Retsudvalget 2020-21
L 213
Offentligt
2391506_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
11. maj 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Anne Louise Ellingsøe
Sagsnr.: 2021-0037-0119
Dok.:
1968883
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
beskyttelse af whistleblowere (L 213), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 4. maj 2021.
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om lovforslaget vil give en familieplejer sikker beskyttelse mod repressalier ved indberetning til en kommunes whistleblowerordning m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren redegøre for, om lovforslaget vil give en fami-
lieplejer sikker beskyttelse mod repressalier ved indberetning til
en kommunes whistleblowerordning om kommunens svigt ved
behandling af en sag om et barn, hvor kommunen ikke har fun-
det grundlag for en nærmere undersøgelse af barnets forhold?
Herunder om indberetningen klart er omfattet af lovforslagets
anvendelsesområde?”
Svar:
1.
For så vidt angår den del af spørgsmålet som omhandler, hvorvidt pleje-
familier er omfattet af lovens beskyttede personkreds, henvises der til den
samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrø-
rende forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213).
2.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, som omhandler lovens anven-
delsesområde kan det oplyses, at det fremgår af lovforslagets § 1, stk. 1, nr.
2, at loven bl.a. finder anvendelse på indberetninger, som i øvrigt vedrører
alvorlige lovovertrædelser eller øvrige alvorlige forhold.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 2, angi-
ver kriteriet ”alvorlige lovovertrædelser eller øvrige alvorlige forhold”, at
der som udgangspunkt skal være tale om forhold, hvis afdækning er i of-
fentlighedens interesse.
Det vil i det enkelte tilfælde afhænge af en konkret vurdering, om indberet-
ningen kan anses for at angå en alvorlig lovovertrædelse eller et alvorligt
forhold i øvrigt. Der er tale om et objektivt kriterium, hvor det i sidste in-
stans vil være op til domstolene at vurdere, om en indberetning falder inden
for eller uden for lovens anvendelsesområde.
Inden for anvendelsesområdet vil i almindelighed falde oplysninger om
strafbare forhold, herunder overtrædelser af eventuelle tavshedspligter, mis-
brug af økonomiske midler, tyveri, svig, underslæb, bedrageri og bestik-
kelse.
Side 2/3
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om lovforslaget vil give en familieplejer sikker beskyttelse mod repressalier ved indberetning til en kommunes whistleblowerordning m.v., til justitsministeren
Grove eller gentagne overtrædelser af lovgivning, herunder lovgivning om
magtanvendelse, forvaltningsloven, offentlighedsloven samt efter omstæn-
dighederne f.eks. lovgivning, som har til formål at sikre folkesundheden,
sikkerhed i transportsektoren eller beskyttelse af natur og miljø m.v., vil li-
geledes være omfattet.
I den offentlige sektor vil også grove eller gentagne overtrædelser af for-
valtningsretlige principper, herunder undersøgelsesprincippet, krav om sag-
lighed, magtfordrejningsgrundsætningen og proportionalitet være omfattet.
Det samme vil være tilfældet ved bevidst vildledning af borgere og samar-
bejdspartnere.
Overtrædelser af bagatelagtig karakter er ikke omfattet, ligesom overtrædel-
ser af accessoriske bestemmelser, herunder dokumentationspligter eller un-
derretningspligter, som udgangspunkt vil falde uden for anvendelsesområ-
det.
3.
Det kan supplerende oplyses, at oplysninger om en kommunes tilsidesæt-
telse af en lovbestemt pligt, som f.eks. har til formål at sikre barnets tarv, i
almindelighed vil være omfattet af lovens anvendelsesområde, medmindre
der er tale om overtrædelse af accessoriske bestemmelser eller overtrædelse
af bagatelagtig karakter.
Det vil dog i alle tilfælde bero på en konkret vurdering, hvorvidt en indbe-
retning vil være omfattet af lovens anvendelsesområde, idet det samtidig
bemærkes, at lovens beskyttelse gælder, hvis whistlebloweren havde rime-
lig grund til at antage, at de indberettede eller offentliggjorte oplysninger
var korrekte på tidspunktet for indberetningen eller offentliggørelsen, og at
oplysningerne henhørte under lovens anvendelsesområde, jf. lovforslagets
§ 6. En whistleblower, der er i god tro om, at indberetningen falder inden
for lovens anvendelsesområde, vil således være beskyttet forudsat, at lovens
øvrige beskyttelsesbetingelser er opfyldt.
Side 3/3