Retsudvalget 2020-21
L 213
Offentligt
2391658_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
11. maj 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Anne Louise Ellingsøe
Sagsnr.: 2021-0037-0119
Dok.:
1969056
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 24 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 24 vedrørende forslag til lov om
beskyttelse af whistleblowere (L 213), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 4. maj 2021.
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm., om lovforslagets forbud mod repressalier ikke gælder i relation til hindringer eller forsøg på hindringer af offentliggørelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 24 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren oplyse, om en arbejdsgivers advarsler til ansatte
mod at gå til pressen er omfattet af forbuddet mod repressalier,
jf. § 8, stk. 1.”
Svar:
Det fremgår af lovforslagets § 8, stk. 1, 2. pkt., at whistlebloweren ikke må
hindres eller forsøges hindret i at foretage indberetning. ”Indberetning” de-
fineres i lovforslagets § 3, nr. 3, som ”mundtlig eller skriftlig meddelelse af
oplysninger om overtrædelser” og omfatter således både indberetning til en
intern whistleblowerordning i overensstemmelse med lovens kapitel 3, ind-
beretning til en ekstern whistleblowerordning i overensstemmelse med lo-
vens kapitel 4 og offentliggørelse i overensstemmelse med lovens § 5, stk.
2.
En arbejdsgivers advarsel til sine ansatte mod at gå til pressen med oplys-
ninger om overtrædelser på arbejdspladsen vil efter omstændighederne
kunne udgøre et forsøg på at hindre whistlebloweren i at foretage offentlig-
gørelse og vil således være omfattet af lovforslagets § 8, stk. 1, 2. pkt.
En ansat, der udsættes for, at arbejdsgiveren forsøger at hindre offentliggø-
relse af oplysninger om overtrædelser på arbejdspladsen, vil kunne tilkendes
en godtgørelse efter lovforslagets § 28, stk. 1.
Side 2/2