Retsudvalget 2020-21
L 213
Offentligt
2391617_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
11. maj 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Anne Louise Ellingsøe
Sagsnr.: 2021-0037-0119
Dok.:
1969025
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 18 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 18 vedrørende forslag til lov om
beskyttelse af whistleblowere (L 213), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 4. maj 2021.
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm., om en embedsmand i et ministerium vil være sikkert beskyttet af lovforslaget, hvis embedsmanden whistleblower til en journalist om manglende lovhjemmel til et initiativ, som ministeren har besluttet skal gennemføres, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 18 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren redegøre for, om en embedsmand i et ministe-
rium vil være sikkert beskyttet efter lovforslaget ved at orientere
en journalist om en intern mail, der afslører, hvordan særlige
rådgivere i et ministerium planlægger spin om et oppositions-
partis forslag under fortrolige politiske forhandlinger, herunder
om emnet er klart omfattet af lovforslagets anvendelsesom-
råde?”
Svar:
1.
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 2, at loven finder anvendelse ved
offentliggørelse foretaget af en whistleblower i følgende tilfælde:
1) når whistlebloweren først har foretaget intern og ekstern indberetning el-
ler direkte ekstern indberetning i overensstemmelse med lovens kapitel 3 og
4, uden at den relevante whistleblowerenhed har truffet passende tiltag som
reaktion på indberetningen inden for den frist, der er fastsat i lovens § 12,
stk. 2, nr. 3, og § 20, stk. 2, nr. 3,
2) når den whistleblower, der foretager offentliggørelsen har rimelig grund
til at antage, at overtrædelsen kan udgøre en overhængende eller åbenbar
fare for offentlighedens interesser, og
3) når den whistleblower, der foretager offentliggørelsen, har rimelig grund
til at antage, at der i tilfælde af indberetning til en ekstern whistleblower-
ordning er risiko for repressalier, eller der på grund af sagens konkrete om-
stændigheder er ringe udsigt til, at overtrædelsen vil blive imødegået effek-
tivt.
Orientering til en journalist vil således være omfattet af lovens beskyttelse
ved offentliggørelse, hvis en af betingelserne i lovforslagets § 5, stk. 2, er
opfyldt.
Det bemærkes, at der – ud over lovens regler om offentliggørelse – fortsat
vil være ytringsfrihed og meddeleret for offentligt ansatte i overensstem-
melse med de gældende regler herom.
2.
For så vidt angår afgrænsningen af lovens anvendelsesområde henvises
der til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsud-
valg vedrørende forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213).
Side 2/3
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm., om en embedsmand i et ministerium vil være sikkert beskyttet af lovforslaget, hvis embedsmanden whistleblower til en journalist om manglende lovhjemmel til et initiativ, som ministeren har besluttet skal gennemføres, til justitsministeren
Det kan ikke på det foreliggende grundlag vurderes, om oplysninger om det
i spørgsmålet nævnte eksempel vil kunne anses for en alvorlig lovovertræ-
delse eller et alvorligt forhold i øvrigt, jf. lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 2.
Det vil i alle tilfælde bero på en konkret vurdering, hvorvidt en indberetning
vil være omfattet af lovens anvendelsesområde, idet det samtidig bemærkes,
at lovens beskyttelse gælder, hvis whistlebloweren havde rimelig grund til
at antage, at de indberettede eller offentliggjorte oplysninger var korrekte på
tidspunktet for indberetningen eller offentliggørelsen, og at oplysningerne
henhørte under lovens anvendelsesområde, jf. lovforslagets § 6. En whist-
leblower, der er i god tro om, at indberetningen falder inden for lovens an-
vendelsesområde, vil således være beskyttet forudsat, at lovens øvrige be-
skyttelsesbetingelser er opfyldt.
Side 3/3