Retsudvalget 2020-21
L 213
Offentligt
2391583_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
11. maj 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Anne Louise Ellingsøe
Sagsnr.: 2021-0037-0119
Dok.:
1968923
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om
beskyttelse af whistleblowere (L 213), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 4. maj 2021.
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm., om en ansat i en fødevarevirksomhed kan være sikker på beskyttelse efter lovforslaget, hvis den ansatte indberetter til Fødevarestyrelsen, at virksomheden ved egen kontrol sletter oplysninger, der ikke overholder maksimumkravene for tilsætningsstoffer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren redegøre for, om en sosu-assistent, der direkte
orienterer lederen af et plejehjem om omsorgssvigt ved behand-
lingen af en beboer på plejehjemmet, vil være sikkert beskyttet
efter lovforslaget, herunder om det nogen forskel på omfanget
af beskyttelsen, at orientering sker til formanden for Social- og
Sundhedsudvalget? Herunder om indberetning om emnet klart
vil være omfattet af lovforslagets anvendelsesområde?”
Svar
1.
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 1 og 2, at loven finder anvendelse
for en whistleblower, der foretager indberetning til en intern whistleblower-
ordning i overensstemmelse med lovens kapitel 3, indberetning til en eks-
tern whistleblowerordning i overensstemmelse med lovens kapitel 4, indbe-
retning til en ekstern whistleblowerordning i institutioner, organer, kontorer
eller agenturer under Den Europæiske Union, der har eksterne indberet-
ningskanaler og procedurer for modtagelse af indberetninger, der henhører
under lovforslagets anvendelsesområde samt under visse betingelser ved of-
fentliggørelse af oplysninger.
Loven finder således ikke anvendelse i det tilfælde, hvor en person foretager
orientering direkte til ledelsen.
Det bemærkes i den forbindelse, at whistleblowerordninger er et supplement
til den direkte og daglige kommunikation på arbejdspladsen om fejl og util-
fredsstillende forhold m.v. Ordningerne udgør desuden et supplement til
muligheden for at rette henvendelse til f.eks. nærmeste leder, personale-
/HR-afdelingen eller tillidsrepræsentanten. Ordningerne udelukker heller
ikke muligheden for at indberette via eksterne kanaler som f.eks. Folketin-
gets Ombudsmand.
2.
For så vidt angår afgrænsningen af lovens anvendelsesområde henvises
der til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsud-
valg vedrørende forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213).
Det kan supplerende oplyses, at oplysninger om omsorgssvigt ved behand-
lingen af plejehjemsbeboere i almindelighed vil være omfattet af lovens an-
vendelsesområde.
Side 2/3
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm., om en ansat i en fødevarevirksomhed kan være sikker på beskyttelse efter lovforslaget, hvis den ansatte indberetter til Fødevarestyrelsen, at virksomheden ved egen kontrol sletter oplysninger, der ikke overholder maksimumkravene for tilsætningsstoffer, til justitsministeren
Det vil dog i alle tilfælde bero på en konkret vurdering, hvorvidt en indbe-
retning vil være omfattet af lovens anvendelsesområde, idet det samtidig
bemærkes, at lovens beskyttelse gælder, hvis whistlebloweren havde rime-
lig grund til at antage, at de indberettede eller offentliggjorte oplysninger
var korrekte på tidspunktet for indberetningen eller offentliggørelsen, og at
oplysningerne henhørte under lovens anvendelsesområde, jf. lovforslagets
§ 6. En whistleblower, der er i god tro om, at indberetningen falder inden
for lovens anvendelsesområde, vil således være beskyttet, forudsat at lovens
øvrige beskyttelsesbetingelser er opfyldt.
Side 3/3