Retsudvalget 2020-21
L 213
Offentligt
2403009_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
26. maj 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: MHK
Sagsnr.: 2021-0037-0119
Dok.:
1997089
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 58 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 58 vedrørende forslag til lov om
beskyttelse af whistleblowere (L 213), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 25. maj 2021.
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der begrænser rækkevidden af lovforslagets bestemmelse om tavshedspligt ved at ændre § 25, stk. 1, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 58 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde et ændrings-
forslag, der begrænser rækkevidden af lovforslagets bestem-
melse om tavshedspligt ved at ændre § 25, stk. 1, så den får ord-
lyden: Den, der er udpeget til at modtage og følge op på indbe-
retninger, jf. § 11 og § 19, har tavshedspligt med hensyn til op-
lysninger, der kan afsløre whistleblowerens identitet.”
Svar:
1.
Et ændringsforslag, som begrænser rækkevidden af lovforslagets bestem-
melse om tavshedspligt, vil kunne formuleres som anført nedenfor.
2.
Der er med lovforslaget lagt op til at indføre en særlig tavshedspligt, der
omfatter alle oplysninger, der indgår i en indberetning.
Efter Justitsministeriets opfattelse er det en afgørende forudsætning for vel-
fungerende whistleblowerordninger at sikre tryghed for whistlebloweren,
herunder at whistlebloweren kan foretage indberetning uden frygt for at få
afsløret sin identitet, og den med lovforslaget foreslåede tavshedspligt vil
efter ministeriets opfattelse kunne bidrage til at sikre en sådan tryghed. Be-
stemmelsen skal desuden ses i lyset af, at det efter omstændighederne kan
være vanskeligt for en whistleblowerenhed at vurdere, hvorvidt der er tale
om oplysninger, ud fra hvilke whistleblowerens identitet direkte eller indi-
rekte kan udledes, ligesom den særlige tavshedspligt skal bidrage til at sikre,
at der i de enkelte whistleblowerenheder skabes de fornødne rammer for
effektiv sagsbehandling og opfølgning.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslagets § 26, stk. 3, at
formålet med at indføre en særlig tavshedspligt for de oplysninger i indbe-
retningen, som ikke vedrører whistleblowerens identitet m.v., er at sikre et
fortroligt rum for eventuelle undersøgelser, som indberetningen måtte give
anledning til. Et sådant fortroligt rum skal dels sikre, at indberettede over-
trædelser ikke tilsløres m.v. som følge af offentlighed om indholdet af ind-
beretninger, dels at der ikke videregives oplysninger på et tidspunkt, hvor
det ikke står klart, om der er tale om overtrædelser efter lovforslagets § 1,
stk. 1. En sådan videregivelse vil kunne medføre, at berørte personer m.v.
lider skade på omdømme m.v., hvis ufuldstændige oplysninger viderefor-
midles, og det senere viser sig, at det indberettede forhold ikke forelå eller i
Side 2/4
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der begrænser rækkevidden af lovforslagets bestemmelse om tavshedspligt ved at ændre § 25, stk. 1, til justitsministeren
øvrigt ikke fremstod retvisende.
Justitsministeriet finder det på denne baggrund ikke hensigtsmæssigt at be-
grænse tavshedspligten til alene at omfatte oplysninger, der kan afsløre
whistleblowerens identitet som foreslået i spørgsmålet.
Det bemærkes desuden, at der med lovforslagets § 27 lægges op til at indføre
en offentliggørelsesordning, der skal ses i sammenhæng med den særlige
tavshedspligt, og som skal medvirke til at sikre åbenhed og transparens om
aktiviteterne i de enkelte whistleblowerordninger i offentlige myndigheder.
Regeringen kan derfor ikke støtte et sådant ændringsforslag.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213)
Ændringsforslag
Af (…):
Til § 25
1)
Stk. 1
affattes således:
»Den, der er udpeget til at modtage og følge op på indberetninger, jf. § 11
og § 19, har tavshedspligt med hensyn til oplysninger, der kan afsløre whist-
leblowerens identitet.«
[Begrænsning af den skærpede tavshedspligt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at de, der er udpeget til at modtage og
behandle indberetninger, jf. § 11 og § 19, har tavshedspligt med hensyn til
oplysninger, der kan afsløre whistleblowerens identitet.
Side 3/4
L 213 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der begrænser rækkevidden af lovforslagets bestemmelse om tavshedspligt ved at ændre § 25, stk. 1, til justitsministeren
Den foreslåede bestemmelse indfører en særlig tavshedspligt for så vidt an-
går oplysninger, der kan afsløre whistleblowerens identitet. Tavshedspligten
gælder for samtlige interne whistleblowerordninger i den private og offent-
lige sektor, som er omfattet af lovforslagets kapitel 3. Tavshedspligten gæl-
der endvidere for de eksterne whistleblowerordninger, som er omfattet af
lovforslagets kapitel 4.
Den særlige tavshedspligtbestemmelse indebærer bl.a., at de forhold, der er
omfattet af bestemmelsen, ikke vil være undergivet aktindsigt efter lov om
offentlighed i forvaltningen eller lov om aktindsigt i miljøoplysninger, jf.
herved henholdsvis § 35 i den gældende offentlighedslov og den tilsvarende
bestemmelse i § 14, 1. pkt., i offentlighedsloven af 1985, jf. miljøoplys-
ningslovens § 6, stk. 2, 1. pkt.
Den særlige tavshedspligtbestemmelse vil desuden indebære, at den myn-
dighed, der søges aktindsigt hos, vil være afskåret fra efter eget skøn at give
meroffentlighed i oplysninger, der er omfattet af tavshedspligten.
Side 4/4