Spørgsmål nr. 25 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren oplyse, om lovforslagets særlige tavshedspligt
om indberettede forhold betyder, at myndigheder – f.eks. Føde-
varestyrelsen, Arbejdstilsynet, Miljøstyrelsen og politiet - ikke
må offentliggøre oplysninger om indberettede forhold, som de
modtager som opfølgning på forhold, der er indberettet til whist-
leblowerenheder?”
Svar:
Med lovforslaget lægges der op til at indføre en særlig tavshedspligt, der
omfatter alle oplysninger, der indgår i en indberetning. Det fremgår i den
forbindelse af lovforslagets § 25, stk. 1, at medarbejdere, der er udpeget til
at modtage og følge op på indberetninger efter lovforslagets §§ 11 og 19,
har tavshedspligt med hensyn til oplysninger, der indgår heri.
Det fremgår endvidere af lovforslagets § 25, stk. 2, at tavshedspligten finder
tilsvarende anvendelse for personer, der ved videregivelse efter lovens § 26
får kendskab til oplysninger, som indgår i en indberetning. Bestemmelsen
indebærer, at den myndighed, der ved videregivelse fra en intern eller eks-
tern whistleblowerenhed modtager en indberetning fra en whistleblower har
tavshedspligt med hensyn til de oplysninger, som indgår i indberetningen.
Den særlige tavshedspligt i lovforslagets § 25, stk. 2, gælder alene oplys-
ninger, der indgår i indberetningen. I det omfang en indberetning fra en
whistleblower giver anledning til, at en myndighed indleder en sag om det
pågældende forhold, vil de øvrige oplysninger, der måtte blive indsamlet i
den forbindelse, derimod ikke være omfattet af den særlige tavshedspligt.
Sådanne oplysninger vil i stedet være undergivet de almindelige regler om
videregivelse og aktindsigt i bl.a. offentlighedsloven og forvaltningsloven.
Det vil bero på en konkret vurdering af karakteren af sådanne oplysninger
og af den enkelte sags omstændigheder, om oplysningerne f.eks. vil kunne
offentliggøres.
Side 2/2