Retsudvalget 2020-21
L 213
Offentligt
2391637_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
11. maj 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Anne Louise Ellingsøe
Sagsnr.: 2021-0037-0119
Dok.:
1968911
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
beskyttelse af whistleblowere (L 213), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 4. maj 2021.
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm., om en medarbejder i et entreprenørfirma vil være sikkert beskyttet efter lovforslaget, hvis medarbejderen whistleblower til en journalist om firmaets tilsidesættelse af faglige standarder for betonfundamenter, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren redegøre for, om en medarbejder i et entrepre-
nørfirma vil være sikkert beskyttet efter lovforslaget ved indbe-
retning til firmaets whistleblowerordning om firmaets tilside-
sættelse af faglige standarder for betonfundamenter ved et høj-
husbyggeri? Herunder om indberetningen klart er omfattet af
lovforslagets anvendelsesområde?”
Svar:
For så vidt angår afgrænsningen af lovens anvendelsesområde henvises der
til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213).
Det kan supplerende oplyses, at en indberetning om tilsidesættelse af faglige
standarder i byggebranchen efter omstændighederne vil kunne udgøre et al-
vorligt forhold i øvrigt. En indberetning af sådanne oplysninger vil i almin-
delighed være omfattet af lovens anvendelsesområde, medmindre der er tale
om overtrædelse af accessoriske bestemmelser eller overtrædelse af bagate-
lagtig karakter.
Det vil dog i alle tilfælde bero på en konkret vurdering, hvorvidt en indbe-
retning vil være omfattet af lovens anvendelsesområde, idet det samtidig
bemærkes, at lovens beskyttelse gælder, hvis whistlebloweren havde rime-
lig grund til at antage, at de indberettede eller offentliggjorte oplysninger
var korrekte på tidspunktet for indberetningen eller offentliggørelsen, og at
oplysningerne henhørte under lovens anvendelsesområde, jf. lovforslagets
§ 6. En whistleblower, der er i god tro om, at indberetningen falder inden
for lovens anvendelsesområde, vil således være beskyttet, forudsat at lovens
øvrige beskyttelsesbetingelser er opfyldt.
Side 2/2