a. være muligt i medfør af bestemmelsen at bestemme, at store
koncernforbundne selskaber (250 eller flere ansatte) kan etablere en kon-
cernfælles whistleblowerordning, hvor arbejdstagerne i de respektive kon-
cernforbundne selskaber kan indberette oplysninger om overtrædelser. Det
vil desuden være muligt i medfør af bestemmelsen at bestemme, at statslige
2
L 213 - 2020-21 - Bilag 26: Ændringsforslag fra justitsministeren
og regionale arbejdsgivere med 50 eller flere ansatte kan etablere fælles
whistleblowerordninger. Som nævnt ovenfor forudsætter dette som ud-
gangspunkt en ændring af direktivet.
Det forudsættes, at bemyndigelsesbestemmelsen vil blive udnyttet i det om-
fang forudsætningerne herfor måtte blive tilvejebragt.
3